• Haja98

Bf September 2026

Hej alla! 

Ny i denna tråd, plussade på kvällen den 31 december och har BF 10 september, är idag 5+6 och fick mitt 3+ på Clearblue så äntligen vågat hoppas lite. 

Vi har försökt sen maj 2024, med ett MA i vecka 11 i juni 2025. Detta är andra gången jag plussat på snart 2 år så är så extremt orolig att detta inte ska gå vägen (som sist). Vi plussade dessutom på samma dag som vi egentligen hade BF innan missfallet, så det känns som det var meningen! 

Jag har spänningar i magen, en trötthet som inte duga 😅 och så illamåendet.. Varit hos barnmorska och fått Lergigan comp som hjälper lite, men fortfarande hulkande när jag känner vissa dofter. 

Håller så tummarna för att detta är min tur!! 

• Haja98

Jag oroar mig som tusan här hemma för känns som mina symptom minskat senaste dagarna.. håller tummarna att det är att jag över tänker! Ska på tidigt VUL 26/1 och hoppas så att jag denna gång får bättre nyheter än min senaste graviditet som slutade i MA

BF-lista:

1/9 - Anonym (Nr4)
    6/9 - ananaspajas
    7-9/9 Anonym4042
    8/9 - Anonym (Superfemman)
    9/9 - Anonym (hoppas) 
    10/9 - Haja98
    11/9 - Wissen16 (bebis2) 
    13/9 - Anonym (Längtar)
    18/9 - SaSeLa, tredje barnet. Nr 2 är via IVF.
    21/9 - Anonym (Bebis2)
    25/9 - Anonym (förstabarnet)
  • Haja98

Någon som har tips på hur man överlever oron fram till VUL. Jag ska in på måndag (alltså 26/1) och känns som varje sekund tickar fram så otroligt långsamt. 

Vi har försökt i snart 2 år, och blev gravida i april 2025 första gången efter 1 års försök. Det slutade i ett MA som upptäcktes på ett ultraljud i vecka 10. Jag är så extremt rädd att återigen få höra orden att de inte kan se ett hjärta slå. Jag är så rädd att det då kommer ta ytterligare ett år till nästa chans.. 

Jag försöker tänka på annat, men mitt fysiska mående (som inte är topp om man säger så) påminner mig ständigt om vilken situation jag är i! Tips mottages gärna!! 

• Haja98

Efter nästan två år av försök och ett MA i bagaget så fick jag idag se ett litet hjärta slå på tidigt VUL. Herregud vad tårarna runnit senaste timmarna, kan inte förstå att jag faktiskt har ett litet liv inne i magen. Mätte exakt som om vi trodde, 7+3. Nu kan jag äntligen slappna av smått fram till KUB 4 mars. 

Trodde aldrig denna dag skulle komma!❤️

• Haja98
    ananaspajas skrev 2026-01-26 14:46:55 följande:

Idag fick jag göra ett VUL och fick se en liten liten bebis och ett hjärta som slog för fullt!! Sådan otrolig lättnad😅 De mätte till 8+2 (vissa appar säger 8+0 och andra 8+1) så det var ju ganska lika. Är så otroligt lycklig att ha kommit såhär långt denna gång! 💕

Åh stort grattis!! 🎉❤️
  • Haja98
    ananaspajas skrev 2026-01-26 20:49:13 följande:
    Fantastiskt! ❤️ Så glad för din skull! Vi har också kämpat ett tag och hade ett MA och ett MF under första halvan av 2025. Jag fick också se ett litet hjärta på VUL idag🥰 
    Sån otrolig känsla att få se ett hjärta slå efter man genomlidit sånt tidigare ❤️
  • Haja98
    ananaspajas skrev 2026-01-29 08:30:32 följande:

Hur går det för alla? Hur mår ni? 💕

Själv har illamåendet avtagit något men tröttheten brutit in med full kraft den senaste veckan. Känner även en slags nedstämdhet eller olust att göra saker. Har inte gråtit eller så som jag brukar kunna göra vid PMS. Nu är det mer någon slags jämn dimma av trötthet och likgiltighet. Någon annan som känner lika? (idag v 8+4)

Mår nog värre än någonsin! Tar lergigan comp 3 ggr om dagen men spenderar hela dagarna med att kämpa mot att spy vid toan! Bett om starkare illamåendetabletter som jag hoppas på löser det 🙏🏻 

Tidig foglossning som känns som någon slagit mitt bäcken med en slägga, tröttheten från helvetet och hjärndimman som gjort att jag knappt minns mitt namn. Nej nu kämpar jag mig mest genom dagarna 😅 

Stackars fästmannen här hemma får skratt, tårar, skrik och hyllningar om vartannat. Känslorna är inte stabila, men med det fysiska måendet som det är och alla känslor från flera år av negativa tester så tänker jag att det inte är konstigt att känslorna är all over the place! 

Låter som jag bara klagar nu, men jag tar detta varje dag 9 månader hellre än åren av infertilitet 🙏🏻
  • Haja98
    ananaspajas skrev 2026-01-29 20:17:10 följande:
    Det låter tufft! Är du sjukskriven nu alltså (om du jobbar)? För det där kan man ju knappt ha en vanlig vardag med!
    Hoppas starkare tabletter hjälper❤️ 

Intressant att foglossning kan dyka upp redan nu. Häftigt vad fort kroppen sätter igång! Hoppas det inte blir allt för illa... 

Det är helt rimligt att känna massa blandade känslor. Nog tycker jag att man får klaga lite på att man mår piss, även om man kämpat länge. Det är ju ingen motsägelse liksom😊 

Vilken vecka är du i nu? 
    Har jobbat heltid (men hemifrån, kontorsjobb) men ska till läkare på onsdag och prata om sjukskrivning äntligen. Fått bonjesta nu som hjälper något mot illamåendet! 

Och var inte heller beredd på foglossning så tidigt, men min BM informerade mig att det tyvärr kan ske för vissa! Vilat mycket senaste dagarna och börjar med övningar som hjälper. Så nu mår jag lite bättre än innan helgen som tur är! Jag är i vecka 9 nu, 8+2! KUB har jag 4 mars, det känns så otroligt långt bort! 
  • Haja98
    Anonym (Skånetjej) skrev 2026-02-02 09:56:26 följande:

Heej!

Blev så glad när jag hittade denna tråden så jag blev direkt medlem för att själv kunna skriva ett inlägg. Jag är gravid i vecka 9+4 med beräknat BF 3 september. Jag känner mig så ensam för jag har inte berättat för någon, förutom min partner och mamma. Man jag har så mycket oro och tankar och saker som händer under denna graviditet, att jag måste bara få ventilera mig lite. Så ursäkta för ett långt inlägg. 

I augusti 2025 gick jag igenom ett MA i vecka 11 vilket krossade mig totalt. Jag hade under sommaren hunnit berätta för i princip alla, vilket på ett sätt var skönt, för jag fick mycket stöd, men också jobbigt när andra tycker synd om en. Detta är också en anledning att jag inte berättat för någon denna gång, men också för att jag fått för mig att jag kommer "jinxa" det.
    Efter mitt MA i augusti var det också extra jobbigt med några efterföljande negativa graviditetstester där det kändes som jag fick återuppleva mitt missfall varje gång. Jag längtar så mycket efter att bli mamma. 

Speciellt jobbigt var det också att jag satt fast på ett jobb som jag avskyr, vilket gjorde stressen över att bli gravid ännu större. En graviditet skulle inte bara ge mig ett barn att älska, det skulle också hjälpa mig från en destruktiv arbetsmiljö.  Så efter tre negativa test bestämde jag mig för att jag måste börja leva mitt liv så att jag mår bra, utan att sätta sån press på min kropp att bli gravid. Så jag accepterade en ny jobbmöjlighet och i samband med detta bestämde vi oss att pausa graviditetsplanerna lite. Detta för att jag skulle få möjlighet att börja och komma in i det nya jobbet innan jag blev gravid.

MEN som ni kanske förstår, så blev pausen icke existerande. Istället, mot alla odds, tog graviditeten någon dag efter att jag signat, och nu sitter jag här och är gravid. Jag är jätteglad över graviditeten, och barnet är så himla efterlängtat. Jag är också orolig för missfall, och kan inte riktigt köpa att jag är gravid på riktigt. Men jag gjorde ett tidigt UL för 2 veckor sen och då slog hjärtat och allt såg så bra ut. Då kom tårarna. Det har känts lite verkligare sen dess, men jag vågar inte hoppas helt och hållet, eller tro på att jag verkligen ska bli mamma i september. Men jag håller tummarna, och ser fram emot KUB den 25e februari. 

Ett annat dilemma är ju såklart det nya jobbet. Jag börjar på det nya jobbet i slutet av mars, och kommer då vara i vecka 17... Detta känns som en relativt dålig nyhet att kläcka för den nya arbetsgivaren. Jag är också orolig att det kommer synas redan då, kanske måste jag ringa dem tidigare och berätta. Jag har också provanställning som löper ut efter BF, så rent teoretiskt kan de ju säga upp mig utan orsak om de inte gillar att jag drar på föräldraledighet så tidigt i min anställning. Jag är dock 32 år, så de borde inte vara en allt för stor chock att jag vill skaffa barn. 

Ni som har barn sen tidigare, är det någon som har erfarenhet av att vara ny på jobbet OCH gravid? Och hur tidigt tidigt syntes det på er? Kan man gömma en graviditet till ungefär vecka 20? 

Hej!

Gör mig så glad att höra om din graviditet och ditt nya jobb! Jag själv är gravid nu efter 2 år av försök och ett MA i vecka 11, så kan jag förstå hur du känner relativt bra tror jag. Jag har haft svårt att känna glädje och fira denna graviditet, men såg en text som löd "varje bebis är värd att fira, oavsett hur länge den stannar i ditt liv" och så jag försökt känna denna graviditet! Jag hoppas SÅ att det slutar i en bebis i mina armar i september, men om det inte gör det så vill jag ha fått fira under tiden mitt liv förgylldes av det lilla livet i magen! 

Gällande jobbet har jag tyvärr inte tips, jag själv har inte heller trivts på mitt jobb och i perioder sökt lite nytt (men utan framgång). Varit velig i det där med att "men tänk om jag blir gravid precis när jag får ett nytt jobb?". Men det finns många som går på föräldraledighet precis i början av ett nytt jobb. För egentligen, vad är skillnaden om du går efter 6 månader eller 6 år? För arbetsgivaren är det samma process oavsett. Försök tänka så! Det blir mer jobb för arbetsgivare att säga upp din provanställning och hitta en ny person, än att bara hitta en vikarie under din föräldraledighet! Jag förstår helt din känsla, men försök tänka hur du hade tänkt och vad du hade sagt om det var din kompis det gällde! 

Gällande magen är det svårt att avgöra.. vissa visar väldigt tidigt och vissa senare. Det mesta runt vecka 20 går att täcka med rätt kläder skulle jag säga! 

Personligen hade jag nog ringt nya jobbet och berättat om situationen. Antingen får du lugnande nyheter och kan slappna av, eller så vet du av deras reaktion att det kanske inte kommer gå toppen (tror verkligen inte det kommer hända) men oavsett brukar jag tycka det är skönare att ha dragit av plåstret än att vänta! 
  • Haja98
    ananaspajas skrev 2026-02-01 16:31:06 följande:
    Så bra att du förhoppningsvis får hjälp!
    Ja jag har också hört att foglossning kan komma väldigt tidigt. Haft någon liten känning i höfterna men har gått över, så vet inte om det var någon mild variant eller bara typ någon vanlig anstängning Som orsakat. Hur påverkar foglossningen dig?

Förstår att KUB känns långt bort. Jag har inskrivning om en vecka (då i v 10+1) och det är först då man bokar UL eller KUB så har ingen aning när det kommer ske, men känslan är att det här där jag bor finns rätt gott om tider. 

I övrigt mående så är jag positivt överraskad över hur bra jag mår. Som att tröttheten och illamåendet avtagit lite, första veckorna var värst (typ v. 6-8). Vissa dagar nu är jag lite tröttare än vanligt men oftast orkar jag som vanligt. Humöret är till och med något stabilare än vid vanlig menscykel... Kanske foglossning eller andra besvär kommer och biter mig i arslet inom kort bara för att jag tycker att jag mår så bra nu...😉 Peppar peppar... 
    Hoppas verkligen att du får gå in i en "må bra" period inom kort💕
    Foglossningen sitter på alla håll kan man säga för mig 😅 Min ländrygg känns helt mörbultad, kan inte lägga mig i sängen på kvällen utan värmekudde på ländryggen utan smärta! 
    Sen är det som en form av extrem träningsvärk/trötthet i höfterna men också i rump-musklerna. 
    Och sist men inte minst är det spänningar över blygdbenet/ i ljumskarna som kanske inte gör så ont, men känns väldigt väldigt obehagligt typ? 

Blandningen av detta + ibland bara att det känns som bäckenbotten låser sig + ibland bara en ren smärtvåg i bäckenet = min foglossning! Vissa dagar är det mycket bättre och vissa dagar så kan jag knappt gå på toa utan extrem smärta! Tycker också jag har en "konstig" känsla i knäna som kanske kommer från detta? 

Jag hoppas så att snart må bättre, samtidigt som jag vet att det hade gett mig mycket oro 😅
Svar på tråden Bf September 2026