• Svagtistel

AKUT, abortfundering. Sen abort

Hej! (Kvinna 36år inga barn sedan tidigare)

Jag är så himla kluven i vad jag ska göra.. har ett samboförhållande sedan 8år tillbaka som har trasat sig till och från gällande tillit. 
    Jag har gått på p-piller men blev gravid och har tänkt så sjukt mycket på om jag ska behålla eller inte. Det är dels min ålder (36), samt att jag bor i sambons stad som är 130mil hemifrån.
    Det som gör att jag funderar på abort är vad jag ska ta mig till om vi går skilda vägar. Vi har ett helt fantastiskt förhållande och mannen är så otroligt glad över beskedet om min graviditet. Men pga tidigare svek gör hela situationen det jobbigt. Mina vänner tycker absolut inte att jag ska behålla det, innerst inne vet jag inte själv ens.. Jag har gått i tankar tidigare att flytta tillbaka hem, men så blev det såhär. 

Jag var idiotisk som kom tillbaka redan det första, andra och 100e sveket, som bla innehåller betalningar för olika tjänster (har hänt en gång vad jag vet om(?)).

Det har varit väldigt lugnt på den fronten ett längre tag,, men magkänslan sa att något var fel..

• Svar på tråden AKUT, abortfundering. Sen abort
  • Anonym (Behåll)

jag förstår att du befinner dig i en akut stressande situation just nu. Men utifrån det du beskriver verkar beslutet mer handla om sveket än om barnet/fostret som finns inuti dig. Utifrån vad som har hänt i mitt eget liv så vill jag att du ska veta (hur klyschigt det än låter) att du klarar mer än vad du tror, man kan inte kontrollera allt som händer i ens liv och att det mesta egentligen handlar om att följa med i ?vågorna?. Du behöver inte lösa hela framtiden nu men att fatta ett permanent beslut som inte går att ändra på kan göra livet ofantligt jobbigt och ångestfyllt. Du är 36 år. Inte 16. Du är en kapabel kvinna som behöver tänka mer rationellt och fundera på din egen och ditt barns överlevnad. Strunta i vad alla andra tycker och tänker. Svek är fruktansvärt, utan tvekan. Men det är en relationsfråga. Att göra en sen abort är något helt annat. Det är ett aktivt val att göra en sen abort som kommer att få egna konsekvenser som inte försvinner även om relationen gör det nu eller senare.

• Anonym (L)

Man ångrar sällan ett barn? men lämna din partner.

• Meddelande borttaget
  • Dardi007skane
    Anonym (Fuck off creep) skrev 2026-01-04 03:35:57 följande:
    Du har ingen talan i frågan, snuskgubbe som trackar kvinnor i PM. Äckel.
    Tack :)
  • Svagtistel

Det som är så jobbigt är att när det kommer till förhållanden är jag en sån känslig person, alltså att jag är för naiv och blåögd, har fruktansvärt svårt att lämna.
    Han är absolut inte elak, utan han rår om mig bra när vi är hemma, vi brukar inte ha 'normala småtjaft' utan vi förstår varann på hemmaplan.

I ett tidigare förhållanden tog det med 3(!) år att lämna ett otrolig destruktivt förhållanden där kvinnojouren var inkopplad flera gånger.. Men efteråt var det de bästa jag gjort. Så jag försöker ofta tänkte tillbaka till den känslan.

Nu är det mer stressen att "börja om" vid en så hög ålder, plus att sen försöka bryta kontakten helt med partnern jag har nu.

Jag längtar efter barn. Sen väl på måndag måste jag fråga om de kan se hur mina ägg mår, om det är något man får och kan göra.

Det känns jätteskönt att kunna skriva av mig om det här, tack alla som tar sig tid ❤️

• Anonym (De)
    Svagtistel skrev 2026-01-04 08:08:37 följande:

Det som är så jobbigt är att när det kommer till förhållanden är jag en sån känslig person, alltså att jag är för naiv och blåögd, har fruktansvärt svårt att lämna.
    Han är absolut inte elak, utan han rår om mig bra när vi är hemma, vi brukar inte ha 'normala småtjaft' utan vi förstår varann på hemmaplan.

I ett tidigare förhållanden tog det med 3(!) år att lämna ett otrolig destruktivt förhållanden där kvinnojouren var inkopplad flera gånger.. Men efteråt var det de bästa jag gjort. Så jag försöker ofta tänkte tillbaka till den känslan.

Nu är det mer stressen att "börja om" vid en så hög ålder, plus att sen försöka bryta kontakten helt med partnern jag har nu.

Jag längtar efter barn. Sen väl på måndag måste jag fråga om de kan se hur mina ägg mår, om det är något man får och kan göra.

Det känns jätteskönt att kunna skriva av mig om det här, tack alla som tar sig tid ❤️

Du måste ju bort från honom oavsett hur du gör med aborten eller inte. Du står ju inte ut med sveken! Bättre att göra det snabbt. Det verkar som du kommit till vägs ände i förhållandet. Kom ihåg att om du blir kvar hos honom så blir du mycket mer beroende av honnom när du har ett litet barn. Du kan t ex. inte flytta med barnet.

Så koncentrera dig just nu på att tänka hur du vill göra med aborten.

Kan du tänka dig att bryta upp snabbt och bli ensamstående mamma i din hemstad? 

Eller är det bättre att göra abort och skaffa barn på annat sätt senare, kanske genom donation.

Man kan frysa in ägg, men ju äldre man är när man gör det, desto osäkrare är resultatet, men du kan absolut chansa på det. 
  • Anonym (De)

Tillägg: Om mannen har minsta tendens till aggressivitet så ska du inte skaffa barn med honom, aldrig! Då kan han trakassera dig resten av ditt liv. 

• Anonym (De)

Tillägg nr. 2: Idag har du inte lika mycket tid på dig som när du var ung. Du har helt enkelt inte tid att dra ut på en sepatation för länge, eller vänta för länge med att skaffa barn.

Idag måste du agera på dina känslor och övertygelser snabbt! Trots att det känns väldigt osäkert och hemskt. Rakt igenom elden bara. 

• Anonym (De)

Nu har jag läst igenom tråden igen. Verkar som du vill avsluta förhållandet och flytta hem!

Sedan vill du ha barn. Men det betyder inte att du måste ha barn med den nuvarande mannen. Det finns andra sätt.

Svar på tråden AKUT, abortfundering. Sen abort