Julångest
Sen några år tillbaka har jag börjat bli allt mer ångestfylld inför jul och nyår. Jag brukar alltid vara jättetaggad och älska juletiderna. I år känns det annorlunda nu när jag ska åka hem från min studieort. Sen förrförra året då min morfar gick bort har vi nästan ingen släkt kvar. Min pappas sida har alltid varit frånvarande från min uppväxt, och min mamma förlorade all kontakt med sina syskon i samband med att båda hennes föräldrar gått bort. De senaste åren har vi firat ensamma, bara vi i familjen på fem personer. Vi går inte längre på några julfester, har stora julbord eller klär upp oss extra inför julafton. Samma sak gäller vid nyår. Numera tillbringar vi bara nyårsafton i vår fjällstuga som ligger mitt ute i ingenstans. Inga gäster, inga fyrverkerier, inga festliga drinkar eller finklädsel. Jag är 21 och har aldrig varit på en nyårsfest.
Jag känner att jag jämför mig allt mer med mina vänner. Min pojkvän reste hem till sig och var jättetaggad på att fira jul och nyår, äta god mat, fina dukningar och träffa all släkt och familjevänner. Jag får också dåligt samvete att jag blir ledsen av att höra andras planer, jag vet ju att mina föräldrar gör vad de kan för att ge oss fina julminnen.
Men jag blir bara ångestfylld och försöker väl bara hitta någon som kan känna igen sig i detta.