Anonym (TS) skrev 2026-05-09 07:58:06 följande:
Nej, det tror jag inte, rop på hjälp alltså. Mer som en förklaring till mig om hur hon är och att hon inte specifikt är elak mot mig. Han kommer inte lämna, dom är en bra bit över 60 och har varit ett par länge, eller hyfsat länge i alla fall. Han har nog lärt sig parera hennes nycker.
För mig är det frustrerande att inte förstå. Har närstående med psykisk ohälsa, även haft såna kollegor, har vänners barn (nu vuxna) med NPF osv. Det går oftast bra att umgås åtminstone ytligt med människor bara man förstår hur de fungerar.
Hon ligger ju inlagd ibland så mycket vet jag, och hon äter mediciner. Mer än så vet jag egentligen inte. Men är ganska säker på att det även finns fysiska problem av något slag som hon behandlas för. Hon var riskperson under pandemin och det börjar ju vara länge sen så hon var ju inte mer än runt 55 då. När hon är inlagd har hon behövt ligga kvar tills ?värdena stabiliserats? vad nu det betyder. Någon sorts bevakning i alla fall och sen utskriven när det ser bra ut.
Men kanske går bet med henne då. Det är omöjligt att förstå henne. Hon uppträder ofta ouppfostrat men jag fattar ju att det inte är ouppfostran så att säga. Men när hon gör både mig och våra barn besvikna så är det kanske bara att ge upp. Backa och låta sambon fronta. Så får man ta det därifrån. Det är viktigt att ha gränser för vad man själv accepterar. Pratar mycket med barnen om gränser (tonåringar) generellt alltså, inte angående henne.
Problemet är inte att försöka förstå henne. Det är bra.
Problemet är det du skrev, att försöka förstå henne för att undvika att göra henne arg eller otrevlig. Om det räcker med att veta hur man ska bemöta någon, och det inte innebär alltför stora begränsningar eller kostnader för en själv, kan det fungera. Men det är viktigt att sätta sunda gränser, precis som du själv är inne på.
Att försöka förstå hur andra människor fungerar och till viss del anpassa sitt beteende, är inte detsamma som att lägga sig platt, eller acceptera vad som helst. Kvinnan du skriver om verkar onekligen ha det jobbigt. Men hon är vuxen och har ingen intellektuell funktionsnedsättning. Hon har alltså ansvar för hur hon beter sig mot andra.