• Solstickan

IVF 2026

Så glad att äntligen kunna delta i en sån här tråd. Pga (olagliga visade det sig) regler i ett annat land vi bodde i så var vi förbjudna från IVF i 2 år. Har nu sedan flyttat tillbaka till Sverige och nu är IVF-start väldigt nära. Vi har varit ofrivilligt barnlösa i över 3 år nu.

Min mens är beräknad till 9/3, ska starta med Rekovelle 10/3 (om vi får plats denna omgång - det var visst många som startade samtidigt - annars får vi starta i april). Därefter Fyremadel/Ganirelix 5 dgr senare. 

Har ett AMH-värde på 32 pmol/L vilket jag förstod skulle vara bra så det känns ändå hoppfullt. Min partners spermaprov var normalt.

Det är så snart vi börjar så har inte riktigt hunnit landa i allt - fick denna information igår. Just beställt alla mediciner och är mest nojig att de ska hinna anlända i tid då en del var slut i lager. Skulle ju vara riktigt tråkigt att behöva skjuta upp 1 månad enkomt för det.

Jag är lite nojig över själva sprutorna, Rekovelle verkar helt OK och där fanns tydliga instruktionsfilmer att se, men Fyremadel/Ganirelix måste jag nog be någon annan göra på mig. Är så rädd att göra fel och att jag på något sätt inte får i mig medicinerna/tar sönder sprutorna på något vis? Själva äggplocket är jag inte orolig för, det är ju någon annan som faktiskt "presterar" där, mer att bara stå ut med ev. smärta. 

Har ni andra några tips gällande sprutorna?

• Solstickan
    Hejasommaren skrev 2026-02-28 05:57:59 följande:
    Åh spännande! Jag ska precis börja med sprutorna, har fått gonal-F och ganirelix så förstår precis din känsla ang sistnämnda. Men ska nog lösa sig ☺️ jag har väntat på mensen nu i en vecka och haft spottings de senaste tre dagarna, så segt att den vägrar komma igång 🥲
    Tack för peppen Hjärta Det lät riktigt segt! Vad har du fått för instruktioner där, är det andra eller tredje mensdagen du ska börja?

Min mens kom som den skulle idag vilket var en otrolig lättnad. Dock hann jag redan meddela på 1177 tidigare idag att den inte kommit men får skicka på nytt att den kom nu under kvällen.

Sedan får vi meddelande imorgon om det fanns plats för oss denna omgång. Vi gör via Region Västernorrland men själva äggplock m.m sker på Akademiska i Uppsala. Det var tydligen väldigt många som skulle starta denna vecka så inte säkert att vi får plats. Vore riktigt tråkigt om vi behöver vänta ytterligare 1 månad pga det Skrikandes Sommaren kommer ju med stormsteg och hoppas verkligen hinna med åtminstone 2 försök innan det blir något sommaruppehåll (som jag antar att de flesta kliniker har att döma av tidigare trådar jag läst).

Kanske lite off-topic men man är verkligen i en egen "bubbla" i denna situation av barnlängtan/oro/hopp, tycker att de enda rubriker jag ser är om minskat barnafödande och då är fokuset oftast endast på människor som aktivt valt att inte skaffa barn. Samtidigt kämpar vi här i det dolda, många ggr även dolt från vänner/familj/jobb. Tycker att det är synd att det alltid är samma vinkel på dessa artiklar, ibland tänker jag att det kanske har blivit svårare för oss människor överlag att skaffa barn och att det är det i sin tur som påverkar barnafödandet negativt
  • Solstickan
    kamd skrev 2026-03-06 09:18:55 följande:

Nu vågar jag kanske tro på det... Snälla stanna kvar 🥺❤️

Grattis och håller tummarna! Det är fint att följa er alla i tråden och hjälper verkligen när man känner sig så ensam i detta. {#emotions_dlg.flower} Här i Västernorrland har vi haft en hel del sol sen i helgen, hoppas att ni också haft fint väder. Tycker att det piggar upp och gör en mer hoppfull!!
  • Solstickan
    Josefine1987 skrev 2026-03-10 11:23:03 följande:

Jag har hört flera från cvl som fått Rekovelle, vet inte heller när man väljer det. 

Jag har pratat med dom om mensen, men dom kunde inte säga något förutom att det är för sent att ändra sig nu. Vi får se vad ultraljudet säger. jag gör det dagen efter dig, på fredagen. 

Jag började blöda i natt, stimuleringsdag 5. Allt blir väldigt omvänt känns det som. Får se vad som händer. 

Hur mår du? Har du några biverkningar? Lycka till på torsdag!

Har också fått Rekovelle. Det är den nyaste varianten vad jag förstår och jag är själv jättepositivt inställd till den då den är individanpassad utifrån ens vikt och AMH-värde. Spontant känns det som att man borde få mindre biverkningar då.

Vi fick besked idag att vi fick plats hos Uppsala så imorgon börjar vi med Rekovelle! Ultraljud nästa onsdag (18/3). Det kommer att bli FET för vår del också har de meddelat, vet inte hur vanligt det är med FET vs färsk återföring? Men barnmorskan menade på att då maxar vi våra chanser eftersom det inte går åt lika mycket försök då om jag tolkade det rätt.
  • Solstickan
    Hejasommaren skrev 2026-03-11 08:17:56 följande:
    Åh spännande att ni snart är igång! Vilken klinik i Uppsala? Jag går på Akademiska 🤗 även jag får FET direkt pga risk för överstimulering. Tycker det känns skönt att veta att det blir paus direkt efter äggplock. Jag har mitt andra UL imorgon 🤞🏻
    Vi ska också till Akademiska. Spännande! Hur har de lagt upp ultraljuden för er, när hade du första? Jag har mitt första på onsdag dvs behandlingsdag 8. 

Lycka till på ultraljudet och hoppas det visar på fin tillväxt!
  • Solstickan
    Anonym (Elen) skrev 2026-03-15 10:27:34 följande:

Japp, jag!! 

Jag känner samma, är både nervös men förväntansful. livrädd för sprutorna men det kommer säkert gå bra ändå. 

Hur länge har ni försökt få barn? ❤️

Jag var också livrädd för sprutorna, men kan nu såhär 6 behandlingsdagar in säga att det har gått bättre än förväntat. Dock har jag min sambo som fixar det åt mig så blundar jag bara hehe Flört

Jag tar Rekovelle + Ganirelix/Fyramedel (denna startade jag med igår på behandlingsdag 5). Rekovellen har en väldigt tunn nål och är supersmidig. Man bara vrider fram sin önskade dos, injicerar och sen håller kvar i 5 sekunder.

Fyremadel/Ganirelix (olika tillverkare men samma sak) skiljer sig åt beroende på tillverkare. Igår hade vi en Fyremadel och den skulle man aspirera (för att se så att man inte satt i ett blodkärl), sedan dra ut snabbt när man injicerat. Medan Ganirelix så var det ingen aspirering men däremot att man skulle hålla kvar i 5 sekunder.

Jag hade blivit lite uppskrämd av att ha läst online innan så jag trodde att denna andra spruta skulle vara fruktansvärd men det var långt mildare än vad jag förväntade mig. Så jag är övertygad om att det kommer gå bra för dig/er

Kan VARMT rekommendera denna sida, sök fram sen vilka mediciner du får utskrivet så får du video med supertydlig instruktion om hur du/ni ska göra. www.medicininstruktioner.se/ Finns som mobil-app också. Tipsar också om att köpa ett flerpack med såna färdiga spritservetter, finns på apoteket. För att rengöra huden med innan och ev. efter om det kommer lite blod. 

V.g. biverkningar så känner jag mig mentalt piggare, dock kanske det är för att jag inte längre har pms & mens. Rekovellen kände jag 0 av runt själva ställena vi stuckit. Men däremot Fyremadel/Ganirelix så fick ajg ett litet blåmärke igår efter första injektionen så där är jag lite öm. 
  • Solstickan
    Hejasommaren skrev 2026-03-16 15:10:20 följande:
    åh Tack snälla du för hejarop ❤️ det gick bra idag. Varit så väl omhändertagen och känt mig så trygg hela tiden. är så svårt att föreställa sig hur allt ska vara men var inställd på att det skulle vara så mycket värre så just nu är jag mest glad för den här erfarenheten. Inte det här man lärde sig i skolan om hur barn blir till liksom😅

lite oklart hur många blåsor som plockades men 27 ägg ut blev det iallafall så håller tummarna stenhårt nu att många är mogna och klarar både befruktning och utvecklar sig fint 🤞🏻 spännande väntan nu! Och lång? risk för överstimulering så måste vänta minst 1 cykel nu före återföring. Tur våren går snabbt!
    Wow låter ju jättebra!! 

Hur var själva äggplocket i övrigt? Vad fick du för smärtstillande? Jag är lite nojig för det själv och skulle nog gärna vilja morfin direkt, helst innan det gör ont. Hur var upplägget för dig?
  • Solstickan
    Anonym (Elen) skrev 2026-03-15 10:29:42 följande:

Hur många av er fick starta första gången när ni hörde av er när mensen kom? Eller fick ni vänta till andra eller tredje månaden för att ni inte fick plats? Eller kunde ni börja? Min mens kommer nästa helg och jag är så nervös och speciellt för att jag inte vet om de blir denna mensen eller kanske nästa som jag börjar på 😅

Jag fick starta första gången vi hörde av oss, vi var dock förvarnade att vi kanske inte skulle få plats. Bor i Norrland men det går via Akademiska i Uppsala. Så var nog tur att vi precis fick plats då många skulle starta samtidigt.
  • Solstickan
    Anonym (Elen) skrev 2026-03-16 21:50:31 följande:
    Vad skönt att det gått bra för dig och snällt att du får hjälp med sprutorna ❤️ 
    Har inte bestämt mig än om jag ska göra de själv eller oxå få hjälp, kanske iaf första själv för att få lite kontroll 😝
    Jag ska oxå ta rekovelle och ganireli, liten lättnad när du beskriver de som inte så illa som man förväntat sig. Tack för tips att ladda ner den appen med instruktionerma, gör de direkt!! Kan kanske kolla lite på de snart för att förberedda sig så gott man kan, ska absolut köpa hem ett gäng färdiga spritservetter!☺️

Hoppas du slipper biverkningar under hela behandlingen❤️
    Va kul att du hade samma lika Ja kolla redan nu! Jag kollade en stund innan, "knowledge is power" - blev en trygghet för mig iaf att ta in informationen. Fokuserade då på det också istälelt för att  tänka på att mensen skulle komma i tid Tungan ute. Jag var också och hämtade en sån behållare från Apoteket som man kasserar sprutor i. Så hade det färdigt innan och gjorde iordning en liten "station" hemma. 

Tips också när du väl vet till 100% att mens kommit och du får klartecken att starta - ta ut Rekovelle ur kylen (den ska förvaras i kyl innan). Så att den är helt rumstempererad innan du börjar. De informerar om det i videon också hur länge den kan förvaras i rumstemp. Ganirelix ska man ha framme men den är ljuskänslig så behöver ligga kvar i sin förpackning tills användning.

Tack & detsamma! 
  • Solstickan
    Anonym (linn_) skrev 2026-03-17 17:47:59 följande:
    Ska också ta samma sprutor så det är skönt att läsa hur du upplever dem! Fick tips från mottagningen vi går till att kolla in den sidan (även om vi fick injektionsvisning på plats), så ska definitivt in och kika nu så man känner sig lite förberedd 😊 när ska du ha första UL?
    Spännande! Ja det var skönt att se en video faktiskt. 
    Hade första UL idag (18/3). Det gick så fort så hann inte riktigt uppfatta hur många folliklar de såg. Tror de var totalt 11 kanske? Står inte antal eller storlek i 1177 utan bara att det finns i ett inscannat dokument.

De var iaf mindre i storlek på högra sidan och större på vänstra, men antar att det kan vara så att det är mer aktivitet på ena sidan. Inför behandlingen när vi gjorde UL för att se hur allt såg ut hos mig så var de två enorma på vänstra sidan, brukar faktiskt få ont där också kring ägglossning. På högra sidan sa de "mindre än 10" antar att det är mm? Sen var det någon på högra som var 16 och resterande runt 11-12.

Är inte så insatt i detta känner jag, vilken storlek brukar de önska inför äggplock?

Men blir andra ultraljud på fredag dvs 20/3. Initialt blev det på måndag 23/3 men Uppsala hade önskat fredag istället så det bådar ju gott tänkte jag. Så hoppas hoppas att allt ser bra ut då och att vi får komma på äggplock då kanske måndag eller tisdag nästa vecka? 
  • Solstickan
    Anonym (linn_) skrev 2026-03-19 06:08:24 följande:
    Åh spännande att snart äggplock närmar sig! Och jag vet inte heller vilken storlek de önskar tyvärr! Hoppas andra ultraljudet ser bra ut imorgon 😃

En sak jag tänker på är hur man ska lösa ledigt från jobb med så kort varsel? Funderar mycket på hur det ska lösas på bästa sätt! Tex att du först imorgon vet om äggplock blir måndag eller tisdag. Tar du ledigt eller sjukanmäler du dig då? 😊
    Tack <3 

Jag valde faktiskt igår att berätta för min chef om att vi är inne i denna process. Just av den anledningen att han då ska veta att just äggplock osv blir på väldigt kort varsel. För egen del så har jag lite förskottssemester att ta ut (då jag är ny på jobbet) som ändå löper ut nu sista mars så jag kommer att ta ut sån. 

Annars hade jag nog kunnat tagit ut det som "inofficiell flex" och jobbat igen det senare. Tänker att det beror lite på vad man har för upplägg mot sitt jobb. Har du komptimmar eller liknande du kan plocka av? 

Jag har ett rent kontorsarbete så är lätt att jobba lite extra osv. Plus att jag kan jobba hemifrån efteråt vilket blir skönt om jag har fortsatt ont efter äggplocket, vet inte hur länge det brukar sitta i eller om man brukar bli helt återställd samma dag?

I min nuvarande roll så står inte allt och faller på mig så jag har strategiskt också valt att inte boka in några möten dessa dagar så har försökt preppa så långt det går att "plötsligt" kunna vara borta. 

Vill du inte berätta för din chef så går det ju att säga att du fått tid för ett planerat ingrepp och att tiden blev ombokad med kort varsel eller liknande?
  • Solstickan
    Anonym (L202344) skrev 2026-03-19 17:58:10 följande:
    Tycker ni inte det är något man kan sjukanmäla sig för bara? Man ska ju ändå göra ett ingrepp på ett sjukhus☺️
    Jo det tycker jag absolut. Men vet inte hur det brukar tas emot, tycker jag hört folk säga nåt om att det inte är en godkänd sjukskrivningsorsak eller nåt sånt. Vilket i sig är sjukt men.

Har inte grävt i det desto mer själv. 
  • Solstickan
    Imjdbv skrev 2026-03-22 08:53:33 följande:

Jag och min sambo är planerade att starta i april. Vi har försökt på naturlig väg i 3,5 år. Efter 1,5 år skickade vi in en egenremiss för ofrivillig barnlöshet som hamnade mellan stolarna hos vården. Vi ringde och frågade efter flera månader men fick då svar att det är lång väntetid. Efter nästan 10 månader fick vi ett meddelande via 1177 där de sa att vår remiss inte hade uppmärksammats och de frågade om det fortfarande var ?aktuellt?. efter det vart det väntetid åter igen. Till slut fick vi påbörja vår utredning i september 2025. Det visade sig att spermierna hade väldigt låg rörlighet. Vi fick remiss för IVF, men ÅTERIGEN, lång väntetid. Vi blevlovade 3 månaders vårdgaranti. Efter 4 månader fick min sambo nys om att man kan åberopa vårdgarantin. Hade aldrig hört Att man kunde göra det innan? Iallafall, vi gjorde det och plötsligt blev vi hänvisade till en privat klinik. Vår ivf blir betald av regionen men kommer utföras på privat klinik. HALLELUJA. Känner mig enormt hoppfull och lättad att det äntligen är på gång, samtidigt som jag känner mig frustrerad över att det tagit så lång tid. Jag är 33 år, och det var inte såhär jag såg framför mig att livet skulle bli. Det har varit många år av sorg och frustration. Många ?inbillade? graviditeter, hopp och förtvivlan. 

Men nu så är vi snart äntligen igång. Starten är planerad om ganska exakt 4 veckor och det kommer bli genom ICSI. Är så nervös men försöker hålla tankarna positiva. Det KOMMER gå bra och snart har vi vår lilla familj ❤️

Uselt agerat av vården verkligen!! Får jag fråga vilken region det gäller som betett sig såhär?

Vad härligt att höra och skönt att ha ett datum på riktigt nu att se fram emot Drömmer Jag är också 33 och känner igen din känsla, extra jobbigt är det när det känts som "alla" runtomkring en fått barn på rullande band. Har tack och lov varit skonad från kollegor som frågat "om det är dags för barn". 

Hur kommer ni göra med familj/vänner, kommer ni (eller har ni) att berätta om behandlingen? 

Kul att det är många i tråden i olika faser. Blir verkligen stärkt av att gå in här och läsa, man känner sig genast mindre ensam i situationen!
  • Solstickan

I förrgår hade vi vårt andra ultraljud, fick sedan besked att de önskar att vi fortsätter med sprutorna över helgen så blir ett tredje (och fhv sista) ultraljud imorgon måndag.

Har ställt in mig på att äggplock blir antingen onsdag eller torsdag nästa vecka. Är lite nervös för det men ska be dom att ösa på med morfin och lugnande, samt be sambon hjälpa mig i det så att jag inte bara går med på för lite smärtlindring. Vi fryser ned alla ägg så blir tidigast nästa cykel det kan bli insättning.

• Solstickan

Idag har vi varit på äggplock i Uppsala. Det gick över förväntan smärtmässigt. Fick lugnande och 2 alvedon innan. Kände av det lugnande så det var bra.

Under tiden för ingreppet kände jag bara när de stack in själva nålen per sida. Annars ingenting och höll faktiskt på att somna (blev sömnig av bedövningen).

Vi fick ut 9 ägg. Fick därefter veta att min sambos spermaprov var avvikande, mängden var bra men rörligheten lite lägre. Så de skulle köra hälften ICSI och hälften traditionell befruktning. Blir en totalfrys och insättning på min nästa mens.

Överlag är jag jättenöjd och lättad. Personalen var superbra, proffsiga och omhändertagande.

• Solstickan
    Hejasommaren skrev 2026-03-25 13:28:02 följande:
    Grattis till ett väl genomfört äggplock, vad stark du är ❤️ jag var också väldigt imponerad av personalen i Uppsala och väntar på nästa mens nu för att kunna göra FET 🥰
    Tack för de fina orden.

Hur funkar det där. Jag har också fått instruktioner nu om att ringa nästa riktiga mens, men när under den nästa "riktiga" cykeln brukar isättning ske? Är det kring ägglossning?
  • Solstickan
    Solstickan skrev 2026-03-25 16:32:02 följande:
    Tack för de fina orden.

Hur funkar det där. Jag har också fått instruktioner nu om att ringa nästa riktiga mens, men när under den nästa "riktiga" cykeln brukar isättning ske? Är det kring ägglossning?
    Kan tillägga att jag fått med mig information hem men vi reser fortfarande hemåt så inte hunnit kika 😅
  • Solstickan
    Anonym (Elen) skrev 2026-03-25 19:50:27 följande:
    Skönt att nu ha erfarenhet av ett äggplock och att det gick bra smärtmässigt, starkt jobbat av dig❤️ 
    Har ni tidigare fått svar på din mans spermier att det såg bra ut och nu att det var avvikande?
    Ja tidigare har de bara sagt att spermaprovet varit normalt, så blev väldigt chockad. De ringde o berättade det när vi var påväg hemåt.

Vet inte vad det kan bero på. Sambon har inte ändrat nåt i sina "vanor" sedan förra provet gavs och upplever sig inte stressad osv. Så väldigt klurigt vad som kan ha orsakat det.
  • Solstickan
    Hejasommaren skrev 2026-03-26 07:17:11 följande:
    Ja exakt, återföring sker 5-6 dagar efter positivt ÄL-test ☺️ de brukar också meddela kring nästa steg när du får information om hur många som klarat sig till frysen🌸
    Tack! 

Jag ringde nu o fick höra att av 9 ägg så var 7 mogna och 3 blev befruktade. Kunde ringa igen på måndag eftermiddag och se hur dessa har tagit sig. Lite orolig när så många "rök" men det behövs ju bara ett guldägg. Hoppas hoppas!
  • Solstickan
    Essential skrev 2026-03-27 00:29:57 följande:
    Skönt det gick bra! Hur har du mått efteråt?
    Första dagen var inte så nice, gjorde ont i äggstockarna varenda steg jag tog. Sen inte lyfta tungt i 1v var lite problematiskt då vi skulle flytta, men fick göra så gott jag kunde så tog sambon resten Flört
Svar på tråden IVF 2026