Min man är alkolist
Exet har alltid druckit men under pandemin eskalerade det då han kunde dricka på arbetstid (jobbade hemma).
Hans humör var svajigt, det blev lätt bråk, det kastades vin och öl i ilska på mig och precis allt var mitt fel. En flaska rom tog slut på ett par dagar, samma med whiskey. Efter ett tag lampan av med starkspriten och gick tillbaka till öl och vin. En bib tog slut på 24 timmar, och det var inklusive en eller två 6-pack 3,5or.
Vi separerade våren 2024 och det var extremt stökigt. Jag fick skulden för allt. Det var mitt fel att han drack, för jag var så otroligt jobbig att leva med. Samtidigt så ville han att vi skulle komma tillbaka så vi kunde leva tillsammans. Under en period slutade han att dricka helt men det höll väl 6 månader. Sedan frågade han om det var ok om han tog ett glas vin till maten och därefter har han fortsatt även om det väl inte är tillbaka på samma nivå som på slutet av vår relation. Jag hör direkt på hans röst när han pratar med barnen om han druckit.
Han anser fortfarande att han inte har problem med alkohol utan det var jag som fick honom att dricka så pass. Han kommer aldrig att sluta.
Om du kommer att kunna få tillbaka din man från alkoholens klor beror helt på om han inser att han har ett problem och är villig att sluta.
Mitt ex var som sagt inte villig att på heltid avstå alkoholen, inte ens för barnens skull.