• Jazzer73

Hur slippa få depression av träning?

Har tränat på gym i 4 år, innan dess sprang och cyklade jag. Tränar hyffsat regelbundet, 3-5 gångar i veckan, ungefär 90 minuter. Och det är säkert bra, men varje gång jag går in på gymmet, eller ägnar mig åt någon form av träning så sjunker humöret som en sten, blir helt knäckt. För att det påminner mig om hur dålig jag är på allt jag gör. Hur ful jag är. Ibland hänger jag handukar över speglar och försöker hålla blicken vid golvet för att slippa se mig själv, och slippa se alla snygga o vältränade människor. Önskar så att jag dög till något. Antar att det är bra att träna så man inte drabbas av allt för många krämpor när man blir (ännu) äldre, så kommer fortsätta träna. Har ingen att prata med om detta, så därför blir det vädring på forum. Igen. Finns väl inte så mycket att säga, finns inget magiskt piller som plötsligt gör mig bra på nåt, eller mindre ful. 

• Svar på tråden Hur slippa få depression av träning?
  • Anonym (Mia)

Låter som du har dysmorfobi. Kolla upp det!

• Anonym (Granbarr)

Låter som att du har alldeles för höga krav på dig. 

Varför måste du vara bra på att träna?  Träning gör du för din egen skull för stt du ska må bra.   Inte för att bevisa något. 

Och kanske fokusera på andra typer av träning som faktiskt är riktigt kul och ger dig något tillbaka?  

• Jazzer73
    Anonym (Mia) skrev 2026-01-06 12:22:06 följande:

Låter som du har dysmorfobi. Kolla upp det!

Läste lite om det nu. Kanske. Fast inte riktigt ändå. Känns mer som att det är hela jag som inte duger, inte bara utseendet. Har såklart träffat psykologer etc och diskuterat detta, men utan större framgångar. Men ska kolla lite mer, tack för tipset
  • Jazzer73
    Anonym (Granbarr) skrev 2026-01-06 12:31:24 följande:

Låter som att du har alldeles för höga krav på dig. 

Varför måste du vara bra på att träna?  Träning gör du för din egen skull för stt du ska må bra.   Inte för att bevisa något. 

Och kanske fokusera på andra typer av träning som faktiskt är riktigt kul och ger dig något tillbaka?  

Jag måste inte va bra på att träna. Men hade velat va bra på nånting i livet. Och träningen blir en påminnelse om detta. Har testat olika träningsformer, och upplever samma sak där.
  • Anonym (s)

Hur är du dålig på att gymma? orkar du inte mer? klarar av nya mål i träningen?

att bara hålla en gymrutin hade många varit avis på

• Anonym (Granbarr)
    Jazzer73 skrev 2026-01-06 12:35:04 följande:
    Jag måste inte va bra på att träna. Men hade velat va bra på nånting i livet. Och träningen blir en påminnelse om detta. Har testat olika träningsformer, och upplever samma sak där.
    Vem påstår att du inte är bra på något i livet?  Jämfört med vad?  

Vad försöker du bevisa och för vem?  Vem har ställt så höga krav på dig att allt blir en tävling för dig? 
  • Anonym (Mian)

Om depressionen beror på att du inte vill se dig själv i speglarna så finns ju annan träning, utan speglar. Om du vill träna men fortsätter göra det på ett ställe där du mår dåligt, så känns det som att offerkoftan sitter lite väl tight. Det finns en annan lösning, det vet du.

• Anonym (s)
    Anonym (Mian) skrev 2026-01-06 13:39:30 följande:

Om depressionen beror på att du inte vill se dig själv i speglarna så finns ju annan träning, utan speglar. Om du vill träna men fortsätter göra det på ett ställe där du mår dåligt, så känns det som att offerkoftan sitter lite väl tight. Det finns en annan lösning, det vet du.

Aj så aggressivt. Gym har speglar, gym har också utrustningen som TS vill träna med.
  • Anonym (Mian)
    Anonym (s) skrev 2026-01-06 13:45:51 följande:
    Aj så aggressivt. Gym har speglar, gym har också utrustningen som TS vill träna med.

Gym med speglar gör också att han mår dåligt. Tycker du inte att det spelar någon roll? 

• Jazzer73
    Anonym (Mian) skrev 2026-01-06 13:39:30 följande:

Jag har (som jag skrev) testat olika typer av träning de senaste 10 åren typ. Sprungit i skogen, inte många speglar där, men fick samma känsla ändå.
Svar på tråden Hur slippa få depression av träning?