• Anonym (Mamma)

Borde man ha dörren låst när man är hemma?

Jag är uppväxt med att dörren bara är låst på natten, om ens det. Bor i ett lugnt radhusområde och växte upp i samma miljö.

Undrar hur ni andra gör med tanke på diverse våldsdåd, inbrott mm? Är det bara vi som har olåst dörr?

• Svar på tråden Borde man ha dörren låst när man är hemma?
  • Anonym (Jennie)
    FannyN skrev 2025-12-28 13:40:21 följande:

Vi låser sedan en dam kom och satte sig i soffan bredvid min man som slumrat till där. Hon kom för att säga att kaffet var klart. Hade ldrig sett henne innan.

En liknande grej hände när jag var barn och vi hade dörren olåst. Förvirrad tant lullade in och letade efter en anhörig som hon trodde bodde där. Harmlöst. Men ändå. 
  • Anonym (Lås)
    FannyN skrev 2025-12-28 13:40:21 följande:

Vi låser sedan en dam kom och satte sig i soffan bredvid min man som slumrat till där. Hon kom för att säga att kaffet var klart. Hade ldrig sett henne innan.

Hon måste ha varit förvirrad.
  • Anonym (T)

Vill man ha ut från hemförsäkringen om något händer så får man nog låsa. 

• Jimmy75
    Corrie skrev 2025-12-28 14:40:10 följande:

Min dörr är låst dag och natt. Jag förstår inte varför inte alla har låst?

Vana och personlighet gissar jag. Uppvuxen med att det i princip aldrig behövdes och som jag bor nu är behovet lågt. Smidigheten i att ha dörren upplåst trumfar över det lilla extra skydd det ger....men det baserar som sagt på hur jag bor nu. Hade omvärderat under andra omständigheter.
  • Anonym
    Anonym (Jennie) skrev 2025-12-28 14:59:09 följande:
    Mest troligt är att det är för att man vill ha ett jobb. 
    Du tror inte att folk i glesbygd har jobb? Att det inte finns någon samhällsservice eller företag?
  • Anonym (Haspat och reglat)

Nää, folk på landsbygden lever i allmänhet på bidrag, har många barn i olika kullar och som regel på landet - hela tomten full med skrotbilar i olika stadier av förfall. 
    Flanellskjorta, keps och mjukisbyxor täcker deras tatuerade kroppar.De är till stor del rökare och har alldeles för många husdjur.
    Äter hel eller halvfabrikat som tillreds i micro.

Är det någon som ser ironin eller får man bara skit för detta, hahaha

• Anonym (qwerty)
    Anonym (Haspat och reglat) skrev 2025-12-28 00:32:21 följande:
    Än  så länge tyder inget på att dörren varit olåst eller att någon faktiskt släppt in GM. 
    Man ska nog inte spekulera eller fantisera innan utredning.
    Ett psykfall med stor kniv som dödar mamman och våldtar tonårsdöttrarna, det var nog inte så att han kom in via skorstenen direkt.
    Man vet aldrig vilka dårar som finns i omnejd,. Har dörren ett lås, så lås liksom.
  • Jimmy75
    Anonym (Haspat och reglat) skrev 2025-12-28 16:44:34 följande:

Nää, folk på landsbygden lever i allmänhet på bidrag, har många barn i olika kullar och som regel på landet - hela tomten full med skrotbilar i olika stadier av förfall. 
    Flanellskjorta, keps och mjukisbyxor täcker deras tatuerade kroppar.De är till stor del rökare och har alldeles för många husdjur.
    Äter hel eller halvfabrikat som tillreds i micro.

Är det någon som ser ironin eller får man bara skit för detta, hahaha

Nästan inte fördomsfullt alls. Du har uppenbarligen inte vistats mycket ute på landsbygden.
  • Anonym (Mindre)
    Corrie skrev 2025-12-28 14:40:10 följande:

Min dörr är låst dag och natt. Jag förstår inte varför inte alla har låst?

Alla kanske inte har lika mycket anledning att vara rädda?
  • Anonym (Haspat och reglat)
    Jimmy75 skrev 2025-12-28 19:26:44 följande:
    Nästan inte fördomsfullt alls. Du har uppenbarligen inte vistats mycket ute på landsbygden.
    Öööhh jo de har jag jag men  du hat tydligen inte läst allt jag skrivit eller så tog du illa åt dig innan du hann stava dig igenom texten.
    Trodde inte jag hade fördomar mot folk på landet men .... även jag kan tydligen ha fel!
    Ironi kanske är ett fenomen i stadsmiljö ....
    Och - ja jag bor på " landet men har inga skrotbilar# på tomten, och inga tattisar
    och uppenbarligen är du inte införstådd med begreppet ironi!!!
    Gubb-googla på det innan du postar inlägg.
Svar på tråden Borde man ha dörren låst när man är hemma?