Inlägg från: Anonym (Levde) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Levde)

Min man är alkolist

Jag levde med en alkoholiserad man i flera år och var så urbota trött på alla lögner och ursäkter han hade att dricka så fick givetvis nog till sist och lämnade. Det började med att han blev arbetslös och hade väldigt svårt att få nytt jobb. Efter ett tag gav han upp att ens söka och började dricka mer och mer. I början var han mest glad och upprymd när han drack och inte otrevlig, men med tiden blev han allt mera lynnig, otrevlig och ibland även aggressiv. Han började kalla mig elaka saker och blev arg så fort jag inte gjorde som han sa eller uppmanade honom att sluta dricka. Han sa "Jag får ändå inget jobb, så vad har jag för anledning att vara nykter"? osv Jag sa åt honom att börja i terapi för att kunna hantera sina känslor, men han ansåg inte att det var honom det var fel på utan samhället som stötte ut honom och inte ville ge honom något jobb.

I slutet av vårt förhållande drack han dygnet runt och tog inte på allvar när jag sa att om han fortsätter så så och inte söker hjälp så lämnar jag honom för gott. När jag väl gjorde det så började han telefon- och sms-terra mig och lovade dyrt och heligt att han skulle sluta dricka helt, bara jag kom tillbaka. 

Hade jag varit tillräckligt "dum" för att inte förstå vad beroendeproblematik handlar om hade jag kanske gått på det, men då min pappa, som är död sen en tid tillbaka, hade liknande problem som blev ett livslångt lidande för min mor, så fattade jag att gå tillbaka och köpa hans vädjande ord var det sista jag skulle göra.

Be honom söka hjälp, accepterar han inte det så lämna, eftersom det antagligen inte kommer bli bättre. Ingen förtjänar att leva med en person med missbruksproblem och du kan få ett rent helvete om du fortsätter med honom.

• Anonym (Levde)
    Anonym (Separerad) skrev 2025-12-29 09:35:46 följande:

Exet har alltid druckit men under pandemin eskalerade det då han kunde dricka på arbetstid (jobbade hemma). 

Hans humör var svajigt, det blev lätt bråk, det kastades vin och öl i ilska på mig och precis allt var mitt fel. En flaska rom tog slut på ett par dagar, samma med whiskey. Efter ett tag lampan av med starkspriten och gick tillbaka till öl och vin. En bib tog slut på 24 timmar, och det var inklusive en eller två 6-pack 3,5or. 

Vi separerade våren 2024 och det var extremt stökigt. Jag fick skulden för allt. Det var mitt fel att han drack, för jag var så otroligt jobbig att leva med. Samtidigt så ville han att vi skulle komma tillbaka så vi kunde leva tillsammans. Under en period slutade han att dricka helt men det höll väl 6 månader. Sedan frågade han om det var ok om han tog ett glas vin till maten och därefter har han fortsatt även om det väl inte är tillbaka på samma nivå som på slutet av vår relation. Jag hör direkt på hans röst när han pratar med barnen om han druckit. 

Han anser fortfarande att han inte har problem med alkohol utan det var jag som fick honom att dricka så pass. Han kommer aldrig att sluta. 

Om du kommer att kunna få tillbaka din man från alkoholens klor beror helt på om han inser att han har ett problem och är villig att sluta. 

Mitt ex var som sagt inte villig att på heltid avstå alkoholen, inte ens för barnens skull. 

Det värsta med människor med missbruksproblem är att de växlar från Dr Jekyll till Mr. Hyde, kan vara jättesnälla och fina som nyktra och lova guld och gröna skogar, men blir ofta helt förvandlade under berusning och blir lynniga, elaka, oplålitliga och aggressiva. Jag förstår trots allt kvinnor som har svårt att bryta upp från såna förhållanden, för hoppet finns ju alltid där om att han ska bli den där snälla, fina och nyktra mannen igen.
  • Anonym (Levde)
    Anonym (Cattis) skrev 2025-12-29 11:41:03 följande:

Mina föräldrar var alkoholister från jag var ca 15 år gammal. De dog när jag var 26-27. Hade en arbetskamrat som började dricka vin på helgerna, efter några år blev det mer åt sprithållet. Han skötte sitt jobb, startade eget i 50-årsåldern. Företaget gick bra under ca 10 år men han drack där varje fredag vilket kunderna visste. Kontakten med langare gjorde det lätt att få tag på mer. Sen började det gå utför, han sov på firman för att kunna dricka oftare och mer. Ramlade, kissade ner sig, kissade i diskhon, drack sig redlös och en dag hittade en kund honom på golvet okontaktbar och kontaktade ambulans.

Tagen av polisen ett antal ggr liggandes utomhus, miste körkortet men körde ändå, fick fotboja. Var nykter kortare perioder och ville bli nykter. Idag är han pensionär sedan länge och dricker fortfarande. Under alla år har hans fru överlevt men inte levt något lyckligt liv. Barn och barnbarn undviker h8nom i möjligaste mån.

En så trevlig människa har gått till spillo trots att han varit min vän under snart 50 år. Ett liv med någon med sjukdomen som inte klarar att söka hjälp måste vara hemskt på alla sätt.

En sak jag inte förstår när det gäller alkoholister är att deras kroppar inte ger upp fortare med tanke på hur farligt alkoholen i så stora mängder dagligen faktiskt är. För att inte tala om vad det i förlängningen måste göra med psyket/ hjärnan.
  • Anonym (Levde)
    Anonym (Min man) skrev 2025-12-29 20:53:14 följande:

Min man är alkolist men dricker inte sånna mängder som din gör (än).
    han började dricka efter andra barnet fötts så jag känner mig verkligen lurad och fast. 

innan barn drack han när vi festade vilket inte var speciellt ofta eller när han såg fotboll blev det några öl. Lite tendenser att kunna dricka för mycket vid fester hade han men det var inget jag tänkte så mycket på för jag var ung och de flesta festade så. Sen efter första barnet drack han inget alls i princip.

några månader efter 2a barnet märkte jag att spriten vi hade från innan första barnet plötsligt var slut (flera år gammal som ingen av oss drack av). Billig konjak osånt som jag hade till matlagning dracks upp, han gömde sprit i olika köksskåp plus köpte öl. han drack aldrig när jag såg så han satt uppe på nätterna. konfronterade honom och det blev bättre men han är tyvärr fast i missbruket. Han dricker numera mest öl och jag vet inte riktigt hur mycket då han gömmer inköp och burkar.
    gissar på en 3 stora stark per kväll han är ledig. Han köper gärna riktigt stark öl med.

har tänkt att jag kan leva med det eftersom han dricker när han är själv och sköter sitt jobb men på senare tid har han slutat göra hushållsarbete så det mesta hamnar på mig samt att han är slö med barnen.

droppen blev för några veckor sen när han drack sig skitfull en onsdagskväll när han skulle vara ledig med barnen dagen efter. Jag kunde inte åka till jobbet då jag inte vågade lämna de med honom. Då sa jag att jag lämnar honom, det är sista chansen. 

han har skärpt till sig en del men jag vet att det bara är tillfälligt och att han kommer bli bättre på att dölja det. Jag känner väl ändå att det är försent och att jag inte vill leva med honom längre.

han är uppväxt med alkoholiserade föräldrar så han är väl medveten om riskerna och hur det påverkar barnen.

jag planerar långsamt för en separation, vi har bl.a. flyttat till en kommun jag vill bo i och har bra stöd i. Det är rent taktikdrag från min sida. 

Bryt upp innan det är försent. Han har gått över gränsen. Säger det i välmening. Det kommer bara bli jobbigare för dig annars.
  • Anonym (Levde)
    Anonym (Bee) skrev 2025-12-29 22:23:35 följande:

Det kan bara bli bättre om han själv vill sluta. Tyvärr, ingen annan kan motivera honom tillräckligt starkt för att sluta så att det räcker hela vägen fram.

Till och med de som vill sluta har en lång väg att gå, ofta med något återfall på vägen också. 

Betänk att det finns alkoholister som dricker upp pengarna som skulle gå till mat till deras egna barn. Som dricker så att de förlorar hus och arbete.

Det finns anhöriggrupper som vänder sig till närstående till människor som dricker alltför mycket.

Ibland kan arbetet ordna behandling till arbetstagare som har problem med spriten. Men då måste han vända sig till HR. 

Vårdcentralen kan också remittera till behandling. Det ska finnas nya mediciner som minskar suget. 

Och det finns förstås olika organisationer där den alkoholberoende kan gå på möten för att få stöd i sin nykterhet. Men allt kräver ett eget initiativ och en vilja från den alkoholberoende själv. 

Ja, finns inte viljan att sluta hos alkoholisten så går det inte. När man ser att det finns en vilja känns det bara bra att hjälpa och stötta. Många vill sluta men kan inte, så man kan försöka skapa förutsättningar för att det ska gå lättare för alkoholisten att sluta, utan att sakna alkoholen.
  • Anonym (Levde)
    Anonym (Beroende) skrev 2025-12-30 05:24:59 följande:
    Ett sånt bra inlägg! Fattar inte varför nån har satt tumme ned på det? Skulle möjligtvis vara pga raden om anonyma tips då, men i övrigt - helt rätt!
    Det tummades ned för att vissa på forumet anser att det är "härskarteknik" att uppmana någon att öva på läsförståelse.
Svar på tråden Min man är alkolist