Inlägg från: Anonym (Klara) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Klara)

Irriterad på svärmor som inte hjälper till med barnbarnen trots flytt till hennes stad

Och vad gör din sambo? Har han bett sin mamma hjälpa dig? Det är ju hans mamma så känns mer naturligt att han är den som först lyfter frågan. Sen blir det ju så klart du och svärmor som får ordna det praktiska er emellan. 

• Anonym (Klara)
    Anonym (Besviken) skrev 2026-01-01 23:12:56 följande:
    Han ställde sig helt på hennes sida när jag tog upp att det var tråkigt att hon inte vill hjälpa till. Tror att han tog det som kritik mot hans mamma och sa att hon är ingen jäkla nanny? Trots att han vet hur kämpigt jag har haft det emellanåt. Så han kommer tyvärr inte fråga henne om hon kan komma någon timme och ta ut 3-åringen i lekparken eller liknande. 
    Du vet ju inte att hon inte vill hjälpa till eftersom ni inte har bett henne. Det jag menade att du skulle göra var inte att beklaga dig inför sambon utan att be honom fråga sin mamma om hon skulle kunna passa äldsta någon dag. 
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Besviken) skrev 2026-01-02 07:51:51 följande:
    Hon visste att vi flyttade närmare just för att hon och hans syskon kunde hjälpa oss ibland, så jo det var hon införsrådd med från början. Angående att min sambo blev sur och ställde sig på hennes sida gissar jag var för att han skämdes över att hon aldrig kommer eller ställer upp. Han har själv lagt irriterade kommentarer ibland om att vi lika gärna kan flytta tillbaka igen. Hon har varit tydlig med att hon vill ha OSS närnare och framförallt barnbarnen. 

Att hon vill ha er närmare är inte samma sak som att hon vill vara barnvakt. Hon sitter kanske och är ledsen för att ni inte hälsar på oftare och tror att ni vill hålla er för er själva? Prata med varandra!

Din svärmor är inte någon ungdom. Hon är gammal för att vara nybliven farmor och du kan inte vänta dig att hon ska orka lika mycket som de som får barnbarn när de är 60. De flesta farmödrar i hennes ålder har barnbarn i skolåldern, som ju är väldigt mycket lättare att ta hand om, så du kan inte jämföra med vad betydligt yngre far- och morföräldrar orkar. 

Hur mycket jobbar din sambo? Han har ju rätt att gå ner i tid. Det känns som en lösning som ligger närmare till hands än att farmor ska lösa era problem. 

• Anonym (Klara)
    Anonym skrev 2026-01-03 11:39:38 följande:

Återigen, "svärmor" är dum.

Eller så kanske hon känner att hon inte vågar garantera att hon orkar med en vild treåring?
    Hon har varit pensionär länge enligt ts, med andra ord säkert närmare 75 år gammal. 

Kanske vore enklare isåfall att hon tar en promenad med barnvagnen?

Jag tänker lite liknande. Farmor vill kanske gärna ha besök av sin son och hans familj, men att passa små barn, byta blöjor, lyfta upp i gungor, sitta i kalla sandlådor mm är långt ifrån alla äldre så pigga på. Alla kan det inte ens för att kroppen är sliten. 
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Maja) skrev 2026-01-03 19:40:57 följande:

Jag tycker synd om dagens småbarnsmammor. Inte ska man be om hjälp, inte får man lämna på förskola för lite avlastning, allt ska man fixa själv, man ska orka allt annars borde man inte skaffa barn. Att vilja ha barnvakt av farmor eller mormor är tydligen väldigt provocerande för många. Inte konstigt att folk inte vill skaffa barn, man kan inte längre förvänta sig något som helst stöd, empati, avlastning eller vänlighet. Så tacksam att jag hade föräldrar som ville ställa upp, en syster som ville ställa upp och en man som ville ta hand om sitt barn. Det är ingen självklarhet i dagens ego samhälle. 

Du har inte läst svaren i tråden? Väldigt många råder ts att be sin svärmor om hjälp. TS har nämligen inte gjort det. 
  • Anonym (Klara)
    Anonym (S) skrev 2026-01-05 00:20:43 följande:

Varför talar alla som om "stackars svärmor" är efterbliven??? Det är väl SJÄLVKLART att om man tjatar om att ha en barnfamilj närmare sig så utgår familjen från att kärringen också vill umgås, och inte bara med sin son! Eller ger det bättre facebook-uppdateringar att ha "familjen nära"?? Har man tjatat och är det minsta intresserad av familjen så är det självklart att man bjuder in, erbjuder sig etc! "Jag tänkte åka till xxxx, tror du ni/xxxxx vill följa med??". Just för att man faktiskt VILL umgås! Man sitter inte bara på sitt feta svärmors-arsle och förväntar sig att nån annan ska fjäska, erbjuda, tigga etc. Speciellt inte om man från början inte har nån toppen-relation.

TS skriver inget om att de inte umgås. Hon gnäller över att svärmor inte har bett om att få vara barnvakt. Något som TS eller hennes sambo inte heller har bett henne om. Trots att rätt lång tid verkar ha gått nu och svärmor fortfarande inte erbjudit sig har TS och sambon ändå inte bett henne om hjälp. TS och hennes sambo verkar oförmögna att prata med farmodern och istället för att ta bladet från munnen gnäller TS över att hennes svärmor inte är tankeläsare. 
Svar på tråden Irriterad på svärmor som inte hjälper till med barnbarnen trots flytt till hennes stad