Anonym (m) skrev 2025-12-25 14:51:29 följande:
Ska hon släppa tänket att hon själv uppmärksammar vad i hennes liv som det är hon mår dåligt av? Eller du tror inte hon är kapabel att avgöra det?
Nej jag menade inte att barnet ska flytta till ett nytt familjehem utan tänkte om den har det bra där den är nu.
Om det är så att hon inte kan flytta utan att förlora närheten till sitt barn så tror jag att hon behöver släppa tanken på att flytta och istället fokusera på vad hon kan göra för att förbättra sin situation där hon är nu.
Men då utgår jag från att hon fortfarande är mamma i barnets liv och att barnet bor i familjehem för att mamman inte klarar att ta hand om det - inte för att barnet ska skyddas från mamman.
Att ett barn bor i familjehem betyder inte automatiskt att kontakten med de biologiska föräldrarna bryts. Tvärtom kan de fortsätta att höras av ofta, ses på helgerna etc. Det här verkar ju inte handla om att barnet behöver skyddas från mamman utan det finns omständigheter som gör att mamman inte kan vårda barnet ensam (och pappan är en fjant).
Kanske kan mamman tillfriskna och i framtiden ha sitt barn hos sig allt mer. Barnet kan bo växelvis hos henne och familjehemmet. Men det kräver att barnet och mamman kan träffas ofta, vilket låter svårt om mamman sitter rullstolsuren på en annan ort.
Även om barnet har det bra i familjehemmet så är mamman viktig. Kan de behålla en nära relation är det jätteviktigt för barnet. Och mamman också, skulle jag tro.