Vad är det för fel på dagens föräldrar?
Jag är själv aktiv på FB. Nu är mina barn "vuxna"
Men även jag märker att det finns mindre regler och krav bland ungdomar idag än när jag själv hade barn under 80-90 talet. Precis som du upplever jag inte att dom var stökigare. Förmodligen för att det fanns mer fritidsgårdar och ställen för ungdomar att vara. Jag vet att denna regering bl.a stängt ner mycket sådant och s.k. replokaler för ungdomar som sysslade med musik.
Det är mer slappt idag. Ibland känner jag att vissa föräldrar resonerar som barn själva. Det är inte konstigt för mig att förstå varför vissa ungdomar beter sig som som gör. Det or föräldrarnas uppgift att tala om vad som gäller i ett samhälle, hur man visar hänsyn och respektera. Samt vilka lagar och regler som gäller. Detta ligger inte på ungdomarna. Du får skylla på föräldrarna som inte talat om, och pratat med sina barn om vad som förväntas av dom.
När det kommer till fyrverkerier, är jag nästan övertygad om att EU kommer "lägga sig i" och förbjuda detta för privatpersoner inom 5 år. Då kommer dom inte säljas mer. Eftersom olyckor ökat. Och det tyvärr finns för många idioter som inte kan sköta sig. Det är nog snart det enda sättet att få slut på allt onödigt skjutande.
God fortsättning!