Inlägg från: Anonym (maten) |Visa alla inlägg
  • Anonym (maten)

Vuxna med barnsliga smaker

Jag håller med dig, det säger nåt om en person hur de väljer att utmana sig. Och det gäller ju även maten då. Att stanna kvar i småbarnsmat eller aldrig våga prova mat från andra kulturer osv, det blir liksom hämmande, och kommer ofta tillsammans med att även andra sidor av personligheten är outvecklade och barnsliga. 

Det tillhör även vuxenblivande att kunna äta mat som inte är ens favoriträtt, alltså kunna äta räkor om man blir bjudet, även om man vanligen inte älskar räkor. Att alltid kräva att maten ska anpassas efter ens egen smak är i min uppfattning barnsligt och egocentrerat.

• Anonym (maten)
    Fiona M skrev 2025-12-30 12:15:07 följande:

Jag har svårt att förstå folk som stör sig på saker som inte påverkar dem.

Det kan ju visst påverka en? Man kanske har dessa personer på sitt jobb, i familjen, släkten?

I sammanhang där man äter tillsammans och tex alltid måste välja restaurang med småbarnsmat trots att alla är vuxna, anpassa bröllopsmeny eller annan finare middag till vuxna gäster för att de inte klarar att äta mer avancerade rätter. 
  • Anonym (maten)
    Anonym (Bruna bönor) skrev 2025-12-30 12:23:23 följande:

www.familjeliv.se/forum/thread/83615449-vad-betraktar-ni-som-gubbmat/1

Kul med två trådar "Gubbmat"!

Själv är jag dödligt allergisk mot de som leker vuxna med ost- och charkbrickor med vin som smakar jord och råttbo. Hellre en tresmak då. 

Alla gillar inte smaken av kaffe. Alla kan inte äta skaldjur eller gilla smaken. 

Jag gillar inte lakrits varför ska jag tvingas äta det? Hoppas dina gäster tar med sig barnsliga smaker och kräver fizzypopsdrinkar och tresmaksglass!

Leker vuxna? Är det att leka vuxen att göra vuxna saker, äta vuxen mat? 

Snarare är det väl de som gillar barnmat i vuxen ålder som leker barn fast de borde kommit längre i utvecklingen. 
  • Anonym (maten)
    Fjäril kär skrev 2025-12-30 12:32:50 följande:

Då kan jag meddela att Kronprinsessan Victorias favoritdryck är te, Silvia dricker helst Fanta hemmavid och Kungen föredrar en grillad korv med bröd som han grillar i naturen själv och gärna delar med sin hund. 

Ok? Vad tillför den informationen till den här tråden?

Kungafamiljen om några är väl bra på att äta vuxenmat och klara av att äta vad de blir bjudna på, alltså vuxet förhållningssätt till maten. Eller tror du att kungen kräver att få korv med bröd på Nobelmiddagen för att han inte klarar att äta räkor och pärlhöna? 
  • Anonym (maten)
    Anonym (......) skrev 2025-12-30 12:37:10 följande:

Hört talas om arfid?

ARFID är en svår ätstörningsdiagnos med specifika svårigheter kring mat. Det är inte samma sak som att man fastnat i att äta småbarnmat fast man är vuxen. 
  • Anonym (maten)
    EnAnonumius skrev 2025-12-30 13:15:34 följande:

Men oj, du sitter ju indirekt, men ändå tydligt, att skaldjurs allergiker är barnsliga. 

Dessutom VEM gav dig mandatet att tala för "folk i allmänhet" om vad som är "barnslig mat" och "fin vuxenmat"? 🙄
    Alla fattar väl att den här tråden inte handlar om allergiker som inte KAN äta all sorts mat. Herregud så dumt. 

Och vad som räknas som barnmat och vuxenmat vet också de allra flesta. Kolla valfri barnmeny respektive vuxenmeny på en restaurang. 
  • Anonym (maten)
    EnAnonumius skrev 2025-12-30 13:23:41 följande:
    Och du de som vuxna som föredrar det du kallar för "barnslig mat", kan också ha ett vuxet förhållningssätt till mat och äta det de blir bjudna på. 

Det att föredra viss mat är inte samma sak som att man skulle avsaknad ett vuxet förhållningssätt och äta det man blir bjuden på. 

Det trodde jag att alla, som är vuxna, kunde förstå detta lille enkla sak. Men du motbevisade mig precis att så var inte fallet.
    Lite obegripligt hur du skriver.

Men ja, en vuxen har en så utvecklad smak att de kan äta all sorts mat, och inte kräva anpassning och barnmat i alla lägen. 
  • Anonym (maten)
    Anonym (Barnmat nej tack) skrev 2025-12-30 13:39:45 följande:

Till exempel på nyår så serveras detta hos mig.

Förrätt:
    Råbiff på nöt med dijonsenap, kapris, cornichons och äggula

Huvudrätt:
    Ugnsbakad torskrygg med brynt smör, pepparrot och handskalade räkor med sandefjärdsås

Och till dessert serveras en citron och grapefruktpannacotta.

Det här är mat jag anser att gemene vuxen person ska klara att äta. Men jag har vissa i bekantskapen som sagt vägrar äta fisk, skaldjur och annat som är vuxet.

Ser riktigt gott ut!

Tycker att det har varit en rolig resa med barnen som gått från småbarnsmaten till att nu äta all sån där mat och utvecklar sitt ätande. Och 22-åringen som till och med börjar uppskatta gott vin. 

Citron och grapefruktpannacotta låter otroligt gott! Har du nåt recept att dela med dig av?

Du får ha ett barnbord med korv och nuggets till de som inte klarar av maten på vuxenmenyn :)
  • Anonym (maten)
    Mayjel skrev 2025-12-30 13:56:23 följande:

Är det godkänt att gilla både vuxen och barnslig mat, det senare av rent nostalgiska skäl? Finns ju bara av det skälet en tjusning i både prickigkorvsmackor och oxfilé. Och för den delen i en enkel Jacky chokladpudding gentemot en finare chokladmousse som man själv vispat ihop och smaksatt med nån tjusig likör. 

Ja, då har man ju utvecklats vidare, inte stannat i utvecklingen.
  • Anonym (maten)
    Anonym (XXX) skrev 2025-12-30 14:24:54 följande:
    Så köttbullar är barnmat? Är köttfärssås barnmat?
    Ja? Ingen vuxen äter väl köttbullar eller köttfärssås till en finare middag. 
    EnAnonumius skrev 2025-12-30 14:31:19 följande:
    Undrar det också?
    Då jag har sätt köttfärssås  och köttbullar både på barnmenyer och vuxenmenyer på restauranger.
    Möjligen om det är en enklare restaurang eller om det är vuxnare varianter av de rätterna. Men vanliga köttbullar med pasta eller mos, det brukar inte serveras till vuxna på nån finare tillställning direkt. 
  • Anonym (maten)
    Aniiee skrev 2025-12-30 14:34:05 följande:
    Och vi ska käka tacos och red velvet cake- Orka laga mat på nyår när man redan stått 14 timmar om dan i fyra dagar i köket en vecka tidigare.
    Skönt att jag inte stått 14 timmar om dan i köket i 4 dagar. Menar du att julmaten tar den tiden för dig att laga? Eller gillar du bara att stå upp i köket många timmar? 
  • Anonym (maten)
    EnAnonumius skrev 2025-12-30 14:41:38 följande:
    Jaha så din BEKANTA/VÄN föredrar hamburgare  framför fisk och då skall folk i grupp få sota för detta bara för att du inte kan hantera att hen har annorlunda smak preferenser än dig? 
    Och då även sjunka så lågt att kalla det för barnsligt...
    Hur menar du att folk i grupp får sota för något som TS skriver? 

Menar du alla dem som blir orimligt kränkta över att man generaliserar över smak i den här tråden? 
  • Anonym (maten)
    Aniiee skrev 2025-12-30 14:44:28 följande:
    Tell me you've never been to a gastro pub without telling me you've never been to a gastro pub.
    Hehe, fint försök.
    Aniiee skrev 2025-12-30 14:46:07 följande:
    Now tell me you've never been to an Italian wedding.
    Jo, det har jag faktiskt. Och där kan ju absolut en pasta ingå som en av många rätter, men knappast i form av vår försvenskade barn-köttfärssås. 
  • Anonym (maten)
    Anonym (ingen tror väl på) skrev 2025-12-30 14:47:26 följande:
    gudars ja alla dessa fancy burgarställen som tagit över världen
    Väldigt fancy... 
  • Anonym (maten)
    Anonym (ingen tror väl på) skrev 2025-12-30 14:49:56 följande:
    TS trollar så vi får hoppas att ingen blir kränkt. Vad du gör vettefan, ett followup-account?
    Vad gör jag vettefan vadå?
  • Anonym (maten)
    Aniiee skrev 2025-12-30 14:53:10 följande:
    Bådadera. Ska man laga skiten från grunden för 25 pers hemma och 250 på restaurang så tar det en stund. 
    Jag väljer bort skiten jag, fattar inte grejen med att äta köttbullar, korv och skinka när det ska vara festligt. 

Men jobbar du julbord så förstår jag att du inte kan välja bort. 
  • Anonym (maten)
    Anonym (ingen tror väl på) skrev 2025-12-30 14:57:53 följande:
    ändå ville du smälla till Aniiee på fingrarna trots att du är för lat för något sånt, moget
    Är väl inte lat för att jag inte vill stå i timmar och laga barnmat till jul!

Och lika moget som Aniie ville smälla TS på fingrarna för att hen ska laga god och fin nyårsmat. 
    Aniiee skrev 2025-12-30 14:34:05 följande:
    Och vi ska käka tacos och red velvet cake- Orka laga mat på nyår när man redan stått 14 timmar om dan i fyra dagar i köket en vecka tidigare.
  • Anonym (maten)
    molly50 skrev 2025-12-30 15:41:00 följande:
    Det finns en anledning till att jag inte äter t ex skaldjur. Och det stavas allergi.
    Av samma orsak kanske man inte heller kan äta t ex ost eller andra saker du anser vara vuxenmat.
    Du verkar ha missförstått hela tråden. Det handlar självklart inte om allergi, utan om att stanna i utvecklingen när det gäller matpreferenser (och ofta även annat).
  • Anonym (maten)
    molly50 skrev 2025-12-30 15:52:09 följande:
    TS har överhuvudtaget inte,vad jag har sett, nämnt något annat än att det är barnsligt att inte äta t ex skaldjur.  Och det var vad jag reagerade på.
    Du har missförstått hela tråden. 
  • Anonym (maten)
    molly50 skrev 2025-12-30 15:56:18 följande:
    Jag missade att TS har skrivit att h*n respekterar att man kan ha allergier. 
    Men jag tycker fortfarande att det är fånigt att kalla andra för barnsliga för att man inte äter mat som är,i TS tycke,vuxen mat.
    Alla tycker t ex inte om råbiff. Ska man då tvinga sig att äta det?
    Ska du tvinga mig att inte tycka att den som äter barnmat har barnslig smak? 

Nä, ingen behöver tvinga sig till nåt, men man får ju ändå ha åsikter om människor och deras vanor. 
Svar på tråden Vuxna med barnsliga smaker