Orkar inte med ensamheten längre
Det finns inget magiskt spö som kommer att ge dig ett meningsfullt liv.
Och tyvärr tror jag att så länge du fokuserar på det du INTE har kommer du alltid känna meningslöshet.
Att leva ett lyckligt liv handlar väldigt sällan om vad man har utan istället mer på hur man ser på det man har.
Count your blessings som det så vackert heter.
Och är man van att fokusera på det man inte har kan det vara svårt och kan då vara bäst att göra tillsammans med någon, exempelvis kurator eller terapeut.
Vad har du i ditt liv idag?
Försök att se ditt liv utifrån det positiva.
Jag kan absolut förstå längtan att få träffa någon men samtidigt gör du ditt liv väldigt begränsat om du går runt och tänker att det är enda sättet att komma ur ensamhet.
Tänk bort att träffa en partner. Ha inte det som mål.
Tänk istället meningsfullhet.
Vad tycker du är roligt? Läsa böcker/se på film: hitta en bokklubb/filmklubb. Fotografering? Lär dig mer och ta en bild varje dag med och se hur du utvecklas.
Finns det något du velat testa men inte gjort.
Finna det något du avfärdat som löjligt eller svårt. Testa.
Yoga, drejning etc etc.
Våga göra bort dig. Våga skratta åt dig själv.
Finns det något du är riktigt bra på som du skulle kunna dela med dig av?
Kan ju vara alltifrån teoretiska kunskaper såsom data (erbjuda lektioner på äldreboende, läxhjälp etc) till mer praktiska som atr vara bra på att laga mat: bjud närmsta arbetslaget/grannarna/kusinerna på middag. Gör det till en tradition, exempelvis en söndag i månaden bjuder du på soppa och bröd.
Bra på att sjunga? Gå med i en kör.
Hitta det meningsfulla!
Jag vet att jag låter überpepp. Och det är jag väl kanske...men jag är också nöjd och tillfreds så hellre überpepp än negativ..
Mitt liv blev inte alls som jag hade tänkt det men jag har valt att göra det bästa utifrån de förutsättningar jag har.
Göra det jag kan och inte fokusera på det jag inte kan påverka...