Inlägg från: Anonym (H) |Visa alla inlägg
  • Anonym (H)

Jag har inte råd med barn

I många år har jag drömt om att ha barn och jag har kommit till den punkten då jag känner mig helt galen.
    Varje gång jag ser ett barn så vill jag bara gå fram och hälsa och prata med föräldern.
    Min man vill också ha barn men vi är långt ifrån att ha råd. Mitt hjärta brister bara av tanken att vi nog inte kommer ha råd förrän om många år.

Drömmer ofta om att jag har en liten son eller dotter, bara för att vakna och känna mig helt tom.

• Svar på tråden Jag har inte råd med barn
  • Anonym (H)
    Anonym (Förälder) skrev 2025-12-26 09:12:33 följande:
    Man kan hålla ner kostnaderna, köpa mycket begagnat, kanske välja att bo i liten bostad - första åren behöver de inte så mycket plats, skippa bil och promenera, cykla, åka buss? Vad är det som gör att ni inte har råd? Är ni väldigt unga?
    Ja vi är 24 år gamla och bor ganska litet, men har pratat om att eventuellt flytta längre ifrån Stockholm så vi har råd med lite större.
    Det är ju inte så att ekonomin är såpass tajt att vi lever paycheck till paycheck, men det är ju inte heller som att pengarna flyger in heller...

Har fått höra att det är extremt dyrt med barn och bara nyfödda barn, som ska vara den billigaste perioden, kostar runt 11000kr/månad.
  • Anonym (H)
    Anonym (M.) skrev 2025-12-26 19:31:14 följande:
    Men trollar du nu..? Nyfödda barn kostar nästan INGET om du ammar! Du behöver bara typ en macka med korv eller ost och ett glas juice eller en frukt mer per dag, än vad du äter annars, för att producera tillräckligt med näringsrik mjölk för ditt barn! Detta reglerar kroppen själv för övrigt, den tar av ditt fett och dina depåer så att bebisen alltid får det den ska ha, du behöver egentligen bara tänka på att dricka vatten!  Några speciella BH:ar eller andra prylar för amningen behövs inte - kvinnor har klarat sig utan det sedan vi var apmänniskor...

I övrigt behöver bebisen bara lite kläder, ett skötbord (men det går att sköta på en säng eller ett vanligt bord också, du lägger bara något under), en liggvagn (går att få begagnad för några hundra) eller alternativt en sjal. Spädbarnsutrustningen behöver inte kosta mer än 500 för hela perioden, och ofta FÅR man kläder och prylar också av vänner och släkt! Och barnbidraget är 1250 kr i månaden, vilket betyder att du kommer att gå med vinst!

Inte konstigt att det föds för få barn när folk får för sig så mycket konstigt... *suckar*

Nu är det ju inte så att jag har fått för mig detta, utan har läst online och hört från mina föräldrar osv...

Om det du skriver stämmer så är jag lite lättad.

Svar på tråden Jag har inte råd med barn