Anonym (????) skrev 2025-12-20 13:53:39 följande:
det riktiga problemet är inte porr. problemet är att han har sett mig gå sönder och samtidigt lova att han inte har kollat på det igen. problemet är att han under flera månader har undanhållit att han fortfarande triggas och inte har kunnat sluta. problemet är lögnerna, löfterna och att tilliten skadas rejält. när han har sagt att han inte har kollat på det under månaderna X så trodde jag på det, men nu visar det sig vara en lögn. vad mer kan han ljuga om? och vad mer HAR han ljugit om? Är frågor jag ställer. jag skulle inte göra slut med någon för att den kollar på porr eller har svårt att sluta. men jag skulle kunna göra slut med någon som ljuger om det och undanhåller saker. jag har frågat honom rakt ut om han verkligen har slutat och han har alltid sagt ja. och jag har tyckt att det är konstigt att han kunde sluta så lätt. han har aldrig kommit fram till mig och sagt något som är jobbigt att erkänna av ren vilja och ansvar, hur ska jag kunna lita på en sån man? idag fick jag fram sanningen för att jag erkände en sak som jag inte hade sagt till honom. om jag någon misstänker att han är otrogen, ska jag då behöva ljuga om att jag har varit det så han erkänner? Förstår ni vad jag menar? och jag har en till sak och undrar; varför är lögner om porr så accepterade? varför tycker vissa att det är okej att ljuga om porr för att det är privat men inte om andra saker?
Jag skulle inte säga att en lögn är mer acceptabel än en annan generellt. Däremot finns det lögner som kan vara begripliga, vilket är något helt annat än att de är ursäktade för den sakens skull. Porr har en större tendens än andra saker att vara kopplat till skam och så fort något är kopplat till känslor av skam är den saken något man med alla medel vill dölja. Så det man kan göra för att minska risken att ens partner ljuger är att försöka undvika att säga eller göra saker som ökar på själva skamkänslan då det endast kommer skapa en negativ spiral som förstärker sig själv.
Om det är något du vill rädda, ifall det nu är möjligt, så är det viktigt att förstå mekanismerna bakom de beteenden som är problematiska. Jag betonar igen, det betyder INTE samma som att det är okej eller ursäktligt, men utan att förstå problemen kommer det inte finnas någon tillfredsställande lösning.