• Anonym (Signatur)

Lämnad innan jul

När är rätt tidpunkt att lämna någon? Är det rätt att lämna någon och förklara att det är slut precis innan jul i vrede?

• Svar på tråden Lämnad innan jul
  • Anonym (Linda)

Det är den som lämnar som tar beslutet..   
    Den som blir lämnad får tyvärr bara gilla läget... 

Det finns ingen rätt tid att lämna.. allra helst inte om det sker i vrede. Då orkar man inte mer helt enkelt.  Då blir det som det blir 

• Anonym (Lämnad)

Håller med ovanstående alla tider är dåliga för den typen av nyheter. Enda gången man egentligen kan tycka att man borde bita ihop en dag extra eller två är väl om det finns barn i bilden. Då kanske man kan ta det efter julafton. Förutsatt att det inte finns våld eller liknande med i bilden såklart.  

• Anonym (Bob)

Sker det i vrede så ju förr desto bättre.

• Fiona M

Jag skulle känna mig besviken om jag fick reda på att personen velat göra slut en tid och bara fejkade lver julen.
    Ryck plåstret.

• Anonym (Stina)

Skulle säga att det beror också på hur länge man varit tillsammans. Ju längre förhållande desto mer vet man vad julen betyder för den andre. 

Kanske skulle hinta lite före jul men ta snacket i mellandagarna. 

Å andra sidan så har du förmodligen funderat ett tag så varför har du väntat? Hur skulle du själv vilja ha det?

Har ni gemensamma jul- och nyårsplaner? Kommer personen plötsligt sitta ensam med ett brutet förhållande över helgerna för att det ska firas med din släkt och dina vänner är det inte heller juste. 

• Anonym (Varför?)

Av vilken anledning.. du som vill lämna i vrede?

• Anonym (Signatur)
    Anonym (Varför?) skrev 2025-12-22 17:35:05 följande:

Av vilken anledning.. du som vill lämna i vrede?

Jag och min partner har bråkat. Jag sa att nu får det vara nog och jag flyttar. Jag känner att det är rätt beslut även om hon blir arg och sårad. Julplanerna grusas förstås då jag också meddelat att vi firar jul på skilda håll.
  • Anonym (W)
    Anonym (Signatur) skrev 2025-12-22 18:06:35 följande:
    Jag och min partner har bråkat. Jag sa att nu får det vara nog och jag flyttar. Jag känner att det är rätt beslut även om hon blir arg och sårad. Julplanerna grusas förstås då jag också meddelat att vi firar jul på skilda håll.
    Jag lämnade min tjej precis innan jul för några år sedan då jag fick reda på att hon varit otrogen. Julen blev förstås pannkaka och hon skrek och grät. Men det var rätt beslut trots att det var jobbigt.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Signatur) skrev 2025-12-22 18:06:35 följande:
    Du behöver inte förklara mer ingående men jag bara bollar. Är det en gång = ni kanske behöver prata innan ni tar beslut. Med det menar jag att många gör saker i affekt. 

Är det mycket bråk och ofta, så vet ni ju båda situationen. Dessutom har du ju redan sagt att du flyttar så då är det väl bara att dra plåstret som någon ovan skrev. 
  • Anonym (Beror på)

Här på FL brukar vi tillämpa vissa grundregler för uppbrott:

Är det en kvinna som lämnar en man blir rådet: Gör slut direkt, Spring!, Dumpa skitstöveln, Jag hade klippt sönder hans kläder, etc

Är det en man som lämnar en kvinna blir rådet : Ni borde prata först, agera inte i affekt, Prova par terapi innan du gör slut.  

• Anonym (Jo)
    Anonym (Beror på) skrev 2025-12-22 19:06:33 följande:

Är det en kvinna som lämnar en man blir rådet: Gör slut direkt, Spring!, Dumpa skitstöveln, Jag hade klippt sönder hans kläder, etc

Är det en man som lämnar en kvinna blir rådet : Ni borde prata först, agera inte i affekt, Prova par terapi innan du gör slut.  

Haha
  • Anonym (Avokadoparabol)
    Anonym (Beror på) skrev 2025-12-22 19:06:33 följande:

Du glömmer att nämna anledningarna som uppges innan råden kommer.

Hon: Han kontrollerar mig, är serieotrogen, är kriminell, gör inget i hemmet, misshandlar mig, utövar sexuellt våld, skrämmer barnen eller får utbrott för inget och spelar bort alla våra pengar så han sitter hos KF.

Han: Hon vill inte ha sex lika ofta som jag vill, alt. hon har varit otrogen eller kan inte hantera sina pengar.

När är det mest motiverat att springa sin väg vs ha parterapi, tycker du? Drömmer
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Avokadoparabol) skrev 2025-12-22 19:34:27 följande:
    Du glömmer att nämna anledningarna som uppges innan råden kommer.

Hon: Han kontrollerar mig, är serieotrogen, är kriminell, gör inget i hemmet, misshandlar mig, utövar sexuellt våld, skrämmer barnen eller får utbrott för inget och spelar bort alla våra pengar så han sitter hos KF.

Han: Hon vill inte ha sex lika ofta som jag vill, alt. hon har varit otrogen eller kan inte hantera sina pengar.

När är det mest motiverat att springa sin väg vs ha parterapi, tycker du? Drömmer
    ...Detta för oss in på Grundregel 2 på FL:

Män är alltid svin, på ett eller annat sätt. Om vi inte vet antar vi ALLTID att ett problem har orsakats av en man. 

När en kvinna skriver ett inlägg så är det alltid en objektiva sanningen. Om en kvinna begår ett fel så beror det alltid på att en man har gjort något (eller inte gjort något. )
  • Anonym (W)
    Anonym (Beror på) skrev 2025-12-22 20:00:24 följande:

Män är alltid svin, på ett eller annat sätt. Om vi inte vet antar vi ALLTID att ett problem har orsakats av en man. 

När en kvinna skriver ett inlägg så är det alltid en objektiva sanningen. Om en kvinna begår ett fel så beror det alltid på att en man har gjort något (eller inte gjort något. )
    Bitter much? Väx upp!
  • Anonym (Finsaknad)

Det är väl aldrig en rätt tid att lämna någon?

Jag tänkte lämna min flickvän. Men hon hjälpte mig med något. Kändes så dumt att lämna då. Sen fyllde hon. Kan inte lämna henne då.

Nu är det snart jul.

Vi kom gemensamt överens om att separera förra veckan.

Är nu ensam på jul men känner ändå att allt är rätt. Vi är fortfarande vänner.

• Anonym (H)
    Anonym (Beror på) skrev 2025-12-22 20:00:24 följande:

Låter en aning bittert.
  • Anonym (Signatur)
    Anonym (Stina) skrev 2025-12-22 18:37:57 följande:
    Du behöver inte förklara mer ingående men jag bara bollar. Är det en gång = ni kanske behöver prata innan ni tar beslut. Med det menar jag att många gör saker i affekt. 

Är det mycket bråk och ofta, så vet ni ju båda situationen. Dessutom har du ju redan sagt att du flyttar så då är det väl bara att dra plåstret som någon ovan skrev. 
    Nu har hon också plussat på sticka. Suck. Hon har haft svårt att bli gravid så hon vill inte göra abort. Vi är båda 37 år och chansen kommer kanske inte igen för hennes del. Jag är inget svin och kan inte tvinga till abort, men nog hade jag hellre valt ett liv utan henne och barn. 
  • Anonym (U)
    Anonym (Signatur) skrev 2025-12-23 17:21:50 följande:
    Nu har hon också plussat på sticka. Suck. Hon har haft svårt att bli gravid så hon vill inte göra abort. Vi är båda 37 år och chansen kommer kanske inte igen för hennes del. Jag är inget svin och kan inte tvinga till abort, men nog hade jag hellre valt ett liv utan henne och barn. 
    Tufft! Men du kan fortfarande välja ett liv utan henne. Det blir varken bra för er eller barnet om du stannar.
  • Anonym (Ofta)

Ofta när någon tar beslutet att lämna så har det legat och grott under ytan ett bra tag. Förhållandet har av den ene upplevts som allt sämre och partnern som vill lämna är inte längre attraherad av den hen är tillsammans med, medan den andre varit likgilrig och obrydd och inte riktigt förstått vad som är på gång. Folk säger ofta att kommunikation är A och O i ett förhållande, men inte många som vill lämna säger det rent ut till partnern, av rädsla för att såra eller för att det ska bli värre. Men tecknen brukar alltid finnas där och den som är observant ser och märker dem.

• Anonym (Stina)
    Anonym (Signatur) skrev 2025-12-23 17:21:50 följande:
    Nu är situationen som den är och så får ni göra det bästa av det. 

Det går inte bara att dumpa och gå vidare längre. Men ni måste vidare. Inte som ett par men som föräldrar. Ni har nio månader på er att lägga upp ett bra samarbete. Det är inte ni som är det viktiga, det är ert blivande barn. 

Se till att kommunikation är a och o. Jag har sett föräldrar som inte kan hålla sams och inte kommunicera. Det är inte vägen att gå. Ni kommer inte att hoppa dansa alltid eller tycka lika. Ni har olika regler och bakgrund. Men ni kan alltid sträva för barnets bästa. Hen är oskyldig i detta. 

Ert barn behöver er i framtiden. 
Svar på tråden Lämnad innan jul