• Anonym (????)

Göra slut eller inte?

hej hörni. jag behöver verkligen er hjälp. det är så att min sambo fortsätter att kolla på porr upprepade gånger trots att jag har uttryckt hur ledsen jag är över det. varje gång jag kommer på honom så säger han att han försöker sluta men att det inte är så lätt när han blir triggad. senaste gången så hade han sökt på det när han jobbade?? det tycker jag är riktigt olämpligt. Detta är dessutom inget han är ärlig med utan han väntar tills jag avslöjar honom. nu har det hänt att jag har kommit på honom att kolla på det tre gånger sedan jag bad honom att sluta kolla på det. han Har fått massvis med bilder och filmer på mig, men det verkar inte duga. är det dags att gå skilda vägar tycker ni?

jag har endast två alternativ har jag kommit fram till och det är att antigen lämna honom eller acceptera detta och låta honom kolla. Men inget av alternativen känns rätt, jag älskar ju honom mer än allt och han är min trygghet. vad hade ni gjort om ni var i liknande situation. 
  • Svar på tråden Göra slut eller inte?
  • Anonym (Lee)

Riktigt porrberoende finns, när det ständigt ska tittas på det under så många stunder under dagen som möjligt,  och det brukar med tiden leda till att sex i den vanliga världen blir mindre intressant. 

Dessutom finns det så grov porr att man kan undra vad det är för folk som har nöje av att titta på det. Alltså hur de är som personer.

Porr är inte okomplicerat. 

Så det behöver inte bara handla om TS självkänsla.

• Anonym (????)

det riktiga problemet är inte porr. problemet är att han har sett mig gå sönder och samtidigt lova att han inte har kollat på det igen. problemet är att han under flera månader har undanhållit att han fortfarande triggas och inte har kunnat sluta. problemet är lögnerna, löfterna och att tilliten skadas rejält. när han har sagt att han inte har kollat på det under månaderna X så trodde jag på det, men nu visar det sig vara en lögn. vad mer kan han ljuga om? och vad mer HAR han ljugit om? Är frågor jag ställer. jag skulle inte göra slut med någon för att den kollar på porr eller har svårt att sluta. men jag skulle kunna göra slut med någon som ljuger om det och undanhåller saker. jag har frågat honom rakt ut om han verkligen har slutat och han har alltid sagt ja. och jag har tyckt att det är konstigt att han kunde sluta så lätt. han har aldrig kommit fram till mig och sagt något som är jobbigt att erkänna av ren vilja och ansvar, hur ska jag kunna lita på en sån man? idag fick jag fram sanningen för att jag erkände en sak som jag inte hade sagt till honom. om jag någon misstänker att han är otrogen, ska jag då behöva ljuga om att jag har varit det så han erkänner? Förstår ni vad jag menar? och jag har en till sak och undrar; varför är lögner om porr så accepterade? varför tycker vissa att det är okej att ljuga om porr för att det är privat men inte om andra saker? 

• Anonym (Bara inse)

Bara aceptera. Alla män jag har varit tillsammans med har kollat på porr och två av dessa tre har sakt att säger en man att han inte kollar på porr så ljuger han. Bara inse att de flesta män gör detta, bara är så. Endel kvinnor går hela sitt liv och tror att män inte ens kollar in andra kvinnor när de har en relation. Vakna!

• Jimmy75
    Anonym (????) skrev 2025-12-20 13:53:39 följande:

det riktiga problemet är inte porr. problemet är att han har sett mig gå sönder och samtidigt lova att han inte har kollat på det igen. problemet är att han under flera månader har undanhållit att han fortfarande triggas och inte har kunnat sluta. problemet är lögnerna, löfterna och att tilliten skadas rejält. när han har sagt att han inte har kollat på det under månaderna X så trodde jag på det, men nu visar det sig vara en lögn. vad mer kan han ljuga om? och vad mer HAR han ljugit om? Är frågor jag ställer. jag skulle inte göra slut med någon för att den kollar på porr eller har svårt att sluta. men jag skulle kunna göra slut med någon som ljuger om det och undanhåller saker. jag har frågat honom rakt ut om han verkligen har slutat och han har alltid sagt ja. och jag har tyckt att det är konstigt att han kunde sluta så lätt. han har aldrig kommit fram till mig och sagt något som är jobbigt att erkänna av ren vilja och ansvar, hur ska jag kunna lita på en sån man? idag fick jag fram sanningen för att jag erkände en sak som jag inte hade sagt till honom. om jag någon misstänker att han är otrogen, ska jag då behöva ljuga om att jag har varit det så han erkänner? Förstår ni vad jag menar? och jag har en till sak och undrar; varför är lögner om porr så accepterade? varför tycker vissa att det är okej att ljuga om porr för att det är privat men inte om andra saker? 

Jag skulle inte säga att en lögn är mer acceptabel än en annan generellt. Däremot finns det lögner som kan vara begripliga, vilket är något helt annat än att de är ursäktade för den sakens skull. Porr har en större tendens än andra saker att vara kopplat till skam och så fort något är kopplat till känslor av skam är den saken något man med alla medel vill dölja. Så det man kan göra för att minska risken att ens partner ljuger är att försöka undvika att säga eller göra saker som ökar på själva skamkänslan då det endast kommer skapa en negativ spiral som förstärker sig själv.

Om det är något du vill rädda, ifall det nu är möjligt, så är det viktigt att förstå mekanismerna bakom de beteenden som är problematiska. Jag betonar igen, det  betyder INTE samma som att det är okej eller ursäktligt, men utan att förstå problemen kommer det inte finnas någon tillfredsställande lösning.

• Anonym (????)
    Anonym (Bara inse) skrev 2025-12-20 14:14:02 följande:

Bara aceptera. Alla män jag har varit tillsammans med har kollat på porr och två av dessa tre har sakt att säger en man att han inte kollar på porr så ljuger han. Bara inse att de flesta män gör detta, bara är så. Endel kvinnor går hela sitt liv och tror att män inte ens kollar in andra kvinnor när de har en relation. Vakna!

Jag har förstått det nu. Problemet är tillit! hade du kunnat lita på en man som gång på gång ljuger om en sak och lovar att han inte gör det. och sen erkänner att han har gjort det mycket mer än vad han har erkänt för att DU erkänner något. idag så sa min pojkvän att det här var hans första återfall sen juli men sen när jag erkände en sak så sa han att återfallen har varit mer frekventa än vad han har erkänt.
  • Jimmy75
    Anonym (????) skrev 2025-12-20 14:33:16 följande:
    Jag har förstått det nu. Problemet är tillit! hade du kunnat lita på en man som gång på gång ljuger om en sak och lovar att han inte gör det. och sen erkänner att han har gjort det mycket mer än vad han har erkänt för att DU erkänner något. idag så sa min pojkvän att det här var hans första återfall sen juli men sen när jag erkände en sak så sa han att återfallen har varit mer frekventa än vad han har erkänt.
    Här har du din öppning att få honom att våga berätta hur det ligger till och därmed större chans att hitta en lösning.
  • Anonym (Bara inse)
    Nej det skulle jag inte. Om han ljugit om något så ljuger han troligtvis igen. Svårt att ändra personer på sådan sak då det har med ens empatiförmåga att göra. Du har dessutom sett att han gjort detta flera gånger. Han kommer inte förändras.
  • Fjäril kär
    Fast här får jag nog säga att detta har du del i och att brusten tillit handlar om att han känt sig trängd av något fullt normalt fast hos dig har det handlat om trigger pga  självkänslan..  
    Detta har fortfarande inte med porren att göra utan vad din självkänsla ställt till med i er relation . 

Att han nu tittat på mer porr än han sagt har ju med att han vet att du blir ledsen av att du inte tror att du duger.. porren har eskalerat ju mer du försökt styra honom . 

Nu har ni hamnat i moment 22
  • Anonym (Släpp det)
    Fast problemet här är ju inte att han tittar på porr utan att du bryter ihop i flera dagar och han skuldbelägger sig själv för något helt normalt och då hellre ljuger än att såra dig. Låt honom kolla på porr, ta tag i din låga självkänsla och börja om.
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Göra slut eller inte?