Inlägg från: Anonym (Man får förstå att...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Man får förstå att...)

Transfobi efter styckmord

...Den här personen har flera olika parafilier och trans bara är en av dem. Mördarens nekrofili och sexualsadism inverkade långt mer än transsexualiteten i det som skedde. Så kanske borde fokus och fördömanden ligga där, mot nekrofili och sexualsadism.

Anonym (K) skrev 2025-12-29 21:34:39 följande:

Hur vet du det? 

Det finns flera liknande fall där män som säger sig vara trans mördar just kvinnor.

Transsexualiteten kan vara kopplad till det kvinnohat som fick den här personen att samla bilder på döda kvinnor och dessutom ta samma namn som en kvinna som blev styckmördad av sin pojkvän för några år sedan. 

Vi vet inte vad som är den avgörande drivkraften i den här människans psyke. 

Transsexualiteten kanske bara är en del av den här personens psykiska problem, snarare än en fråga om könsidentitet. 

Vi vet inte heller om det förekom några sexuella inslag i det här fallet.

Transsexualiteten kommer självfallet inte tas upp i rättsprocessen även om det kan vara en del av gärningsmannaprofilen. Det är alldeles för känsligt. 

Även om transsexualitet i kombination med aggressiva och problematiska beteenden skulle vara en riskfaktor så skulle man aldrig säga det öppet. 

Det är viktigare att inte kränka män som vill vara kvinnor än att skydda kvinnor från mäns våld. 

Jag vet inte det, men jag antar med rätt stor sannolikhet att gms pedofili, nekrofili och sexualsadism är mer relevanta drivkrafter för det här än gms transsexualitet.

Transsexualitet i sig, ensamt, har ingen koppling till våld som hans andra parafilier tydligt har så det är lite skumt att det är transsexualiteten som får klä skott för det inträffade istället för tex. Nekrofili.
    fornminne skrev 2025-12-30 11:37:00 följande:
    Transpersoner är sällan farliga. Statistiskt tror jag att de är mindre våldsamma än andra (i alla fall mindre våldsamma än män), samt oftare offer för andras våld, än förövare själva.

Jag har ingen källa, men har läst om det.

Det klart att det finns farliga personer även i denna grupp. Men transpersoner generellt, är INTE kända för våld.

De "osannolikt många gångerna" du nämner, handlar om störda och våldsamma män som utnyttjar nya liberala könsbyteslagar genom att juridiskt byta namn och kön. På det sättet kan de sopa igen spår efter tidigare brottslighet (nytt personnummer), samt komma närmare potentiella offer. (Kvinnor).

Lagstiftningen måste ändras och / eller individuella bedömningar göras, för att förhindra detta.
    De är något mer vålds och brottsbenägna än gruppen män i stort. Så det finns en lätt överrepresentation. Delar du gruppen ytterligare i "sexuellt attraherad av män" samt "transbian" så blir det dock annorlunda. Då är det tydlig under- resp överrepresentation i våldsbrott.
Svar på tråden Transfobi efter styckmord