Inlägg från: Anonym (Abc) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Abc)

Stiger en man i attraktionsvärde bara för att han klarat att ta hand om sitt/sina barn?

Anonym (Ansvar..) skrev 2025-12-28 19:11:56 följande:
    Precis. Jag har hela tiden upplevt att det är sänkta krav på män och vad de förväntas klara av.  Män ska liksom berömmas för allt de gör som ingår i att ta ett vuxet ansvar, medans det ska vara en självklarhet för kvinnor att göra samma saker. 
    Ja så verkar det vara.

Samtidigt är det sänkta krav på kvinnor i andra sammanhang. Sätta upp en hylla, renovera. Byta däck på bilen. Inte bära större grejer när man flyttar. Tvätta bilen.
  • Anonym (Abc)
    Anonym (men) skrev 2025-12-29 08:38:35 följande:
    Blir kvinnor prisade om de klarar av att göra sånt då? 

Först tänkte jag svara nej men sen insåg jag att man läser rätt ofta reportage om kvinnor i mansdominerade yrken. Ofta som någon slags hyllning. 

Motsvarande händer inte män i kvinnoyrken.

• Anonym (Abc)
    nihka skrev 2025-12-29 14:52:12 följande:
    Inte det? Män som arbetar inom vården? Pappalediga män?
    Jag har aldrig sett någon hyllning, eller Reportage för den delen, om män i vården.

Pappalediga män hyllas ju överallt och det är väl själva trådämnet?
  • Anonym (Abc)
    Nu tänker jag inte läsa länkarna men självklart går det hitta. Men min uppfattning att det är betydligt vanligare åt andra hållet.
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Mr Cruise) skrev 2025-12-29 19:59:16 följande:
    Normöverskridning kan hyllas, oavsett kön.
    Däremot är det nog vanligare att mjukare män hånas av andra män, precis som en av artiklarna jag tog upp sa.
    Jaha ok. Ja det låter rimligt.
Svar på tråden Stiger en man i attraktionsvärde bara för att han klarat att ta hand om sitt/sina barn?