• Anonym (ST)

Mått och storlek

Vad säger mina mått enligt er? Smal, normalviktig, överviktig? Vikt på ett ungefär? 

Byst:101 cm
    Midja:80 cm
    Höft: 100 cm
    Lår: 57 cm
    Vad: 36 cm
    Handled: 14 cm 
    Fotled: 21 cm.

Är 162 cm lång. 

• Svar på tråden Mått och storlek
  • Anonym (Em)

Vad är poängen? Ställ dig på vågen så får du svaret.

• Anonym (Em)

Jag har lite övervikt men den sitter inte vid midjan utan längre ner, på magen. 

• Anonym (Måttmåttmått)

Det säger att du är väldigt fixerad vid att mäta dig själv och även kanske andra saker.
    Precis som andra gillar att plocka hårstrån eller beräkna fötternas massa ungefär.

• Anonym (?)
    Anonym (ST) skrev 2025-12-17 21:37:38 följande:
    Mått och storlek

Vad säger mina mått enligt er? Smal, normalviktig, överviktig? Vikt på ett ungefär? 

Är 162 cm lång. 

Vet du inte det? Köp en våg
  • Anonym (Hm)
    Anonym (ST) skrev 2025-12-17 21:37:38 följande:
    Mått och storlek

Är 162 cm lång. 

Jag tolkar det som att det du vill veta är hur folk som ser dig bedömer dig - om de tycker att du är smal, normal, eller överviktig - men att du inte vill posta ett foto, och därför i stället anger dina mått? Stämmer det? Problemet är ju bara att de flesta av oss är helt inkapabla att mentalt översätta siffror till en bild, så det är skitsvårt att säga. Men för att göra ett försök då ... om jag inte tänker helt fel så har du ganska smala höfter, fotleder och handleder i förhållande till övriga mått - dessa mått skulle jag tolka som måtten för en normalviktig person med din längd. Övriga mått känns dock ganska stora för att bara vara 162 cm ... så om jag som sagt inte misslyckats totalt med att omtolka siffrorna till en bild så skulle jag antagligen tycka att det sammantagna intrycket var lätt övervikt.
  • Anonym (ST)
    Anonym (Hm) skrev 2025-12-20 04:01:59 följande:
    Jag tolkar det som att det du vill veta är hur folk som ser dig bedömer dig - om de tycker att du är smal, normal, eller överviktig - men att du inte vill posta ett foto, och därför i stället anger dina mått? Stämmer det? Problemet är ju bara att de flesta av oss är helt inkapabla att mentalt översätta siffror till en bild, så det är skitsvårt att säga. Men för att göra ett försök då ... om jag inte tänker helt fel så har du ganska smala höfter, fotleder och handleder i förhållande till övriga mått - dessa mått skulle jag tolka som måtten för en normalviktig person med din längd. Övriga mått känns dock ganska stora för att bara vara 162 cm ... så om jag som sagt inte misslyckats totalt med att omtolka siffrorna till en bild så skulle jag antagligen tycka att det sammantagna intrycket var lätt övervikt.

Jag vet min vikt och ja jag är ju överviktig men min vikt är mer än vad det ser ut som på min vikt. Andra i samma viktklass är större än mig och de som väger mindre har mer som min kropp. 

Har alltid varit den som vägt mer än vad jag ser ut att göra. I högstadiet vägde jag tex 6 kg mer än min närmsta vän och vi var lika långa men hon hade större rumpa än mig. Men på den tiden så var det vikten som spelade mest roll och om man sen egentligen var lika stor/liten som andra spelade ingen roll då. Så är det nog lite idag med. 

• Anonym (Q)
    Anonym (ST) skrev 2025-12-20 12:37:53 följande:

Jag vet min vikt och ja jag är ju överviktig men min vikt är mer än vad det ser ut som på min vikt. Andra i samma viktklass är större än mig och de som väger mindre har mer som min kropp. 

Har alltid varit den som vägt mer än vad jag ser ut att göra. I högstadiet vägde jag tex 6 kg mer än min närmsta vän och vi var lika långa men hon hade större rumpa än mig. Men på den tiden så var det vikten som spelade mest roll och om man sen egentligen var lika stor/liten som andra spelade ingen roll då. Så är det nog lite idag med. 

Det ju viktigt. Övervikt belastar kroppen på flera sätt. Har du dessutom smal benstomme så är det inte alls säkert att dina leder fixar övervikt. Har man mer breda axlar och höfter och är mer robust byggd så klarar man antagligen övervikt bättre. Håll koll på din BMI och ta tag i vikten innan den seglar iväg och din hälsa med den. Över 25 är inte bra oavsett hur du själv tycker att du ser ut.
  • Anonym (Såå ...?)
    Anonym (ST) skrev 2025-12-20 12:37:53 följande:

Och ... Vad vill du med din tråd?
  • Anonym (Solklart)

Helt klart överviktig. Ibland har vi svårt att förstå hur stora vi är.

• Anonym (Rob)
    Anonym (Solklart) skrev 2025-12-20 15:19:19 följande:

Helt klart överviktig. Ibland har vi svårt att förstå hur stora vi är.

Det är för att nästan alla är överviktiga idag. Folk tror det är normalt att vara tjock och sjuk om man är smal.
  • Anonym (Solklart)
    Anonym (Rob) skrev 2025-12-20 16:24:06 följande:
    Det är för att nästan alla är överviktiga idag. Folk tror det är normalt att vara tjock och sjuk om man är smal.
    Delar inte din syn om vad som är övervikt och inte, men med måtten som TS anger så ÄR man överviktig.
  • Anonym (L tror jag)

När man väger sig, då blir folk sura, säger åt en att slänga vågen och ta fram måttband istället.

När man mäter med måttband, ja, då blir folk sura och säger åt en att ta fram vågen.

Hur ska folk ha det egentligen?

Med det sagt, TS är en linjal smalare än mig, ungefär, på överkroppen, någon decimeter smalare över låret, och har spädare benstomme, vilket kan utläsas på handleden, där min är 2 cm större i omkrets, men jag har inget fett där och kan inte nå runt med tummen och långfingret, vilket jag anar att TS kan. Jag är ickså 2 cm kortare än TS. TS midja/höftkvot är bra, vilket är positivt. 

Med det sagt så gissar jag att TS är 20-25 kg lättare än jag är, drar 100 DD i BH-storlek, L/48/50 i byxor, L/XL/50/52 i tröjor pga tuttarna, har svårt att hitta byxor och tröjor i rätt längd, och svår över att kvinnorkläder inte har bra fickor.

Ja, TS är förmodligen överviktig. Men det kunde varit värre.

Svar på tråden Mått och storlek