• Anonym (Jobb)

Fråga jobb

Hej på er! Är det någon som vet vad som händer om man varit Anställd på ett jobb i 4 år, heltid, nästan inga sjuktillfällen på dessa år men? förskottssemester? Kommer man få ut några semesterpengar på lönen Eller dras allt direkt som en ?skuld till företaget? 

jag fick alltså försskottsemester, men har ändå jobbat 3 år heltid, men kanske blir en vanlig lön ändå? inget tillägg alls antar jag heller för årets 2026 dagar. 

(ska alltså sluta arbeta på detta jobb) 

• Svar på tråden Fråga jobb
  • Anonym (Jobb)

3 år Anställd*

• Anonym (Kvittas)

Det kvittas mot dina innestående dagar. Kolla senaste lönebeskedet. Är det fler förskott än innestående dagar så dras de på lönen.

• Anonym (Ellen)

Exakt vilka regler som gäller kan variera. Antingen så finns det ett kollektivavtal och då står det där. Eller så har man en egen intern policy, för förskottssemester är inget som regleras i lag.
    Så kolla med lön eller HR! 

• Anonym (hos oss)

På vårt företag är man återbetalningsskyldig för förskottssemester de första 5 åren, efter det avskrivs det. Slutar man inom 5 år så kvittas dagarna man tagit ut i första hand mot vad man har innestående men räcker de inte blir man återbetalningsskyldig

• Anonym (Harald)
    Anonym (hos oss) skrev 2026-01-06 07:09:05 följande:

På vårt företag är man återbetalningsskyldig för förskottssemester de första 5 åren, efter det avskrivs det. Slutar man inom 5 år så kvittas dagarna man tagit ut i första hand mot vad man har innestående men räcker de inte blir man återbetalningsskyldig

Hos oss är det likadant.
  • Anonym (Jobb)
    Anonym (hos oss) skrev 2026-01-06 07:09:05 följande:

Vi har samma, så antar att jag blir skyldig dessa 4 veckor, kul och jobbat 3 år och inte få en krona för de jag samlat 2025? 

det står dock på lönespecen: förskottsemester: 0 

men antar väl att det står så för jag tagit ut dem, kommer inte få någon fet slutlön direkt 
  • Anonym (Jobb)
    Anonym (Kvittas) skrev 2026-01-04 22:05:19 följande:

Det kvittas mot dina innestående dagar. Kolla senaste lönebeskedet. Är det fler förskott än innestående dagar så dras de på lönen.

På förskott nu är det: 0 

men för oktober var det förskottsemester: 6st
Svar på tråden Fråga jobb