Inlägg från: Anonym (Separerad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Separerad)

Min man är alkolist

Exet har alltid druckit men under pandemin eskalerade det då han kunde dricka på arbetstid (jobbade hemma). 

Hans humör var svajigt, det blev lätt bråk, det kastades vin och öl i ilska på mig och precis allt var mitt fel. En flaska rom tog slut på ett par dagar, samma med whiskey. Efter ett tag lampan av med starkspriten och gick tillbaka till öl och vin. En bib tog slut på 24 timmar, och det var inklusive en eller två 6-pack 3,5or. 

Vi separerade våren 2024 och det var extremt stökigt. Jag fick skulden för allt. Det var mitt fel att han drack, för jag var så otroligt jobbig att leva med. Samtidigt så ville han att vi skulle komma tillbaka så vi kunde leva tillsammans. Under en period slutade han att dricka helt men det höll väl 6 månader. Sedan frågade han om det var ok om han tog ett glas vin till maten och därefter har han fortsatt även om det väl inte är tillbaka på samma nivå som på slutet av vår relation. Jag hör direkt på hans röst när han pratar med barnen om han druckit. 

Han anser fortfarande att han inte har problem med alkohol utan det var jag som fick honom att dricka så pass. Han kommer aldrig att sluta. 

Om du kommer att kunna få tillbaka din man från alkoholens klor beror helt på om han inser att han har ett problem och är villig att sluta. 

Mitt ex var som sagt inte villig att på heltid avstå alkoholen, inte ens för barnens skull. 

• Anonym (Separerad)
    Anonym skrev 2025-12-30 05:24:52 följande:
    Anonyma tips till jobbet?
    Förstår du själv vad det kan innebära?

..........

Jag häpnar över alla märklige "råd" som presenteras här av okunniga personer.
    Arbetsgivaren är skyldig att hjälpa en person med missbruk att försöka ta sig ur det. 

De flesta missbrukare av alkohol tycker inte att de har något problem. Mitt ex är en av dem. Han anser inte att han är alkoholist eftersom han:

- inte har några problem med att sluta dricka (problemet är att inte börja igen när livet inte är som han vill)
    - fortfarande kunnat sköta sitt jobb (han jobbar inom it)
    - aldrig åkt fast i nykterhetskontroll 

Att han snittade en bib på 24h plus drack öl, det var väl inte så darligt. Han blandade ju vinet med bubbelvatten så då blev det ju svagare... Att glaset bara var tomt när han sov är en annan sak. 
  • Anonym (Separerad)
    Anonym (MSM) skrev 2025-12-30 18:04:14 följande:

Om din man har ett stabilt yrke han trivs med och många goda vänner som du säger så är ju chanserna goda för att han ska kunna ta sig ur missbruket.

De flesta som blir alkoholmissbrukare har ju i regel problem med jobbet och svagt socialt nätverk vilket bara bidrar till missbruket och utanförskapet. 

Det som skulle kunna få din man att tippa över helt är ju om han drabbas av någon svårighet, blir av med jobbet ex. 

Tycker som andra här att du ska vara tydlig mot din man att han måste sluta dricka men du måste också vara mjuk och förstående. 

Slutar han inte bör du lämna.

Nej, det finns alkoholister i alla samhällsskikt, både välfungerande personer och icke, både med fungerande nätverk och utanförskap. 
Svar på tråden Min man är alkolist