Anonym (Frida) skrev 2025-12-30 13:10:47 följande:
Okej, så vad vi betraktar som "gubbmat"... Gubbröra kanske? 😂
Det du pratar om är husmanskost. Nu äter jag inte fläsk själv och det gör inte heller min man så det är ingenting jag lider av. Men att inte attraheras av en man pga att han äter klassisk svensk mat låter onekligen barnsligt.
Vad gäller oattraktiva matvanor däremot kan jag erkänna att jag dumpade en kille för att han var extremt kräsen och svängig i humöret pga sin dåliga kost... Att han hade dålig andedräkt pga att han drack mjölk och läsk hela tiden och tyckte vatten smakade äckligt var löken på laxen.
Han levde i princip på takeaway och micromat och att gå på finrestaurang var totalt uteslutet, de serverade ju bara äcklig mat som fisk och viltkött med klyftpotatis och inte pizza och chicken nuggets med pommes. Droppen blev när vi åkte på en resa och han vägrade i sten att äta på någon restaurang i staden vi besökte, vilken är känd för sina fantastiska restauranger. Istället fick vi leva på McDonalds och vad som fanns att tillgå på bensinmackar och färdigmat på något Ica vi passerade. Han var på dåligt humör hela resan och fick dessutom matförgiftning av en korv på bensinstationen så de två sista dagarna spenderades på ett vandrarhem med delat badrum, vilket han knappt lämnade. Sen tyckte han jag var egoistisk som gick ut på promenad och köpte en sallad på vandrarhemmets cafeteria när jag inte ätit på hela dagen...
Jag hade valt "gubbmat" framför den resan alla dagar i veckan.
Restaurangmat är oftast en annan sak. Det är tillagat av utbildade kockar och en "vanlig" man utan sådan utbildning klarar inte att göra maten så pass god, aptitlig och vet inte heller hur man lägger upp mat på ett fat för att det ska se aptitligt ut.
Visst kan det bli för mycket hämt- och snabbmat med, men hellre en man som äter det än någon som bara äter rätter som hans farfars far gillade.