Anonym (klimakterieförnekare) skrev 2026-01-06 16:26:30 följande:
Jag fick ny spiral insatt vid 47 för jag blev gravid trots kopparspiralen vid 46, men blodprovet visade att det var dött och på väg bort så det blev ingen åtgärd av det.
För mig har kopparspiral funkat klockrent i många år så om du trivs med den finns det ingen anledning att ändra preventivmedel.
En bubblare i leken är hormonspiral, jag hade mellanstyrkan Kyleena i 18 månader precis på slutet. Den dämpade vissa klimakteriebesvär men gav ökad aptit och viktökning som biverkan vilket irriterade mig så att jag fick den uttagen i förtid.
Många tycker dock att hormonspiral funkar jättebra, det beror lite på hur man har det med sina egna hormoner.
Jag testade hormonstav efter något av barnen men fick biverkningar efter ca 1 år så tog ut den. Min mamma har dessutom haft bröstcancer så jag är lite extra nervös gällande hormonella preventivmedel sen dess.
Anonym (Abc) skrev 2026-01-06 09:53:24 följande:
Det smidigaste är väl ändå vasektomi på gubben?
Hade inte ens tänkt på det alternativet men du har rätt. Å andra sidan vet jag hur snabb han är när det gäller att boka någon typ av läkarbesök så risken är väl att det tar ett år eller två innan det blir av