• Anonym (Anonym)

Julångest

Sen några år tillbaka har jag börjat bli allt mer ångestfylld inför jul och nyår. Jag brukar alltid vara jättetaggad och älska juletiderna. I år känns det annorlunda nu när jag ska åka hem från min studieort. Sen förrförra året då min morfar gick bort har vi nästan ingen släkt kvar. Min pappas sida har alltid varit frånvarande från min uppväxt, och min mamma förlorade all kontakt med sina syskon i samband med att båda hennes föräldrar gått bort. De senaste åren har vi firat ensamma, bara vi i familjen på fem personer. Vi går inte längre på några julfester, har stora julbord eller klär upp oss extra inför julafton. Samma sak gäller vid nyår. Numera tillbringar vi bara nyårsafton i vår fjällstuga som ligger mitt ute i ingenstans. Inga gäster, inga fyrverkerier, inga festliga drinkar eller finklädsel. Jag är 21 och har aldrig varit på en nyårsfest. 

Jag känner att jag jämför mig allt mer med mina vänner. Min pojkvän reste hem till sig och var jättetaggad på att fira jul och nyår, äta god mat, fina dukningar och träffa all släkt och familjevänner. Jag får också dåligt samvete att jag blir ledsen av att höra andras planer, jag vet ju att mina föräldrar gör vad de kan för att ge oss fina julminnen. 

Men jag blir bara ångestfylld och försöker väl bara hitta någon som kan känna igen sig i detta. 

• Svar på tråden Julångest
  • Anonym

Man måste helt enkelt sluta jämföra sig med andra. Alltid är det någon som har något roligare för sig.
    Jag är van med jul i det mindre formatet.
    Fråga dig själv: Vad vill jag göra? Vill jag fira både jul och nyår med familjen? Eller vill jag göra något annat på nyår. Bara en liten tanke.

• Anonym (Be the party)

Du är 21, på gränsen, på tröskeln. Du kan ju dra ihop ett eget nyår om du vill, eller?

Firande ändrar sig med åren och man gör också olika. Vännerna i vårt gäng har alltid firat nyår ihop, ända sen vi pluggade, och det gör vi även i år.

Men numera är det jag som har lite ångest, för att min mamma sitter ensam på nyår. Hennes gamla vänner firar antingen med familjen som du, eller så är de för sjuka för att orka ta sig någonstans. Hon bor 10 mil bort från oss, lägger sig oftast kl 10 och tycker inte det gör så mycket, men det känns ändå konstigt numera.

Ge din familj ett par nyår till, det kommer att ordna sig.

Ni kunde ju dra ihop en trettondagsfest istället och bara se på film och käka pizza med några yngre?

Vill du ha fest- börja bjuda in folk själv även om om ni får ha knytis och ta med egen dricka- så hade vi det jämt som studenter.

• Anonym (Anonym)

Har tänkt på det många gånger men känner precis som du, att jag skulle få dåligt samvete om jag lämnade min lilla familj för att fira med andra. Vi är alltid i familjens fjällstuga över nyår och har alltid varit ett ?måste? för att vi ska kunna utnyttja den och ha kvar den. Innan jag blev 18 fick jag inte stanna hemma för mina föräldrar och nu när jag är gammal nog att få bestämma själv har jag helt enkelt som sagt fått skuldkänslor istället. 

Jag skulle gärna fira med mina vänner men vi alla är studenter som kommer från olika sidor av landet och det blir därav svårt att umgås vid lov då alla vill åka hem till sig. 

Jag försöker att acceptera att det är såhär det är, mitt största problem är att jag är rädd för att bli dömd för våra spartanska högtidsfiranden. Iallafall när alla jag umgås med inklusive min pojkvän har såna riktiga familjeträffar och stora firanden  

• Eurydike 87

Jag tycker att ert firande låter litet och mysigt, men om du inte trivs så kan du ju försöka bryta dig fri och göra något annat vid i alla fall en av högtiderna så småningom. Att fira i en fjällstuga känns väldigt charmigt, men tycker man inte om det så gör man inte. Och att känna att man sviker någon för att man väljer det man själv vill göra är ju aldrig kul.

• Grässtrå77

Just julen firas ju oftast med familjen och är man ett ungt par med familj på olika orter så är väl det vanligaste att man firar isär. Men det finns inget som säger att man inte kan fira tillsamnans eller att du nästa år åker till din pojkvän på annandagen tex.

Men nyår är ju absolut inget måste att fira med familjen, tror väldigt många i din ålder firar med vänner. Jag tycker du redan i år ska ta mod till dig och berätta att detta blir sista året du följer med till fjällstugan. Det är orimligt att det ska hänga på dig om ni ska ha kvar fjällstugan. Då låter det som att det är dags att avveckla den traditionen.

Tycker även att du ska prata med din familj att du vill att ni ska anstränga er lite mer i år att få det festligt. Du kan ju köpa lite fyrverkerier, köpa pynt, kolla upp festlig mat osv.

Sen får man ju tänka på att många gärna brer på hur de firar högtider. Alla har säkert inte så roligt som det ksn låta.

Svar på tråden Julångest