• Hejasommaren

IVF 2026

Åh jag hoppar gärna in här 🤗 vi har fått godkänd remiss och väntar på vårt första besök. Bör bli i feb-mars någon gång enligt nuvarande kötid. Har PCOS men mannen är enligt utredning OK. Plussade mirakulöst i början på december och kände mig som en sådan där ?så fort man får godkänd remiss och börjar slappna av så plussar man?. 🤦🏽?♀️ lyckan var dock kortvarig och fick missfall precis före jul i v6-7. Vet inte hur denna ?graviditet? påverkar klinikens inställning till IVF dock.. hoppas vi är välkomna ändå för faktum kvarstår ju att jag knappt ägglossar naturligt. Graviditeten vi hade så ägglossade jag på CD47 🤯

• Hejasommaren
    alison13 skrev 2025-12-27 18:53:12 följande:
    jag beklagar att detta hände er 😓 
    som jag vet - när man har väl blivit godkänd / inskriven in i IVF kliniken ska det inte påverka att man har sedan blivit gravid och fått missfall. Jag hade frågat min läkare det när vi började pga långt kötid. 
    Tack för att du delar din erfarenhet! Låter ju både logiskt och hoppfullt 🤗
  • Hejasommaren
    kamd skrev 2025-12-31 11:02:26 följande:
    Åh, beklagar! ❤️????? Vi har precis gjort ett sista eller näst sista naturligt försök, lite beroende på när vi får börja IVF. Vi har ju såklart en förhoppning om att bli en "sådan där" som plussar i väntan på IVF... Men jag har samtidigt förlorat all tilltro till att det ska gå naturligt, trots att läkaren tror att det går...

I vilken region är det sådan kötid?
    Åh jag förstår, håller alla tummarna att det går vägen för er före IVF! ❤️ 

vi har fått remiss till Akademiska i Uppsala. Jag tycker ändå kötiden var helt okej, var inställd på mycket längre😅
  • Hejasommaren

Idag har vi fått en första kallelse till RPC i Uppsala i början på februari. Någon som går där? Vad kan man förvänta sig vid första besöket? Står bara att min sambo ska lämna spermaprov också i samband med besöket men det har kommit som en separat kallelse 

• Hejasommaren
    Anonym (Lily96) skrev 2026-01-26 20:58:35 följande:

Idag fick jag ÄNTLIGEN börja med gonal f! Fick riklig blödning före proverabehandlingen var klar. Så idag ringde kliniken och gav ok att köra igång. Så taggad! :D

Hur går det för er andra? 

Vad spännande Lily96! Håller alla tummar jag kan för dig! Minns dig från några BIM-trådar, eller var det letrozoltråd kanske? Oavsett hoppas jag att det går vägen för er nu! Vi kommer ha vårt första besök i början på februari så hoppas vi får starta snart vi också 🥰
  • Hejasommaren

Ansluter lite mer på riktigt här nu 🤗 vi var på uppstart igår på kliniken och idag började jag med provera med förhoppningen att göra äggplock någon gång runt v11-12🙏🏻 vi är inställda på frys direkt pga PCOS men ändå väldigt taggade att äntligen få köra igång 

• Hejasommaren
    Anonym (Lily96) skrev 2026-02-15 07:40:54 följande:
    Åh vad härligt att ni äntligen är igång! Jag startades också med provera. Min blödning kom före avslutad kur. Det kanske händer dig med, och då kanske starten blir ännu tidigare än förväntat. Håller tummarna! 😊
    Åh vad härligt och tack för att du delar! Jag har rätt dålig erfarenhet av provera sedan tidigare och mensen brukar komma typ efter 5-7 dagar så försöker ha låga förväntningar. Men man vet ju aldrig 🙏🏻
  • Hejasommaren
    Solstickan skrev 2026-02-27 22:48:37 följande:

Så glad att äntligen kunna delta i en sån här tråd. Pga (olagliga visade det sig) regler i ett annat land vi bodde i så var vi förbjudna från IVF i 2 år. Har nu sedan flyttat tillbaka till Sverige och nu är IVF-start väldigt nära. Vi har varit ofrivilligt barnlösa i över 3 år nu.

Min mens är beräknad till 9/3, ska starta med Rekovelle 10/3 (om vi får plats denna omgång - det var visst många som startade samtidigt - annars får vi starta i april). Därefter Fyremadel/Ganirelix 5 dgr senare. 

Har ett AMH-värde på 32 pmol/L vilket jag förstod skulle vara bra så det känns ändå hoppfullt. Min partners spermaprov var normalt.

Det är så snart vi börjar så har inte riktigt hunnit landa i allt - fick denna information igår. Just beställt alla mediciner och är mest nojig att de ska hinna anlända i tid då en del var slut i lager. Skulle ju vara riktigt tråkigt att behöva skjuta upp 1 månad enkomt för det.

Jag är lite nojig över själva sprutorna, Rekovelle verkar helt OK och där fanns tydliga instruktionsfilmer att se, men Fyremadel/Ganirelix måste jag nog be någon annan göra på mig. Är så rädd att göra fel och att jag på något sätt inte får i mig medicinerna/tar sönder sprutorna på något vis? Själva äggplocket är jag inte orolig för, det är ju någon annan som faktiskt "presterar" där, mer att bara stå ut med ev. smärta. 

Har ni andra några tips gällande sprutorna?

Åh spännande! Jag ska precis börja med sprutorna, har fått gonal-F och ganirelix så förstår precis din känsla ang sistnämnda. Men ska nog lösa sig ☺️ jag har väntat på mensen nu i en vecka och haft spottings de senaste tre dagarna, så segt att den vägrar komma igång 🥲
  • Hejasommaren

Jag är på sprutdag 9 idag och har mitt andra ultraljud på torsdag 🙏🏻 håller tummarna att det snart är dags för äggplock, börjar tröttna på alla dessa sprutor i magen även om det nog på det stora hela går bättre än vad jag trodde. Roligt att vi är några stycken som är mitt uppe i stimulering 🤗

• Hejasommaren
    Solstickan skrev 2026-03-10 18:29:36 följande:
    Har också fått Rekovelle. Det är den nyaste varianten vad jag förstår och jag är själv jättepositivt inställd till den då den är individanpassad utifrån ens vikt och AMH-värde. Spontant känns det som att man borde få mindre biverkningar då.

Vi fick besked idag att vi fick plats hos Uppsala så imorgon börjar vi med Rekovelle! Ultraljud nästa onsdag (18/3). Det kommer att bli FET för vår del också har de meddelat, vet inte hur vanligt det är med FET vs färsk återföring? Men barnmorskan menade på att då maxar vi våra chanser eftersom det inte går åt lika mycket försök då om jag tolkade det rätt.
    Åh spännande att ni snart är igång! Vilken klinik i Uppsala? Jag går på Akademiska 🤗 även jag får FET direkt pga risk för överstimulering. Tycker det känns skönt att veta att det blir paus direkt efter äggplock. Jag har mitt andra UL imorgon 🤞🏻
Svar på tråden IVF 2026