Inlägg från: Anonym (m) |Visa alla inlägg
  • Anonym (m)

Kopparspiral efter 40

.Hade inte ens tänkt på det alternativet men du har rätt. Å andra sidan vet jag hur snabb han är när det gäller att boka någon typ av läkarbesök så risken är väl att det tar ett år eller två innan det blir av 
    Så han är ok med om det blir barn under de ett till två åren?
  • Anonym (m)

Är väl bara du inte går med på att ha sex utan kondom till dess han steriliserar sig. Problemet löst

• Anonym (m)

"om jag betalar" Varför ska DU betala? Vad tar mannen för ansvar för preventivmedel? Du har tagit ansvaret i flera år nu så det kan gott vara hans tur. Han kan sterilisera sig eller använda kondom. Men du tycker inte ens han ska betala om du ändå gör detta. Varför ska detta ligga på dig?

• Anonym (m)
    Anonym (TS) skrev 2026-01-10 07:36:18 följande:
    Han har inget emot kondom, jag har det tyvärr
    Så ha inte det då? Ha inte sex med honom innan han steriliserat sig. Poängen var att du ska slippa stå för skyddet.
  • Anonym (m)
    Anonym (M.) skrev 2026-01-10 08:49:14 följande:
    Nej det där var inget bra råd. Man ska aldrig pressa någon annan att sterilisera sig, det ska ALLTID vara ett personligt beslut. Läkaren som gör utredningen och godkänner ansökan om sterilisering, måste också säkerställa att det är personen själv som djupast inne önskar detta, och inte någon annan som driver på. 

Mycket kan ju hända i livet. TS och hennes man kanske skiljer sig, eller TS kanske dör. Kanske alla barnen också, i en bilolycka eller pandemi. En man har många år på sig att skaffa barn med en ny kvinna, och han har rätt att fundera över sådana scenarios och ha kvar sin fertilitet.

Om man ska sterilisera sig, ska man känna ända in i hjärtat att "VAD som än händer i livet hädanefter så ska jag aldrig ha något mer barn, det är jag färdig med".

Skrev jag att det inte är hans beslut? TS har också rätt att ta beslut om att välja bort preventivmedel.
  • Anonym (m)
    Anonym (M.) skrev 2026-01-10 20:01:24 följande:
    Jo, fast gör hon det så blir det indirekt en press på hennes man att sterilisera sig. Jag tycker att sådant är ganska fult. Och som sagt: enligt Socialstyrelsens regler så är läkaren som ska ge sitt godkännande till ingreppet skyldig att gräva i det, för att säkerställa att patienten inte pressas av någon annan. 

Egentligen är det vettigare att kvinnan steriliserar sig, för hon har vid det laget oftast inte så många fertila år kvar ändå. Medan mannen kan ha 30, 40 år kvar (rent biologiskt), och på den tiden kan väldigt mycket hända.
    Så TS har en skyldighet att stå för preventivmedlet eller ha oskyddat sex med honom så att mannen inte ska känna sig pressad?
Svar på tråden Kopparspiral efter 40