Inlägg från: lata kocken Johanna |Visa alla inlägg
  • lata kocken Johanna

Järn - Hemofer?

eh?

vad har folsyra är ett annat Bvitamin än B12 så jag förstår inte sambandet...
    såvida det inte var B12 i folsyratabletterna

B12 finns i princip i alla animaliska produker (och BARA i animaliska produkter)
    medan folat finns i det mesta även om det är i liten mängd...

• lata kocken Johanna

vaddå besservisser? varför vara så elak?

försöker bara få klarhet i vad det är för problem - många B-vitaminer ger samma bristsymptom - så om det verkligen var b12 du saknade så kan det ju vara idé att kolla upp och äta extra av det

• lata kocken Johanna

det finns syntetiskt framställt oxå - men det är ju i tablettform

men i mat finns det enligt alla böcker som jag har bara i animaliska produkter (allt från fisk till mjölk till kött till ägg...)

i övriga källor är det försumbart - inte på långt när tillräckligt för att en människa ska klara sig på det
    var det bättre så jennie

• lata kocken Johanna

maggan

byt järntillskott!

och sprid ut det över dagen, 100mg som finns i niferex kan kroppen inte ta upp oavsett vad den gör

testa blutsaft/järnsaft i kombination med tex hemofer (hemjärn)

och försök att käka järnet ihop med kött och c-vitamin och skippa mjölkprodukterna vid de måltiderna (dela upp över dagen lixom)

• lata kocken Johanna

enl livsmedelsdatabasen och min tabell så är det ingen b12 i jäst och bryggerijäst????

upplys mej - var har du hittat jäst med b12? eller har de genmanipulerat fram en ny sort?

• lata kocken Johanna

b-jäst trodde jag var bryggerijäst
    ngt nytt kul som har kommit? *nyfiken*
    vet du vad de grundat den på? är det bryggerijäst som avlats fram?
    vill ju lära mej meeeeer om allt

• lata kocken Johanna

sorry trådstartaren för kidnappningen av tråden

tack Jennie - det är underbart med all info man kan få på det hrä forumet, med alla olika kunskaper

Svar på tråden Järn - Hemofer?