Inlägg från: Embla twopointoh |Visa alla inlägg
  • Embla twopointoh

Transfobi efter styckmord

Anonym (TS) skrev 2025-12-31 09:49:17 följande:

Handlar ju om mänskliga rättigheter och arbetsmiljö också. 

Mänskliga rättigheter, för vem? Dessa rättigheter är inte absoluta, eftersom alla människor har rättigheter och ibland krockar dessa med varandra. Mina rättigheter tar slut där dina börjar, så att säga. 

Jag upplever att i debatter om till exempel transsexuella, så är det deras rättigheter som lyfts fram, enbart deras rättigheter som alla måste anpassa sig till. Människorna som dessa personer har i sin omgivning och hur den transsexuellas rättigheter begränsar omgivningens rättigheter struntar man fullständigt i. Och när någon lyfter fram omgivningens rättigheter (eller ifrågasätter och kritiserar transsrörelsens världsbild), börjar anklagelserna om transfobi att vina, i syfte att avfärda och tysta meningsmotstånd. 

Taktiken att urskillningslöst anklaga meningsmotståndare för fobi, eller andra negativa epitet, funkar inte längre, det är dags att börja använda rationella argument i stället. 

(Naturligtvis finns det transfober. Men alla som anklagas för transfobi är inte transfober, och det är dags att förstå den skillnaden.)
  • Embla twopointoh
    Anonym (TS) skrev 2025-12-31 10:46:52 följande:
    Som att man inte ska ha människor på isolering mer en nödvändigt och liknande. 
    Men vad har det med just transsexuella i fängelser att göra? Dina enmenings-svar gör det svårt att förstå vad du menar eller ens vad du försöker argumentera för. 
  • Embla twopointoh
    Anonym (TS) skrev 2025-12-31 13:15:45 följande:
    Sätter du en biologisk man som är juridisk kvinna på hall anstalten lär man få ha den här personen konstant i isolering. 
    Det är sant, men om du sätter en sexförbrytare bland kvinnor utsätter du kvinnorna för onödig fara. Det är det jag menar med att rättigheter inte är absoluta, och vi måste kunna diskutera om en dömd sexförbrytare/kvinnomördares rättigheter ska övertrumfa andra människors, utan att bli anklagade för transfobi. 
Svar på tråden Transfobi efter styckmord