• Anonym (Nina)

Långvarig mobbning på forumet

Jag tror alla här inne inte får medhåll var gång och ofta inte. Försök tänk på det, att det bara är så men det har inte så mycket med verkligheten att göra. De känner inte dig så ta inte åt dig. Mår man så dåligt som du gör av detta så kanske bättre om du kan hitta annat du kan syssla med istället eller mest läsa vad som skrivs och gilla eller inte gilla vad som skrivs. Jag själv har autism och har svårt för att alltid förstå sociala kåder. Ser inte riktigt skillnad på ironi och humor och jag blir ibland nervös när jag svarar någon för jag vet inte om jag förståt det helt rätt och är här mycket för att lära mig det sociala.

• Anonym (Nina)
    Trent skrev 2026-01-02 18:43:51 följande:

Vad har din autism med detta att göra? Gör den dig lat också?

Nej det gör en inte lat. När man har autism så har man lite svårare med de sociala kåderna och risken är då stor att det blir lite felaktigt i ett socialt forum.
  • Anonym (Nina)
    Anonym (Obegripligt) skrev 2026-01-02 19:02:40 följande:
    Man ska vara försiktig med att prata om diagnoser på det här forumet har jag förstått. Men en person som har grav autism kan tolka in en massa i det folk säger och skriver som de inte har menat. Men från yngre år som väldigt aktiv på nätet känner jag igen känslan av att överreagera på vad folk skriver. Ibland nästan så att det kändes som en ren provokation bara det att någon hade en annan åsikt eller uppfattning. Men man lär sig med tiden och tänker att deras åsikter får stå för dem själva, då mina åsikter och uppfattningar står intakt oavsett vad andra tycker.
    Jag var känsligare för kritik i början här. Men är fortfarande ganska ny på forumet och i början kunde jag må dåligt och ha svårt att sova på natten. Men har lärt mig hantera det ganska bra nu. 
  • Anonym (Nina)
    Anonym (Obegripligt) skrev 2026-01-02 19:27:15 följande:
    Däremot kan autism leda till lathet, så sett att man känner sig så psykist utmattad att man inte orkar ta tag i saker. Många autister har t.ex. problem med att vara sociala med folk, och känner därför att de måste vila mycket efter att ha varit socialt aktiva.
    På såsätt kan jag känna igen mig (autist) men undviker oftast sociala samanhang pga att jag inte har ett så stort behov av att socialicera vilket de med autism brukar känna också. Så de blir nog inte så ofta trötta av det. Men lite socialt vill man ju ändå ha. Tycker forum ofta ger tillräckligt av det sociala.
  • Anonym (Nina)
    Anonym (Obegripligt) skrev 2026-01-02 19:27:15 följande:
    Däremot kan autism leda till lathet, så sett att man känner sig så psykist utmattad att man inte orkar ta tag i saker. Många autister har t.ex. problem med att vara sociala med folk, och känner därför att de måste vila mycket efter att ha varit socialt aktiva.
    Fast lathet ska man nog inte säga utan mer brist på energi som någon skrev.
Svar på tråden Långvarig mobbning på forumet