• Anonym (Anonym)

Antidepp

Hej! Jag har haft ångest i omgångar i mitt liv det har gått upp och ner men nu har det blivit outhärdligt. Jag har pratat med psykolog men känner inte att det riktigt räcker. Därför har jag valt att söka mig till vården för att ev börja med medicinering mot ångest. Men jag är rädd att det inte ska fungera och det känns som min sista utväg och då vet jag inte vad jag tar mig till. 

Är det någon som haft liknande situation och fått hjälp av medicinering? Behöver verkligen se lite hopp...<3

• Svar på tråden Antidepp
  • Anonym (Jg)
    Anonym (Anonym) skrev 2026-01-09 13:23:12 följande:
    Antidepp

Hej! Jag har haft ångest i omgångar i mitt liv det har gått upp och ner men nu har det blivit outhärdligt. Jag har pratat med psykolog men känner inte att det riktigt räcker. Därför har jag valt att söka mig till vården för att ev börja med medicinering mot ångest. Men jag är rädd att det inte ska fungera och det känns som min sista utväg och då vet jag inte vad jag tar mig till. 

Är det någon som haft liknande situation och fått hjälp av medicinering? Behöver verkligen se lite hopp...<3

Bäst hjälp mot ångest med medicin är när den är akut påkommen. När något otäckt har hänt eller om du precis har börjat få panikångestattacker. Men i det långa loppet riskerar man att bli beroende och att den m7ster sin verkan. 3 veckor är väl någon gräns. 

Bättre i det långa loppet att försöka få ner kroppens stressnivåer på olika sätt. Pröva yoga, Thai chi eller tapping (finns instruktioner för tapping på nätet). Andra sätt att lugna kroppen är raskare och lugna promenader och liknande aktiviteter. På sikt är det bra med lite mer motion som tränar upp konditionen, ångestdämpningen kommer med förbättrad kondsis då. För lagom motion gör kroppen stresståligare. 

Kan också vara bra att andas sig igenom ångesten. Andningen är ditt ankare.

Undvik sådant som kan göra kroppen mer stressad, som socker och alkohol (först blir man lugnare av alkohol, men sedan blir man sämre). Överhuvudtaget snabba kolhydrater som ljust bröd t.ex. stressar. Bättre i så fall med grövre bröd med en del hela korn, helst surdeg. 

Sedan acceptera ångesten, låt den vara där medan du gör annat. Parallellt med ångesten kan man uppleva andra saker. 
  • Anonym (Jg)

Tillägg: Det jag skrev gällde lugnande medel. Som Benzo.

Däremot antidepressiva kan man äta under längre tid. De tar inte bort ångest helt men dämpar känslor, så ångesten blir lite lättare. 

Har biverknimga för en del och är svåra at sluta med för en del. Men de flesta klarar att sluta på ett bra sätt om man tar nedtrappningen riktigt långsam.

Svar på tråden Antidepp