Inlägg från: Anonym (Partner till en med ADHD) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Partner till en med ADHD)

Morgonproblem ADHD

Min sambo skyller på att han har ADHD och supersvårt med morgnar och det blir därför att jag tar vårt barn majoriteten av morgnarna inklusive när jag är utmattad efter att ha gått upp och tröstat på natten. Han går också och lägger sig betydligt senare än jag, och skyller på det? Dock har man väl ett eget ansvar att gå och lägga sig tidigare då? Hur är det för er med ADHD eller er som lever med en partner som har det?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Morgonproblem ADHD
    Anonym (Moa) skrev 2026-01-10 12:19:34 följande:

Hur mycket ansvar tar han för barnet annars? Känner du att han generellt lämnat föräldraansvaret på dig eller gäller det bara morgnarna. 

Som familj behöver man ta en del hänsyn till varandras svagheter, men det är inte okej att bara smita undan. Vad har han för styrkor och hur kan han använda dem för att avlasta dig? Kanske han kan sova med barnet och sköta uppvaken på nätterna, så att du kan ligga i ett annat rum och sova ostört?

Han tar generellt mindre än jag. Jag ansvarar överlag för att barnet får de grundläggande behoven tillgodosedda. 
    Ja han bör kunna ta nätter ibland så att jag får sova ostört.
    Anonym (f) skrev 2026-01-10 12:28:19 följande:

Man kan behöva anpassa men det låter inte riktigt bra. Vad gör han för att kunna somna tidigare? Det kan vara så att han har svårt att bryta vad han gör innan så att det behövs en strategi för det. Han kan ha svårt med morgnar trots "ordentligt med sömn" men då får han suck it up och ta några ändå.

Han har i dagsläget ingen strategi för att somna tidigare utan tycker nog att det fungerar bra som det gör redan. 
Svar på tråden Morgonproblem ADHD