Inlägg från: Anonym (TS) |Visa alla inlägg
  • Anonym (TS)

Kopparspiral efter 40

Jag (43 år) har en kopparspiral som "går ut" i vår. När jag satte in den sa de att fertiliteten minskar så mycket efter 40 att den inte skulle behöva bytas.

Varken jag eller min man är sugna på en liten oups. Vi är nöjda med våra två barn i lägre tonåren och tanken på att börja om från början är inte lockande. Även om sannolikheten är låg så är vi ändå inte bekväma med det, speciellt som en vän till mig har råkat ut för just det.

Om jag betalar, vet ni om det finns möjlighet att byta ut kopparspiralen till en ny trots att jag passerat 40?

• Svar på tråden Kopparspiral efter 40
  • Anonym (TS)

De sa att de rester som fanns kvar skulle räcka för att skydda från en graviditet men det känns ändå inte bra.

Om min vårdcentral säger nej till att göra det gratis, vad finns då för alternativ? Att betala är inga problem.

• Anonym (TS)
    Anonym (klimakterieförnekare) skrev 2026-01-06 16:26:30 följande:

Jag fick ny spiral insatt vid 47 för jag blev gravid trots kopparspiralen vid 46, men blodprovet visade att det var dött och på väg bort så det blev ingen åtgärd av det. 

För mig har kopparspiral funkat klockrent i många år så om du trivs med den finns det ingen anledning att ändra preventivmedel.

En bubblare i leken är hormonspiral, jag hade mellanstyrkan Kyleena i 18 månader precis på slutet. Den dämpade vissa klimakteriebesvär men gav ökad aptit och viktökning som biverkan vilket irriterade mig så att jag fick den uttagen i förtid.

Många tycker dock att hormonspiral funkar jättebra, det beror lite på hur man har det med sina egna hormoner.

Jag testade hormonstav efter något av barnen men fick biverkningar efter ca 1 år så tog ut den. Min mamma har dessutom haft bröstcancer så jag är lite extra nervös gällande hormonella preventivmedel sen dess.
    Anonym (Abc) skrev 2026-01-06 09:53:24 följande:

Det smidigaste är väl ändå vasektomi på gubben?

Hade inte ens tänkt på det alternativet men du har rätt. Å andra sidan vet jag hur snabb han är när det gäller att boka någon typ av läkarbesök så risken är väl att det tar ett år eller två innan det blir av 
  • Anonym (TS)
    Anonym (m) skrev 2026-01-09 23:49:31 följande:
    Så han är ok med om det blir barn under de ett till två åren?
    Han har inget emot kondom, jag har det tyvärr
  • Anonym (TS)
    Anonym (Anna) skrev 2026-01-10 08:15:03 följande:

Svar till TS.
    Jag skulle ta en ny diskussion med gyn eller gå till barnmorskemottagningen. Säga att du vill byta ut den för din trygghets skull. Men jag skulle också be dem berätta bättre om de studier som är gjorda. Om siffror. Jag kan dem inte, men det kan ju vara så att de är så små att de är jämförbara med den risk som alltid finns med olika preventivmedel, inget skydd är ju 100procentigt. 

Om jag inte minns fel så grundas uträkningarna ang minskad fertilitet efter 40 på väldigt gammal data så även om jag tror det är/var helt korrekt så litar jag inte på att den stämmer med dagens förutsättningar.

Vad jag fick veta var att resterna som fortfarande fanns kvar på spiralen var tillräckligt mycket för att det skulle räcka eftersom min fertilitet skulle minskat så mycket.
Svar på tråden Kopparspiral efter 40