• Anonym (?)

Är det så här vänner är?

Min man och jag har länge varit ensamma.
    Vi trivs tillsammans, kanske trivs vi lite för bra och har accepterat att vi inte har något umgänge med andra vuxna. Vi flyttade till vår stad för 15 år sedan och har inte lyckats med det sociala livet. Vi har heller ingen släkt att tala om och de vi har bor långt från oss. Vi försöker hålla kontakten men intresset för oss och vårt liv är svalt. 

Nu har vi börjat träffa ett annat föräldrapar genom vår son. Vi har varit hembjudna till dem och både jag och min man reagerade på samma saker.
    De pratade konstant illa om andra och jämförde sitt hem med andras på ett negativt sätt. Att andra bodde för litet, inte renoverade i samma skala som dem mm
    Nu känner vi inte för att bjuda hem dem till oss. Vårt hus är mycket mindre än deras och vi har inte lagt lika mycket på möbler mm 
    Hade du tänkt lika eller överreagerar vi? Ska vi bjuda hem och försöka ygga upp en vänskap för att i alla fall ha ett tt par vänner?

• Svar på tråden Är det så här vänner är?
  • EnAnonumius

Nej, jag hade inte bjudit hem dem.

Jag gillar inte personer som är nedvärderande om andra, och snackar ned andra, och som läk på laxen inte kan hantera och acceptera att alla har olika förutsättningar säger en hel del om dem. 

Hellre utan vänner än fel typ av vänner. 

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (ME)

Man ska vara bekväm med dom man bjuder hem. Att ni båda reagerar på samma sak, bevisar att ni inte skulle vara bekväma med människor som pratar illa om andra människor (säkert bakom deras rygg och aldrig till dom).

Tyvärr är många tysta när någon har en åsikt om någon annan. De vänder kappan efter vinden. De är likadana som de som tar upp saker som att det är fel att den och den inte renoverar hemma och kritiserar deras hem som man skapar som sitt eget kryp in och inte för någon annans skull ens sin egen. 

Svaret på din fråga i rubriken är kort: Nej.

• Anonym (Hmmm..,,)

När de talade illa om andra och sa att de bodde för litet m.m vad svarade ni då? Där hade ni en chans att säga typ " men oj, då kommer vi inte vågar bjuda hem er till oss då vi också bor litet/mindre än er" eller nåt i den stilen.
    Alltså inte gå in i nån diskussion utan mer för att de ska förstå att det inte är okej att prata på det sättet om andra.

Om ni tycker om dem i övrigt så tycker jag ni ska ge dem en chans men vara tydlig med att ni inte latar illa om andra, byt samtalsämne eller säg rakt ut.

• Anonym (?)
    Anonym (Hmmm..,,) skrev 2025-12-17 15:36:08 följande:

När de talade illa om andra och sa att de bodde för litet m.m vad svarade ni då? Där hade ni en chans att säga typ " men oj, då kommer vi inte vågar bjuda hem er till oss då vi också bor litet/mindre än er" eller nåt i den stilen.
    Alltså inte gå in i nån diskussion utan mer för att de ska förstå att det inte är okej att prata på det sättet om andra.

Om ni tycker om dem i övrigt så tycker jag ni ska ge dem en chans men vara tydlig med att ni inte latar illa om andra, byt samtalsämne eller säg rakt ut.

Vi bytte samtalsämne men de kom hela tiden tillbaka till att prata om andra som vi inte ens känner.
  • KimLinnefeldt

Vi umgicks lite med ett par som visade sig vara rasister. Det blev inget mer sen.

Ett annat par var bara lite tråkiga och präktiga.

Med våra bästa vänner har vi intressanta samtal, vi bjuder varandra på god mat och trivs.

Sen bör man väl inte vara alltför kräsen och granskande, men de där som TS beskriver låter ju ganska trista.

• Tecum

Vad de tycker om att ni bor litet kan ni strunta fullständigt i, folk har olika preferenser. Men att de är så tråkiga samtalspartners, har en obehaglig människosyn och bara letar fel/är avundsjuka är ett fullgott skäl att sluta umgås med dem.

Och nej, alla vänner är inte sådana!

• TL12

Nä , det måste finnas några värderingar som ni känner är lika , annars är det ju bara slöseri på tid att sitta å göra sig till ?

Svar på tråden Är det så här vänner är?