kamd skrev 2026-01-14 11:59:57 följande:
Jag förstår dig helt. Jag är också orolig föt att livet kommer påverka hur det går i IVF-resan. Jag börjar nytt jobb och ska även flytta framöver med massvis med renoveringar som vi ska göra själva. Det är också väldigt viktigt att jag gör ett bra jobb, för även om det är en tidsbegränsad anställning på endast 3 månader så finns en förhoppning om att få förlängt... Men det är en tuff bransch, så det gäller att jag presterar... Känns inte optimalt alls. Jag känner mig dum som skyndar på processen fast det kanske hade varit lugnare att vänta? Men jag vet inte... Det kommer väl aldrig en bra punkt. Undra hur mycket det påverkar egentligen? Tänker på stressen i sig.
Anonym (Lily96) skrev 2026-01-13 20:12:57 följande:
Fantastiskt, håller tummarna att du får köra igång nu i veckan! Jag kunde hämta ut sprutorna dagen efter besöket så det låter rimligt om du ska göra kort protokoll.
Känner likadant som dig och väntar också in mensen nu i veckan, pirrigt att få sätta ingång snart äntligen!
En fråga till er alla - hur balanserar ni stress och livsbalans under IVF-resan? Jag har en hög arbetsbelastning just nu och är orolig för påverkan. Tror min mens ev blir sen pga det. Det är ju känt sen länge att stress har negativ påverkan. Har ni gjort något extra eller blivit mer medveten om er livsbalans?
Vad jag läst i flera studier och fått till mig från kliniken så är det endast mer extremt stress än vad vi i Sverige utsätts (jag fick som exempel svält, fly från krig osv) som påverkar. Samtidigt är det ju många som märker att sin menscykel förändras vid mer "vanlig" stress, så på något vis påverkar det nog.
Jag har valt att försöka lyssna på det första och göra det bästa jag kan av situationen som är, samtidigt som jag försöker planera in lite mer tid för återhämtning under dom perioderna som det gått.
Vet inte om ni jobbar natt, men det har man sett i studier påverkar fertilitet och IVF-resultat negativt. Jag jobbar tyvärr natt och går på en intensiv nattvecka + dubbla pass dagen innan precis efter nästa förhoppningsvisa ET. Har för första gången ångest över det. Nu har vi gjort så många försök, så det känns som att jag borde ta ansvar och optimera situationen. Svår balansgång.