Anonym (AniAna) skrev 2025-12-31 05:36:09 följande:
Så trött ...
... trött på att aldrig kunna äta vad jag vill
... trött på att alltid vara hungrig
... trött på att vara konstant svag och yr
... trött på att hela livet bara går ut på att pressa ned kalorierna och jaga nästa minus på vågen
... trött på att aldrig kunna tänka på nåt annat än mat
... trött.
Förlåt. Var bara tvungen att kräka av mig. Mitt liv är inget liv och jag önskar att jag bara kunde somna och aldrig vakna igen.
Låter väldigt påfrestande att ha det så!
Om du är sjuk i aneroxi behöver du hjälp från människor i vården. Ens egen hjärna och kropp lurar en då.
Men om du inte är det:
Kontrollera så att du inte har lipödem! Då bantar man, men får väldigt begränsat resultat. Svälter sig, men går inte ner. Även i så fall behöver man kontakt med vården. Stå på dig, det är inte ovanligt, men alla i vården känner inte till det.
Om det inte är lipödem:
Det går att äta mat som fyller en så att man känner sig mätt länge och får i sig de näringsämnen som man behöver.
Gjorde det en gång av en annan orsak, för att hålla ett jämnt blodsocker för jag var vansinnigt hungrig och trött ibland. Upptäckte att man gick ner trots att man var mätt hela tiden och trots att jag inte ville det.
Min frukost var hela havrekorn som hade legat i blöt i vatten och lite vinäger över minst 12 timmar. (för att fytinsyran skulle göra mineralerna i havren tillgängliga). Kokades sedan i minst 15 minuter och sedan la jag i lite torkade blåbär/ lingon som fick koka med i 10 minuter. Finns även som pulver.
Man kan växla om med att äta kokta röda linser som man kokar med en sötpotatis i bitar, som man sedan mosar efter kokningen. Det blir som en gröt. Även linserna håller en mätt länge.
Bönor och linser/ kikärtor är allmänt suveräna på att jämna till blodsockret och hålla en mätt.
(Man kan också använda hela korn av sädesslaget korn istället för t.ex. ris, blötlägger dem på samma sätt som havren. )
Åt det med ägg och lite solros och pumpafrön. (Ja det låter kaloririkt, men man tar inte upp alla kalorier i frön och de innehåller bra mineraler).
Ägget bytte bytte jag ibland mot tofu som fick koka med.
Skvätte på någon sked solros-, raps- eller majsolja på gröten innan jag åt. Man behöver fettet.
Huvudtanken är att äta långsamma kolhydrater som ger stor volym men inte så mycket kalorier per servering
Tog det lugnt med pasta och bröd. De ger supersnabba kolhydrater. Vitt bröd är snabbare än socker. Enda undantaget är grovt bröd med en del hela korn i, bakat från surdeg.
Undvek charkuterier och ät sällan ost. Åt istället ren fisk, fågel eller rött kött.
Bönor/linser kombinerat med ris eller havre/korn/råg ger tillsammans alla viktiga proteiner.
Om man äter ris någon gång kan man låta det kallna innan man äter det och värma det lätt sedan. (Kallningen måste göras i kylskåpet, ris som står framme kan utveckla allvarliga bakterier). Kylan omvandlar riset till långsamma kolhydrater.
Detsamma gäller rotgrönsaker som t.ex. kålrot, morot, rotselleri, palsternacka, rödbeta, gulbeta eller potatis. De omvandlas till långsamma kolhydrater om de får svalna i kylen. De mättar bra!
Ovanjordsgrönsaker (som sallad, rättika, bladselleri, brocoli osv. ) ger inte lika många kalorier som rotsaker och har så mycket fibrer att de mättar bra i förhållande till sin volym. Stänk på lite olivolja på grönsakerna som de gör vid Medelhavet. Man har sett att det inte verkar göra något negativt för vikten.
Undvik juice, ät istället t.ex. ett äpple, päron eller bär.
Har senare upptäckt hälsoläran Ayur veda. Den ger olika kostråd beroende på vilken konstitution man har. Kolla in den om du är nyfiken.