Inlägg från: Anonym (Gubbmat) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Gubbmat)

Vad betraktar ni som "gubbmat"?

Man kan känna attraktion till en man, ända tills man blir varse att han äter mat som mest gamla gubbar äter, då får man verkligen en känsla av att även en man runt 30 är gubbe.

Bruna bönor och fläsk och ärtsoppa är två rätter som ingen man som äter är välkommen i min bostad.

Även stekt sill med potatis.

• Svar på tråden Vad betraktar ni som "gubbmat"?
  • Anonym (Gubbmat)
    Anonym (Frida) skrev 2025-12-30 12:03:27 följande:

Så... Vad är det vi ska diskutera?

Frågeställningen, förslagsvis.
  • Anonym (Gubbmat)
    Anonym (Husman) skrev 2025-12-30 12:17:58 följande:
    Det kallas husmanskost. Väx upp själv.

Nej bruna bönor äter inte jag heller men stekt sill kan vara sjukt gott, gärna med mos till. 

Eller vänta lite. Är du en sådan där fisförnäm typ som äter stekt strömming på Österlen och säger att strömmingen är sååå good. Grattis det är sill du äter.
    Sill och strömming är bara luffare och gubbar som äter i min värld. Dessutom är de fulla med ben och oaptitliga pga det.
  • Anonym (Gubbmat)
    Anonym (Diana) skrev 2025-12-30 13:08:04 följande:

Jag är ingen man men äter sill på Jul och ärtsoppa ibland för att det är billigt, hittar ibland för 5kr. Det kan vara så att han äter detta pga ekonomin eller att det går fort att laga till ärtsoppa om det är den färdiga varianten och går snabbt att göra bruna bönor med fläsk också. Jag skulle nog inte utesluta en man pga att han lagar sådan mat då jag räknar med att han inte kan laga någon mat alls. De jag träffat har inte varit bra på matlagning. Man kan ju lära upp honom.

Ärtsoppa må vara billigt, men det ser verkligen ut som spyor och jag gillar inte att det rimmar på fjärtsoppa... jag vill inte tänka äckliga tankar när jag äter.
  • Anonym (Gubbmat)
    Anonym (Frida) skrev 2025-12-30 13:10:47 följande:
    Okej, så vad vi betraktar som "gubbmat"... Gubbröra kanske? 😂

Det du pratar om är husmanskost. Nu äter jag inte fläsk själv och det gör inte heller min man så det är ingenting jag lider av. Men att inte attraheras av en man pga att han äter klassisk svensk mat låter onekligen barnsligt.

Vad gäller oattraktiva matvanor däremot kan jag erkänna att jag dumpade en kille för att han var extremt kräsen och svängig i humöret pga sin dåliga kost... Att han hade dålig andedräkt pga att han drack mjölk och läsk hela tiden och tyckte vatten smakade äckligt var löken på laxen.

Han levde i princip på takeaway och micromat och att gå på finrestaurang var totalt uteslutet, de serverade ju bara äcklig mat som fisk och viltkött med klyftpotatis och inte pizza och chicken nuggets med pommes. Droppen blev när vi åkte på en resa och han vägrade i sten att äta på någon restaurang i staden vi besökte, vilken är känd för sina fantastiska restauranger. Istället fick vi leva på McDonalds och vad som fanns att tillgå på bensinmackar och färdigmat på något Ica vi passerade. Han var på dåligt humör hela resan och fick dessutom matförgiftning av en korv på bensinstationen så de två sista dagarna spenderades på ett vandrarhem med delat badrum, vilket han knappt lämnade. Sen tyckte han jag var egoistisk som gick ut på promenad och köpte en sallad på vandrarhemmets cafeteria när jag inte ätit på hela dagen...

Jag hade valt "gubbmat" framför den resan alla dagar i veckan.
    Restaurangmat är oftast en annan sak. Det är tillagat av utbildade kockar och en "vanlig" man utan sådan utbildning klarar inte att göra maten så pass god, aptitlig och vet inte heller hur man lägger upp mat på ett fat för att det ska se aptitligt ut.

Visst kan det bli för mycket hämt- och snabbmat med, men hellre en man som äter det än någon som bara äter rätter som hans farfars far gillade.
  • Anonym (Gubbmat)
    Anonym (håller) skrev 2025-12-30 13:29:58 följande:

Håller med och lägger till saker som jag betraktar som gubbmat: att vägra äta grönsaker och kalla grönsaker för kaninmat. Det skulle jag ha svårt att förhålla mig till i en relation eller annat sammanhang där man ska äta måltider tillsammans. 

Här håller jag verkligen med. Vad är det som gör att män inte fattar att grönsaler är nyttigt och bra för deras hälsa? Det är väl förstås deras pappor som tutat i dem att det är "kaninmat" eller män som inte gillar veganer. Jag uppmuntrade min f.d. att köpa en plocksallad en gång och sa att det finns kyckling och lax att ta till om han ville ha kött, men se nej det dög inte iallafall.
  • Anonym (Gubbmat)
    Anonym (Frida) skrev 2025-12-30 13:31:46 följande:
    Tänk inte äckliga tankar när du äter då. Vad har det med killar som tycker om ärtsoppa att göra?
    Därför att JAG får äckeltankar, och jag vill njuta av maten jag äter, det går inte om något sitter och äter något som liknar spyor.
  • Anonym (Gubbmat)
    Anonym (Umi) skrev 2025-12-30 14:03:38 följande:

Jag får helt andra associationer till "gubbmat" än ärtsoppa och bruna bönor. Jag tänker mer på typ torsk med äggsås eller råbiff. Väldigt gott, men lite tråkigt.

Håller jag också med om. Eller fiskbullar, man kräks ju så fort man öppnar en sådan burk.

Var bland det värsta jag visste när jag var barn, när morfar skulle tillaga fiskbullar med potatis. En gång när jag protesterade sa han "Ni ungar ä så bortskämda,, dä ä inget som duger åt er. Visst, tänkte jag, åk tillbaks till nittonhundrafrösihjäl och sitt där och ät dina fiskbullar.
  • Anonym (Gubbmat)
    Aniiee skrev 2025-12-30 14:15:17 följande:

Nog för att jag inte heller är ett fan av varken ärtsoppa eller bruna bönor, men att kalla någon som helt mat "gubmat" är ju både fånigt, historielöst och sexistiskt.

Som jag hittills sett är "gubbe" ett välanvänt ord på FL, även om de som inte ens uppnått riktig gubbålder.
  • Anonym (Gubbmat)
    EnAnonumius skrev 2025-12-30 14:26:18 följande:
    Ja "gubbe" är ett välanvänt ord på FL.. 

Fast det är varken en ursäkt eller förklaring att kalla de många rätter som ingår i klassisk svensk husmanskost för "gubbmat", för den saken skull.  
    Det är bara ett patetiskt tilltag från dig TS. 
    Vaddå? Menar du att viss mat skulle känna sig kränkt över att bli kallad gubbmat? Vi har väl alla våra åsikter om vad som är gubbigt/ tantigt eller inte? Du behöver varken läsa eller ta åt dig.
  • Anonym (Gubbmat)
    Anonym (ABC) skrev 2025-12-30 15:07:58 följande:

Finns ingen mat som är gubbmat eller tantmat.

Jo det finns det.
  • Anonym (Gubbmat)
    Anonym (Diana) skrev 2025-12-30 15:37:06 följande:

Jag växte upp med en ensamstående pappa med fem barn och då lärde jag mig att äta i princip allt som har kallats mat. Ärtsoppa, grisfötter, lutfisk, fiskbullar och blodpudding. Favoriträtten blev makaroner med stekt hot dogs korv. Till middag alltid ostmakor med ibland någon söt kräm till. Jag tror att de som har vuxit upp med så enkel mat lättare kan äta det. Dessa män du beskriver har vant sig som barn att äta sådan mat.

Tilläggas bör också att de män jag känt som äter sådant också haft gubb-mentalitet, dvs sådana som klagar på dagens unga, att det var bättre förr och att barn ska "lära sig" att äta även det de inte tycker om. Jag tror det är vad man förknippar maten med.
  • Anonym (Gubbmat)
    klyban skrev 2025-12-30 16:43:22 följande:

Inte då här och mat alls.
    Men såklart min erfarenhet är med mina och mitt syskons barn.

Och gamlingarna de klagar inte heller på maten.
    Utan de mer tycker det är roligt och gott och smaka på alla nya saker jag ger dom, så väl som barnen.

Men gnälla över generationerna, jo, det har jag hört, men inte speciellt om mat.
    Sen forum, där ser man ofta högerextrema gnälla på att vi inte äter svensk husmanskost mer.

Jag säger, varför måste man äta den maten mest och när det finns så extremt mycket annan fantastiskt god mat.
    Och jag lagar mat världen över och funnit många sjukligt goda rätter där, som uppskattas väldigt mycket.

Ja, det är ju ofta ett evigt tjat på främst SD-folket att i Sverige ska vi äta svensk husmanskost, det är också något om något som fått mig att ledsna, och alla som inte är ytterhöger vet ju att SD vill gå tllbaks till gamla tider, alltså bakåtsträvare.

Jag gissar därför att det är många som röstar SD här på forumet, eller så är det ett forum för åldringar.

Vi lever liksom 2026 nu.
  • Anonym (Gubbmat)
    EnAnonumius skrev 2025-12-30 15:54:02 följande:
    VA? Vad svamlar du om? Vad¨å "ta åt mig". 
    Sedan  svamlar du vidare om  med "kränkt mat", fast ingen sagt det varken direkt eller indirekt. 

Ja att ha åsikter är en sak. Fast du gör dina åsikter till en allmän "sanning", och det är direkt fel. 
    Jag har inte alls gjort mina åsikter till "sanning". Jag ställde tillochmed en fråga i TS, "Vad betraktar NI som gubbmat". Jag tillät alltså de svarande att ha en annan syn än min. Gott nog?
  • Anonym (Gubbmat)
    KimLinnefeldt skrev 2025-12-30 17:52:25 följande:

Det blir lite konstigt när TS pratar om gubbmat. (Varför inte kärringmat, förresten?)

Allvarligt talat, du pratar om traditionell husmanskost. Jag är åldersmässigt en "gubbe" men tycker att sån mat är urtrist, gillar däremot att laga italienska pastarätter, wok och afrikanska grytor och allt möjligt. Och ibland stekt strömmingsflundra med potatismos.

Prata om maten, istället för att sprida ålderistiska fördomar.

Jag tänkte att eftersom man ser så mycket ålderistiska fördomar på forumet annars, så kanske min tråd skulle passa just här. Ett forum blir liksom vad dess medlemmar gör det till.
  • Anonym (Gubbmat)
    Postman skrev 2025-12-30 17:59:40 följande:

Spontant när jag tänker på "gubbmat" så är det husmanskost medan "tantmat" är mer sallader och vegomat. Jag är allätare men skulle inte enbart bara kunna leva på vegomat, jag behöver köttet också. 

I övrigt håller jag med Kim ovan, fokusera på maten, istället för att sprida ålderistiska fördomar.

Min tråd var dock inte tänkt att vara en "fördomstråd" utan mer av en humortråd :)

Sen är det ju uppenbart att vissa tar det på blodigt allvar. Flört
  • Anonym (Gubbmat)
    KimLinnefeldt skrev 2025-12-30 18:14:57 följande:
    Ha ha ha, ja då har du ju kommit rätt 
    Ja, jag menar det. Tycker det är ett evigt tjat om "gubbar" i var och varannan tråd här, och mest används det som ett skällsord. Så varför inte en tråd om "gubbmat"?
  • Anonym (Gubbmat)
    Xenia skrev 2025-12-31 14:53:48 följande:

"Gubbmat" i negativ betydelse är män som vägrar att äta några grönsaker alls. Men det kan gälla även unga killar som lyssnat för mycket på influerare som påstår att det är manligt att äta mycket kött och bara kött.

F ö verkar TS lida av ålderism och låter som en bortskämd tonåring.

Jag är runt 40 men uppväxt med gubbar i min omgivning som åt gubbmat och även försökte tvinga oss att äta, påståendes att vi är "bortskämda" och att "inget duger åt er". Jag är förvånad över att folk i mitt åldersspann inte kommer ihåg detta från yngre dagar.

Skulle aldrig tvinga mitt barn att äta något det inte tycker om, och om deras far skulle försöka tvinga dem, får han inte längre ha gemensam vårdnad.
  • Anonym (Gubbmat)
    Xenia skrev 2025-12-31 14:53:48 följande:

"Gubbmat" i negativ betydelse är män som vägrar att äta några grönsaker alls. Men det kan gälla även unga killar som lyssnat för mycket på influerare som påstår att det är manligt att äta mycket kött och bara kött.

F ö verkar TS lida av ålderism och låter som en bortskämd tonåring.

Bara e-blivna män som påstår att det är "manligt" att bara äta kött. Vissa män har väl fått för sig att de gamla vikingarna bara åt kött och att det blev starka och oslagbara pga det,
  • Anonym (Gubbmat)
    Anonym (Jenny) skrev 2025-12-31 15:49:23 följande:

Har varken hört eller sett något tjat från SD-folk eller andra om att man ska äta husmanskost. 

Gillar nästan all husmanskost, utom bruna bönor och fläsk. Ärtsoppa, väldigt gott och nyttigt! Stekt sill, kokt potatis och stekt lök på hårt tunnbröd är gudomligt! Skulle nog inte gilla män som ratar husmanskost. 

"Aldrig hört"? Har du inte hört SD:ares gnäll om att viss mat är anpassad för muslimer i skolorna och att de skanderar "Dä ska va fläkkött å svensk husmanskost. Passar det inte så åk hem".

I övrigt låter du precis som de gubbar som fanns i min omgivning när jag var barn/ung. "De ä nyttigt och därför ska du också äta det".
Svar på tråden Vad betraktar ni som "gubbmat"?