Anonym (Betty) skrev 2026-01-02 12:43:09 följande:
Jag är 100 procent på att hon har bordeline.
Förekommer ofta andra problem i samband med bordeline. Tex ätstörningar (som du nämnde), alkoholproblem, ångest, depression.
De kan inte hantera känslor. Saker för som för oss vanliga är pyttelite jobbigt blir superjobbigt för dem. När vi andra skulle resonerar typ "jaja det där var lite jobbigt men spelar inte så stor roll" blir de med bordeline ledsna, hysteriska, superarga. De kan alltså inte alls hantera detta.
De kan inte heller hantera stress. Så saker som är lite stressigt för en vanlig person är superstressigt för dem. Så de klarar inte alltid skola, jobb etc.
Självmordsförsök eller hot om självmord är vanligt.
De som lever i närheten blir ofta medberoende. Svårt att säga emot en med bordeline för de har helt enkelt svårt att ta ett nej. De i närheten blir ofta lindade runt lillfingret på den med bordeline.
Det är ingen "sjukdom" utan en personlighetsstörning. Den går alltså inte att bota eftersom det är en del av personligheten.
Däremot kan man gå i en terapiform där man får lära sig hur man ska hantera dessa jobbiga känslor när de kommer. Kan säkert funka om den med bordeline har viljan själv.
De med bordeline tycker ofta att det är synd om dem själva. Klassiska uttryck är "iiingen förstår mig och hur jag känner" (nej de flesta förstår faktiskt inte varför man måste bli hysterisk över fel skinkpaket så där har de i och för sig rätt) eller "varför ska alltid just jag råkade ut för det här".
De kan å ena sekunden vara charmerande och manipulativa och få folk att gilla dem för att andra sekunde bli helt osams med samma person.
Så ena dagen bästisar och andra dagen osams. Och då är det också så synd om dem som alltid lyckas träffa så konstiga människor. De har aldrig någon självinsikt om att det är de själva som är den röda tråden i alla kraschade relationer.
Och de blir ofta osams med myndigheter/doktotorer/auktoriteter etc. De är ofta helt dumma i huvudet.
De kan bli ruskigt elaka och ber sällan eller aldrig om ursäkt över sitt egna beteende. Det är alltid andras fel.