• Anonym (Kläder)

Kläderna gör mannen?

Vad är snyggast på en man över 40?

Som när man var ung med hoodie, jeans och sneakers?

Eller kontorsoutfit med skjorta, v-ringad tröja. Kanske polo och kavaj?

Och finns det en skillnad mellan vad en man vs kvinna tycker? Du som kommenterar, är du man eller kvinna?

• Svar på tråden Kläderna gör mannen?
  • Anonym (Kläder)
    Anonym (Viola) skrev 2025-12-22 00:48:46 följande:
    Så är det ofta för oss kvinnor också så där kan du slappna av. Olika storlekar beror många gånger på att man väljer olika modeller som då får  annan passform och kräver annan storlek. Eller bara så enkelt som olika material.  
    Ytterst sällan en person har exakt samma storlekar i alla plagg hela tiden

Nej så är det ju. Problemet för mig är att det är svårt att välja när jag provar. Det går liksom inte avgöra.
  • Anonym (Kläder)
    Fjäril kär skrev 2025-12-22 00:59:34 följande:
    Om du ändå frågar om storlek i affären kan du ju passa på att fråga om hjälp med vad som passar dig . Väldigt många butiker hjälper gärna till med det. 

Känner du att du vill testa en annan stil så gör det bara . Väldigt många kläder kan matchas med varandra och passa både kontoret och fritiden samtidigt.  

Min särbo.är It-chef och matchar jeans med kavaj och skjorta.. Ibland har han hoodie på jobbet men då av bättre kvalitet och neeutral färg samt har med dragkedja.   Ibland en stickad kofta med knappar,  skjorta och chinos. Ibland hel kostym..  Ibland jeans, T-shirt och jeansjacka.och boots ..  och allt han väljer ser både uppklätt , har stil och ser propert ut , är av bättre kvalitet och passar honom.   
    Ja det är kanske det bästa. Att gå till en affär med en hyfsad budget och köpa ett gäng plagg som passar ihop. Ska bara hitta någon som har blick för det.
    Jag kan tycka att det är svårt idag, det är ofta unga tjejer eller killar som jobbar i butik och de är ofta ganska ointresserade av att hjälpa en. 

Ibland har jag fått hjälp av någon som verkar ha koll men sen glömmer man vilken affär det var och vem det var.

Mina döttrar är ganska duktig men de väljer ganska ungdomliga kläder och jag känner mig inte så hemma i det.
  • Anonym (Kläder)
    Anonym (Hmmm) skrev 2025-12-22 01:02:56 följande:
    För rätt många år sedan var jag med min kvinna och shoppade kläder.
    Hon var inte van att klä sig ... kvinnligt men - vilken hjälp vi fick! Minns inte vilken affär men jösses vad duktig hon var.
    Hon fick min tjej att prova en kjol som var två storlekar mindre än vad hon själv trodde.
    Ny blus och ny kasse och jag fick en helt ny flickvän med helt nytt självförtroende.
    Hon växte verkligen trots att hon fortfarande är kort, hahaha
    Ja det är guld när man hittar en sån expedit.
  • Anonym (Kläder)
    Anonym (Gubbe) skrev 2025-12-22 04:08:45 följande:

Hoodie, jeans och sneakers ska iallafall inte en gubbe ha, hellre kavaj, kostym eller kontorsklädd, eventellt gubbkeps.

Bara patetiskt med dessa 40+-gubbar som ska klä sig som ungdomar. 

Ja det är lite så jag känner med. Men sen har jag en fru som tycker motsatt så det är lite skilda världar. 

Och i jobbet behöver jag ha vuxenkläder liksom 😃

• Anonym (Bråk om hatt)

Jag tycker att min man ser bäst ut i hatt. Han hävdar att han ser ut som en incel i hatt och kan ha på sig den hemma om jag vill men vägrar gå ut i den. Vem har rätt?

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (Kläder) skrev 2025-12-21 23:01:30 följande:
    Kläderna gör mannen?

Vad är snyggast på en man över 40?

Som när man var ung med hoodie, jeans och sneakers?

Eller kontorsoutfit med skjorta, v-ringad tröja. Kanske polo och kavaj?

Och finns det en skillnad mellan vad en man vs kvinna tycker? Du som kommenterar, är du man eller kvinna?

Tycker att kläderna ska spegla personligheten och tillfället. Är man sportig kan sportigt vara snyggast. Fulast är kläder som någon inte kan bära upp och är obekväm eller helt anonym i. 
  • Anonym (Konstig)

Jag är konstnär så bryr mig inte om vad kvinnor tycker men min klädstil brukar uppskattas.

Är inte så noga med trender och sånt utan klär mig som jag känner.

• Anonym (Jo)
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-12-22 12:43:57 följande:
    Tycker att kläderna ska spegla personligheten och tillfället. Är man sportig kan sportigt vara snyggast. Fulast är kläder som någon inte kan bära upp och är obekväm eller helt anonym i. 
    Det tycker jag med, kläder som speglar personligheten.
  • Anonym (Lou)
    Anonym (Gubbe) skrev 2025-12-22 04:08:45 följande:

Hoodie, jeans och sneakers ska iallafall inte en gubbe ha, hellre kavaj, kostym eller kontorsklädd, eventellt gubbkeps.

Bara patetiskt med dessa 40+-gubbar som ska klä sig som ungdomar. 

Håller med!
  • Postman

Smaken är som baken delad. Jag klär mig mestadels i kläder från Cubus, Dressman och Sportshoppen. Väljer kläder som jag själv önskar men med viss hjälp av min omgivning som smakråd. 

Svar på tråden Kläderna gör mannen?