Inlägg från: Anonym (Ingen spontanitet?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ingen spontanitet?)

Min sambo respekterar mig inte!

Anonym (Hej) skrev 2025-12-27 00:00:57 följande:

Idag så var han med barnen på hockeymatch. De skulle vara hemma vid kl 18. Då skickar han ett SMS och frågar om det är ok att han skickar hem barnen före honom. De skulle åka med en annan förälder som också var med på matchen. Jag skrev då att jag ville att han skulle åka hem tillsammans med barnen. Jag misstänkte då att anledningen var att han ville ut på krogen efteråt. Vilket jjag inte brukar ha några problem med när det är planerat och vi har barnvakt. Kl 19 dök barnen upp utan min sambo. Jag ringer då upp honom och han var på krogen. Han tyckte inte att det var några problem att han gick emmot min vilja.

Så maken får inte göra spontana saker med sina vänner utan att planera in en barnvakt?
    Klarar sig inte barnen själva med dig i rummet?
    Kan de inte gå på toaletten eller göra en smörgås?
    Du är problemet, han gör bokstavligen allt och du måste minutstyra allting.
    See du barnen som hjälplösa? Vågar du inte vara själv med dem?
    Anonym (f) skrev 2025-12-27 01:03:53 följande:
    Så i denna situation, varför ville du att han skulle komma hem med barnen?
    Det låter som om hon inte klarae av att ha barnen ensam då de måste ha barnvakt när han inte är där. Det låter som om TS skulle behöva en personlig assistent då hon inte klarar av något ensam.

Eller så vill hin ha koll på honom, men jag undrar hur gamla barnen är. Kan inte de sköta sig själva 1-2 tim trots att TS är i samma hushåll så undrar jag hur mycket maken gör i hushållet.
    Anonym (Hej) skrev 2025-12-27 11:34:11 följande:

Våra barn är 6 och 8 år.

Så barnen kan inte göra en smörgås till sig själva eller gå och lägga sig själva? Lyssnar de inte på dig överhuvudtaget?
    Din sambo är din personliga assiatent då han inte kan vara spontan utan måste planera in allt in i minsra detalj. 
    Kan du inte slänga in mat i micron till barnen?
    Anonym (Hej) skrev 2025-12-27 12:00:16 följande:
    Nej han är inte MIN personliga assistent! Jag sköter mig själv och han tar hand om barnen. Jag är sjuk inte handikappad! Hoppas du förstår skillnade.
    Han är din personliga aasistent då ni måste planera in barnvakt då du inte kan lägga barnen. Han sköter allting som en personlig assistent gör. Han är trött, utarbetad, kan inte göra något spontant då du inte klarar av att lägga barnen.
    Anonym (Hej) skrev 2025-12-27 12:23:54 följande:

Min sjukdom gör att jag har väldigt begränsat med energi som oftast gör att jag bara har energi till att ta hand om mig själv. Ibland barnen. Om min sambo var ensamstående skulle han ju ändå få ta hand om sina barn helt ensam! Vad är skillnaden! 

Väldigt mycket fokus här på hur synd det verkar vara om min sambo! Prova själva att vara kroniskt sjuk med väldigt lite energi så får ni se hur kul det är!

En av mina föräldrar var kroniskt sjuk och hade lite energi. Men den föräldern var närvarande och vi barn hjälpte till. Den andra jobbade skift men den kroniskt sjuka såg till att vi kom i säng och upp på morgonen trots ont i kroppen och noll energi.
    Litar du inte på barnen?
    Anonym (Hej) skrev 2025-12-27 12:43:49 följande:

Hur många gånger ska jag behöva förklara att jag tar hand om mig själv! Han tar inte hand om mig! 

Och den här tråden handlar inte om att jag är sjuk. Den handlar om min upplevelse av att han inte respekterar mig! Ingen kan ta ifrån mig den upplevelse.

Jag frågar igen, litar du på barnen?
    Kan de fixa en egen smörgås, kan du slänga in mat i mikron?
    Lyssnar barnen på dig när du säger till dem att det är dags att sova?
    Anonym (Hej) skrev 2025-12-27 13:07:02 följande:
    Nej de kan inte fixa sin egen mat. Nej de lyssnar inte på mig utan jag måste tjata, vilket tömmer min lilla energi snabbt. 
    Hur närvarande är du som förälder? Att du måste tjata kan vara en form av de vill ha uppmärksamhet.
    Kan barnen sitta intill dig när du gör tex en smörgås?
    Kan ni ha micro i sovrummet,
    Du får bita i det sura äpplet och göra smörgåsar som de kan ta från kylskåpet när de går upp eller se efter lösningar.
    Anonym (L) skrev 2025-12-27 13:12:23 följande:
    Om man gillar någon så håller man ut tills den personen blir friskare eller barnen blir mer självgående. 
    Tyvärr så finns det sjukdommar och sjukdomstillstånd som är på heltid och blir inte bättre.
    Dexter dot com skrev 2025-12-27 13:33:09 följande:
    Självklart måste du få tycka vad du vill även om nästan ingen tycker att din upplevelse är sund. Kan du försöka sätta dig in i din mans situation och hur jobbigt han verkar ha det ? Han verkar leva under enorm press och att inte kunna spontant göra det man har lust med är ju väldigt tärande.

Steg 1 är att gå i parterapi och steg 2 är ju att lära era barn att bre en smörgås.

Om han lämnar dig hur ska du klara att ta hand om barnen då?
    Han kommer att få ha barnen på heltid då TS inte kan lägga dem själv. Frågan är dock hur ofta barnen får besöka TS då hon inte har ork eller energi.
Svar på tråden Min sambo respekterar mig inte!