Anonym (Uppgiven) skrev 2026-01-02 15:23:27 följande:
Räntorna är så höga så det lär aldrig betalas av så här
. Jag betalar det lägsta för att jag inte kan betala mer och det enda som betalas in är i princip räntan.
Jag undrar bara vad skuld och rådgivare kan hjälpa? För jag behöver inte rådgivning, jag behöver hjälp. Det hjälper inte säga "ja men sälj av saker. Skaffa extrajobb (vilket jag inte kan pga jobbar redan 100% trots sjukdom), förhandla lån etc. etc. Har redan pratat med bank och långivare men ingen vill samla de 3 lånen till ett. Så därför jag undrar vad exakt skuld och rådgivare hjälper en med?
Eller skuldsanering via kronofogden?
Saken är den att jag levde med en narcissist. Visste inte då var det var. Han levde ett dubbelliv med att sälja droger sidan om. Och var även spelmissbrukare. Han spelade upp min lön flera gånger så jag fick låna av familj för att kunna klara mig. Han var skyldig folk pengar och dem knackade på hos MIG och bad om pengar för annars kommer dem efter min familj. Jag var rädd och gjorde allt jag kunde. Jag tog lån för att betala av hans skit. Det hände några gånger.
Jag kunde inte anmäla för jag var rädd.
Hej
Jag har jobbat som rådgivare i över 10 år.
Självklart ska du boka tid så snabbt du kan!
En rådgivare går igenom din situation och ekonomi, bidrar med kunskap och ger dig råd kring vad du kan göra.
Om skuldsanering är aktuellt kan rådgivaren hjälpa dig inför en ansökan, fylla i ansökan så att allt blir rätt och stötta dig genom ansökningsprocessen.
Kronofogden är ju beslutsfattande myndighet men rådgivaren är din person som kan lotsa dig genom hela förfarandet och även i kontakten med kronofogden.
Det är gratis och du behöver inte skämmas, du kommer bli dömd.
Lycka till