Min man är alkolist
Jag levde med en alkoholiserad man i flera år och var så urbota trött på alla lögner och ursäkter han hade att dricka så fick givetvis nog till sist och lämnade. Det började med att han blev arbetslös och hade väldigt svårt att få nytt jobb. Efter ett tag gav han upp att ens söka och började dricka mer och mer. I början var han mest glad och upprymd när han drack och inte otrevlig, men med tiden blev han allt mera lynnig, otrevlig och ibland även aggressiv. Han började kalla mig elaka saker och blev arg så fort jag inte gjorde som han sa eller uppmanade honom att sluta dricka. Han sa "Jag får ändå inget jobb, så vad har jag för anledning att vara nykter"? osv Jag sa åt honom att börja i terapi för att kunna hantera sina känslor, men han ansåg inte att det var honom det var fel på utan samhället som stötte ut honom och inte ville ge honom något jobb.
I slutet av vårt förhållande drack han dygnet runt och tog inte på allvar när jag sa att om han fortsätter så så och inte söker hjälp så lämnar jag honom för gott. När jag väl gjorde det så började han telefon- och sms-terra mig och lovade dyrt och heligt att han skulle sluta dricka helt, bara jag kom tillbaka.
Hade jag varit tillräckligt "dum" för att inte förstå vad beroendeproblematik handlar om hade jag kanske gått på det, men då min pappa, som är död sen en tid tillbaka, hade liknande problem som blev ett livslångt lidande för min mor, så fattade jag att gå tillbaka och köpa hans vädjande ord var det sista jag skulle göra.
Be honom söka hjälp, accepterar han inte det så lämna, eftersom det antagligen inte kommer bli bättre. Ingen förtjänar att leva med en person med missbruksproblem och du kan få ett rent helvete om du fortsätter med honom.