Inlägg från: Jennie med ie |Visa alla inlägg
  • Jennie med ie

Järn - Hemofer?

Får man problem med magen av Homofer eller av andra anledningar inte vill stoppa i sig animaliskt järn så rekommenderar jag antingen Blutsaft eller Järnsaft. Det är alltså i flytande form och smakar inte alltför äckligt. Järnsaft är nog det jag gillar bäst och är nog billigare än Blutsaft också. Och Järnsaft innehåller mindre en del vitaminer osv än Blutsaften vilket minskar risken för onödig överdosering.

• Jennie med ie

Sen måste jag vara petig och korrigera lata kocken Johana, B12 finns inte BARA i animaliska produkter, även om det främst finns där...
    Men att B12 och folat är 2 olika B-vitaminer är korrekt såklart

• Jennie med ie

lata kocken Johanna, inte bara syntetiskt B12 finns t ex i alger och sjögräs. Hur bra kroppen är på att ta upp B12 från dessa källor är inte klarlagt, däremot är det klarlagt att den utmärkt tar upp B12 från t ex B-jäst som förvisso är syntetiskt framställd men fortfarande inte är animaliskt

• Jennie med ie

Ingen genmanipulation. Det finns bl a på hälsokosten. handlar inte om vanlig jäst alltså...

• Jennie med ie

Ingen aning faktiskt, men jag skulle kunna gissa att det är nån form av alger i grunden som de förädlat eller nåt...
    Själv har jag hittills inte haft problem med B12-brist, tog blodprov senast för nån månad sedan, så jag har inte satt mig in fullt i det.

• Jennie med ie

Ja, hoppas TS har överinseende med utsvävningen. Sorry

Svar på tråden Järn - Hemofer?