• Skölden89

Vinter och semester.

Nu är vi snart i jul! Då börjar min julledighet!  

Är du ledig på vintern?

• Svar på tråden Vinter och semester.
  • BeautifulLiz

Nej, inte mer än dagen innan julafton.
    Jag sparar mina semesterdagar till sommaren och till resor vår och ibland även höst.

Jag är inte en blå flodhäst på riktigt.
  • Mrs Moneybags

Ja, det här året är jag ledig 18 dagar över jul och nyår men behövde bara ta 4 dagars semester pga alla lediga dagar och klämdagar. 

• Anonym (Semesterfirare)

Jag har just avslutat årets sista arbetspass.

• Anonym (Lia)

Långledig över jul och nyår, så skönt.

• Anonym (Bra jobb, bra ledighet)

Sammanhängande ledighet i 23 dagar, 20 dec - 11 januari.

Behöver bara ta ut 10 dagar av mina 50 dagar innestående komptid.

Jag gillar både att arbeta och att vara ledig.

Jag gillar att jobba. De flesta av årets arbetsveckor jobbar jag minst 48 och ofta 56 timmar, så det brukar ge sammantaget 40-50 dagar i övertid/inarbetade under ett år.

Och jag gillar vara ledig. Bl a i "sommarstugan" vid medelhavet.
    Brukar kunna ta två veckor i solen under november (tråkigaste månaden), lite extra lång ledighet t ex över jul och påsk, och en del andra klämdagar under året. Och ofta en extra lång sommarsemester, typ 7-8 veckor i stugan.

• Anonym (Erika)
    Anonym (Bra jobb, bra ledighet) skrev 2025-12-18 15:11:59 följande:

Sammanhängande ledighet i 23 dagar, 20 dec - 11 januari.

Behöver bara ta ut 10 dagar av mina 50 dagar innestående komptid.

Jag gillar både att arbeta och att vara ledig.

Jag gillar att jobba. De flesta av årets arbetsveckor jobbar jag minst 48 och ofta 56 timmar, så det brukar ge sammantaget 40-50 dagar i övertid/inarbetade under ett år.

Och jag gillar vara ledig. Bl a i "sommarstugan" vid medelhavet.
    Brukar kunna ta två veckor i solen under november (tråkigaste månaden), lite extra lång ledighet t ex över jul och påsk, och en del andra klämdagar under året. Och ofta en extra lång sommarsemester, typ 7-8 veckor i stugan.

Låter ju hur fantastiskt som helst med all denna ledighet!!
    vad jobbar du med då med tanke på att du kan välja din övertid?
  • Anonym (Bra jobb, bra ledighet)
    Anonym (Erika) skrev 2025-12-18 17:11:05 följande:
    Låter ju hur fantastiskt som helst med all denna ledighet!!
    vad jobbar du med då med tanke på att du kan välja din övertid?
    Ja, jag har skapat mig själv fantastiska möjligheter.

Men de flesta tycker ju inte att det är fantastiskt att i genomsnitt jobba 9 timmar om dagen och 6 dagar i veckan.
    Jag märker att ganska många i min omgivning är avundsjuka på "all denna ledighet!"
    Men de flesta verkar glömma att jag har jobbat motsvarande två dagar mer varje vecka än de själva.

Jag har fler olika arbetsuppgifter och olika ansvarsområden, vilket bl a innebär att jag har ständig jour också under min ledighet.
    Denna jour inte är avtalad eller reglerad utan mer ett nödvändigt ont, men som gör att jag har fått en "moralisk rätt" att bestämma ganska fritt hur jag väljer förlägga mina ledigheter, under förutsättning att jag alltid fixar så att mina ansvarsområden verkligen fungerar.

Mitt främsta ansvarsområde är inom marknadsföring och försäljning där jag leder 6-8 medarbetare och jag har huvudansvaret för att skaffa jobb och uppdrag så att det finns jobb och inkomst till alla anställda som arbetar på företaget.
    Dessutom är jag ansvarig för ett flerårigt projekt inom produktutveckling, där jag leder 6 andra medarbetar, som på lite längre sikt ska säkra jobben för alla anställda.
    Samt företagets ledningsgrupp där mitt främsta ansvarsområde gäller framtida strategier och att säkra företagets långsiktiga lönsamhet och överlevnad i framtiden.

Jag har nog mycket större och tyngre ansvar än de allra flesta, men som sagt, jag älskar att jobba, 
    och jag älskar att vara ledig.
  • Cartjan1

Jag är "hemma-mamma" så är ju alltid ledig i den bemärkelsen - även om jag sysslar med en hel del välgörenhet och annat ideellt arbete...Men min make har tagit ut en lång ledighet nu så vi har massor med dagar tillsammans hela familjen. Det ska bli så skönt då vi som familj haft en ganska tuff höst - så ledigheten är verkligen behövlig och mycket efterlängtad 😊

• Postman

Långledig nu. Börjar den 7/1 igen. Så jäkla nice. Det har varit en tung arbetshöst/vinter. 

Svar på tråden Vinter och semester.