• Anonym (TS)

Vem tittar egentligen på Kalle Anka på julafton?

Igår firade jag och min familj jul ihop. Mitt barn är tre och det yngsta barnet är 1 år. Det skulle kännas väldigt onaturligt att börja titta på Kalle anka klockan 15 eller någon annan tid. Vi har gäster och har ett stort vardagsrum utan tv, vi har en stor matsal även den utan tv. Vi har ett tv rum som vi aldrig är i typ förutom om vi tittar på aktuellt men det är ingen plats som vi umgås med gäster i, då är vi i vardagsrummet eller matsalen.

Jag har svårt att tänka mig att barnen skulle roas av Kalle anka heller. Vi har tittat på t ex den nya versionen av Karl Bertil och läser mycket andra julböcker och varit och sett på teater när Pettson och Findus firar jul så det är inte så att vi struntat i julsaker för barnen. Men att titta på Kalle anka känns inte riktigt som en grej man gör för små barn längre eller? 

• Svar på tråden Vem tittar egentligen på Kalle Anka på julafton?
  • Anonym (Verkligenutdaterat)

Känns väldigt utdaterat med både Kalle Anka och Karl Bertils Jul på TV, vem tittar ens på linjär-TV alls liksom?

Känns som något som bara bakåtsträvande SD-folk vill ha numera, som gnäller över att program förnyas och anpassas mer efter den inkluderande tid vi lever i. Tycker att även julen som tradition känns rätt passe, men folk vill vara traditionsbundna av någon anledning.

• Tecum

Varför är ni så sura på TS, han ställer en relevant fråga?

Mitt intryck är att Kalle håller på att tappa greppet om tittarna. Vi har lagt ner, våra vuxna barn också fast vi alltid såg Kalle när de var små. Barnbarnen verkar inte ha något behov av det. Det som talar för Kalle är vårt behov av vattenhål att samlas kring och jultraditioner att bevara. Den som lever får se vilket som väger tyngst...

• Anonym (Old)

Vi tittar alltid och har alltid gjort. Några små barn finns inte med i bilden, dom är tonåringar. Men Kalle och godis, choklad, nötter kl 15 är en stående tradition.

• Anonym (V)

Miljontals svenskar. Vi satt allihop och tittade igår (inklusive mina tre barn på 6, 4 och 3 år) precis som vi gör varje jul.

• Anonym (Verkligenutdaterat)
    Tecum skrev 2025-12-25 12:59:45 följande:

Mitt intryck är att Kalle håller på att tappa greppet om tittarna. Vi har lagt ner, våra vuxna barn också fast vi alltid såg Kalle när de var små. Barnbarnen verkar inte ha något behov av det. Det som talar för Kalle är vårt behov av vattenhål att samlas kring och jultraditioner att bevara. Den som lever får se vilket som väger tyngst...

Tycker det känns löjligt att folk år 2026 flockas kring en relik som "Kalle Ankas Jul". Det är dags att förnya julen åtminstone, kanske även byta ut jultomten mot något som känns med modernt=
  • Jimmy75
    Tecum skrev 2025-12-25 12:59:45 följande:

Det är ingen som är sur på TS. De svarar på frågan - om Kalle är något många tittar på än idag. Sedan har det kommit på tal att en del av TS är bullshit och i själva verket förtäckt anledning till att göra sig själv speciell. Jag kan personligen inte säga huruvida så är fallet men det är lätt att förstå den tolkningen eftersom det staplas upp beskrivningar på rum och hemmiljö som är TOTALT irrelevant för frågeställningen. Det kan ju dock bero på andra saker än att man försöker skryta om något. Ifrågasättandet från en del här relaterar just till varför hen svamlar om hemmets utformning som förklaringsmodell till varför de inte kollar på Kalle.
  • Anonym (Volvo)

Hur kan man inte förstå att Kalle anka är en del av vårt traditionella julfirande?  På samma sätt som Luciatåg,  utklädd tomte, lussekatter,  julevangeliet och O helga Natt? 

På ett eller annat sätt finns Kalle med oss precis som andra traditioner,  ibland mer ibland mindre, ibland inte alls. . En del har inte gran, andra ser inte Kalle.. det blir Jul ändå hur som helst... 

Denna fråga hade egentligen kunnat handa om vad som helst i jultid..
      "vi serverar inte dopp i grytan då man behöver ett kök för det men vi dukar på verandan så vi kan inte plötsligt stå i köket bara för dopp i grytan, det skulle kännas konstigt när alla andra äter på verandan " 

"Vi har inte gran då vi bor trångt och förresten skulle det bara kännas märkligt att ha gran när vi ändå är hos grannen och firar, ska vi då gå hem och titta på granen medan andra öppnar paket hos grannen? "

Ja ni fattar..   

Alla firar jul som dom vill och traditioner förändras ständigt .   

• Anonym (Abc)

Ni gör som ni vill. 

Jag tittar inte heller men det är ett perfekt tillfälle ta hand om disken och maten när gästerna och övriga familjen tittar på det. Blir som en andhämtning för mig.

• Kirenaj68

Vi har inte sett på Kalle Anka på många år. Vi är inte där än, men jag tror att Kalle kommer att försvinna från SVT så småningom. Personligen tycker jag att man kan lägga in Svensson Svenssons julspecial på Kalles tid istället. Den missar vi aldrig. 
    Lägg in Kalle på Play, så kan de som vill se det gå in där istället.

• Anonym (Vi)

Vi tittar alltid. Hemma hos mina föräldrar finns ett litet tv-rum en trappa ner där vi tränger ihop oss 10 personer med hjälp av extra inburna stolar. Vi har tända ljus, fika med lussekatter, småkakor, choklad och nötter. De fyra närvarande barnen (10 och 13 år) uppskattar och skrattar åt filmerna.

Jag tycker många av filmerna är urtrista, men står ut under den timman för det är mysigt i övrigt. Det jag noterar är ändå hur mycket barnvänligare de gamla filmerna är jämfört med de nyare där allt händer på en gång och man blir stressad av alla snabba klipp och snabbt tal. 

Efter Kalle blir det julklappslek, sedan kommer tomten, sedan äter vi julmat på kvällen. Till lunch har vi ätit julkorv. Efter julmaten blir det något familjespel. Barnen hinner umgås och vi vuxna hinner prata. Vi träffas ju ofta i vardagen ändå, så det är inte som att vi måste umgås för hela året på en dag.

För oss ger Kalle julstämning.

Svar på tråden Vem tittar egentligen på Kalle Anka på julafton?