• Anonym

Irriterad på svärmor som inte hjälper till med barnbarnen trots flytt till hennes stad

Har svårt att ta tråden på allvar.
    Två vuxna människor lämnar sina arbeten för att flytta till en stad där svärmor bor med tanken att svärmor ska passa deras ungar. Detta utan att svärmor är tillfrågad eller tackat ja. 
    Detta är två vuxna friska som har två barn och det är inte ens 10 månader till barnen kan få plats på förskola.
    Ja, det ÄR jobbigt. Men det  är inte omöjligt för två vuxna att ta hand om sina barn.

• Anonym

Återigen, "svärmor" är dum.

Eller så kanske hon känner att hon inte vågar garantera att hon orkar med en vild treåring?
    Hon har varit pensionär länge enligt ts, med andra ord säkert närmare 75 år gammal. 

Kanske vore enklare isåfall att hon tar en promenad med barnvagnen?

• Anonym
    Kvittning skrev 2026-01-03 00:33:03 följande:

Om det är så att ni aktivt frågar om hjälp och hon säger nej så kan ni börja vara irriterade. 

Det kan ju mycket väl vara så att din svärmor hört om alla jobbiga farmödrar som lägger sig i och inte vill vara en sådan. 

Om du inte vill fråga själv så lyft saken till din sambo men med en annan utgångspunkt. 

Be honom ta med barnen hem till henne utan dig för ett aktivt relationsbyggande.

Och ta initiativ du också, bjud in på fika eller lunch någon dag när sambon är borta. 

Irriterade för att en äldre människa inte vill ansvara för den yngre människans egna barn???

Haha, du måste skoja.
  • Anonym
    Anonym (Klara) skrev 2026-01-03 12:45:56 följande:
    Jag tänker lite liknande. Farmor vill kanske gärna ha besök av sin son och hans familj, men att passa små barn, byta blöjor, lyfta upp i gungor, sitta i kalla sandlådor mm är långt ifrån alla äldre så pigga på. Alla kan det inte ens för att kroppen är sliten. 
    Precis, det är skillnad på att umgås med familjen mot att passa deras småbarn.
    När min mamma var 70+ orkade hon max vara barnvakt för min då runt 8 år gamla son en halvtimme om jag åkte till affären. 
    Vilket jag sällan gjorde då jag visste hur utmattande det var för henne.
    Kvittning skrev 2026-01-03 16:07:10 följande:
    Med tanke på att de har flyttat till staden till stor del pga svärmor och hennes prat om att vilja vara nära barnbarnen så ja,  då tycker jag absolut att det är läge att bli irriterad om det sedan visar sig att hon visst inte är ett dugg intresserad.

Läs det jag skrev hör ovan.
  • Anonym
    Anonym (Hu) skrev 2026-01-03 16:16:39 följande:
    Jag tycker faktiskt att hon kunde vara lite mer engagerad med tanke på att hon tjatat er till flytt! 

Men hon vill väl bara ha godbitarna. (Om hon inte har någon sjukdom eller nedsättning förstås!) Men hon är dum som inte tar chansen till en närmare relation med barnbarnen. 
    Hur svårt är det att fatta att man kan ha en nära relation utan att vara barnvakt?
  • Anonym
    Anonym (Hu) skrev 2026-01-03 16:28:38 följande:
    Om svärmor inte alls vill umgås eller vara med barnen, varför i hela friden ville hon att ni skulle flytta dit?

Men ni kanske inte heller kommer att ha så mycket tid för henne senare, när hon själv behöver extra hjälp? Kanske var det orsaken till att hon var så angelägen om att ni skulle flytta dit, för att själv kunna få hjälp när hon blir äldre. Det är väldigt många saker som hemtjänsten inte gör!

Nej, i en familj hjälper man varandra efter förmåga, utan att utnyttja någon. Om farmor är trött så kanske det är en stunds  barnvagnspromenad hon orkar med t.ex. 
    Orkar inte leta i tråden, men var står det att farmorn i fråga inte alls vill umgås eller vara med barnen?
    Eller menar du att det är likställt med att ansvara för dem?
  • Anonym
    Anonym (D) skrev 2026-01-03 16:44:35 följande:
    Förstår dig ts! Det är svårt att be om hjälp, man vill att omgivningen ska erbjuda sig avlastning. Vem som helst kan räkna ut att två små barn kräver enormt mycket energi. Jag har en tvååring och är ensamstående. Mina föräldrar avlastar mig flera timmar varje helg. Har också en granne gärna umgås med min dotter ett par timmar i veckan. GULD värt! Det gör att jag orkar vara en bra och utvilad förälder och mitt barn får knyta starka band till andra. 

Be din sambo prata med sin mamma. Jag hoppas att du får avlastning framöver.
    Farmor har varit pensionär länge enligt ts, säkert runt 75.
    Folk i den åldern har ofta inte ork att engagera en treåring, kanske inte heller kapacitet.

Vad är det med unga nu för tiden, hur fasen orkar ni inte mer era egna kids?

Varför ska den äldre generationen ssom för länge sedan är klara med småbarn tvingas ta detta ansvar?
    Det är en sak om man vill och orkar, men man ska f*nimig inte krävas på det annars.
  • Anonym
    Anonym (D) skrev 2026-01-03 16:56:46 följande:
    En barnvagnpromenad med spädbarnet kanske man orkar? Eller fixa en matlåda? 
    Vi är inte gjorda för att vara isoletade med småbarn i kärnfamiljen, vi är flockdjur. 

Ts, jag hade övervägt att flytta dit ni får mest avlastning från omgivningen. Inte meningen att du ska bli utbränd under småbarnsåren.
    Vilket jag föreslog i en av mina första kommentarer.
    Jag vet inte vad vi "är gjorda för" men jag vet hur det har varit under alla mina år, som börjar bli ganska många.

Min mamma hade inte orkat gå barnvagnspromenad när hon var i sjuttioårsåldern, än mindre ta hand om en busig treåring.

Håller med dig om att de kanske borde flytta igen, då till ts mammas ort eftersom hon som mormor (enligt ts) är mer engagerad.
    Märkligt att de inte gjorde det från början.

Kan undra hur det gått med ts killes syskon då, som också förutsattes självklara som avlastning.

Hävdar fortfarande att dagens unga är lata och bekväma.
  • Anonym
    Anonym (Bella) skrev 2026-01-04 21:55:56 följande:
    men om man gör allt det där varför är det då otänkbart att vara barnvakt? 
    För att man inte vill ha ansvaret för de små?
    För att man känner att man kanske inte orkar/kan springa, krypa, lyfta/bära om situationer uppstår?

Hur många "godkända" anledningar måste en äldre människa ha för att det ska accepteras?
Svar på tråden Irriterad på svärmor som inte hjälper till med barnbarnen trots flytt till hennes stad