Inlägg från: Klippan89 |Visa alla inlägg
  • Klippan89

Vuxna med barnsliga smaker

Anonym (Barnmat nej tack) skrev 2025-12-30 13:32:23 följande:

Ingen säger att det är förbjudet att gilla köttbullar, pannkakor eller snabbnudlar. De flesta gör det. Problemet uppstår när en vuxen människa i praktiken lever på samma meny som en kräsen åttaåring och sedan blir kränkt när någon påpekar att det kanske är lite ensidigt och barnsligt.

En person som i 30?40-årsåldern vägrar äta något som inte är sötstarkt, friterat eller nostalgiskt märkt hade man kallat barnslig utan att blinka. ?Jag äter vad jag vill?, visst, men om du rynkar på näsan åt allt med bitterhet, syra, kryddor eller komplexitet så säger det något. Inte om rätten, utan om dig. Normalstark mat bör man klara som vuxen.

Det är exakt samma sak kulturellt. Marvel motsvarar nuggets. Energydryck motsvarar sockrig läsk. Tryggt, förutsägbart, designat för att aldrig utmana. Och det är fine ibland. Men om hela kosten består av det, då är det inte längre ?smak?, det är ovana.

Gällande Desserter så förväntas man äta finare desserter som exempelvis tiramisu, och inte chokladpudding eller tre smakers glass. Det hör till barnkalas, inte finare festligheter för vuxna.

Allergier är en helt annan sak, som jag respekterar.  Samma med exempelvis om man är vegan, vegetarian eller av religiösa skäl. Men att ogilla fisk, skaldjur, oxfilé och annat som anses vuxet och finare, är i mitt tycke omoget.

Detta var nog bland det dummaste jag läst. Man tycker om det man tycker om liksom. Jag avskyr tiramisu, något mer vedervärdigt får man leta efter. Varför bör man tycka om det bara för att man är vuxen? Vet många vuxna som föredrar chokladpudding.
  • Klippan89
    Anonym (Barnmat nej tack) skrev 2025-12-30 23:03:21 följande:

Kaffe, mascarpone och konjak hör till vanligheten att vuxna äter eller åtminstone provar. Ingenting är så hemskt att man inte kan äta det vid enstaka tillfällen. 

Friterad camembert eller ost och kex är andra vanliga desserter vuxna äter (iaf i min omgivning). Chokladpudding är för barn! Menar du allvar att du köper Jackys chokladpudding och slevar i dig tre smakers glass som dessert?

Jag äter absolut chokladpudding. Gärna med grädde och mandariner. Ser inte problemet? Jag äter mycket hellre det än tiramisu.

Jag skulle aldrig bjuda på mat mina gäster inte gillar. Vad är det som är så hemskt med att vara "barnslig" då? Jag kan bjuda på tex lasagne, uppskattat av både vuxna och barn. Varför måste man äta skaldjur? Det viktigaste är väl ändå att ha trevligt, varför träffas annars?
Svar på tråden Vuxna med barnsliga smaker