• Anonym (Tess)

Försovning och toksminkning

Jag har tjejer på jobbet som kan komma toksent till jobbet runt 45 minuter till 1,5 timme och förklaringen är att man försovit sig. Trots detta så är dessa tjejer rejält sminkade. 

Nu jobbar vi med något där man behöver vara fysiskt på plats. Tänk er ett sjukhus, skola eller liknande. Närvaro är ett krav. 

Jag kan inte förstå prioriteringar i detta. Jag vet att dessa tjejer lägger minst 30 minuter på sminkning annars varje dag, vilket dom varit tydliga med att säga. Att deras ansikte är en tavla som ska målas. 

Frågan är om den måste målas en halvtimme när man är sen? 

Om jag försovit mig så gör jag det absolut enbart nödvändigaste, varken mer eller mindre. 

• Svar på tråden Försovning och toksminkning
  • Jemp

Många sminkar sig ju på tåget/bussen och då är det ju fine. 

Men självklart är det inte okej att komma sent/senare till jobbet för att det tagit tid att sminka sig.

• Anonym (.)(.)

En tavla som ska målas? Det som gör en tavla till en tavla är väl att den är färdigmålad?

• Anonym (Vacker utan spackel)

Ja, den behöver spacklas och putsas så att man får ett några millimeter tunnt  lager med lera i ansiktet. Det ska gärna bildas sprickor i leran när man ler. Då är målningen perfekt.

Ärligt, man kan inte ha anställda som ständigt kommer försent.

Ohållbart.

• Anonym (Klara)

Obegripligt. Men upprepad sen ankomst borde väl vara skäl för uppsägning? Vad gör cheferna? 

• Anonym (P)
    Anonym (Tess) skrev 2026-01-11 14:15:11 följande:
    Försovning och toksminkning

Jag har tjejer på jobbet som kan komma toksent till jobbet runt 45 minuter till 1,5 timme och förklaringen är att man försovit sig. Trots detta så är dessa tjejer rejält sminkade. 

Nu jobbar vi med något där man behöver vara fysiskt på plats. Tänk er ett sjukhus, skola eller liknande. Närvaro är ett krav. 

Jag kan inte förstå prioriteringar i detta. Jag vet att dessa tjejer lägger minst 30 minuter på sminkning annars varje dag, vilket dom varit tydliga med att säga. Att deras ansikte är en tavla som ska målas. 

Frågan är om den måste målas en halvtimme när man är sen? 

Om jag försovit mig så gör jag det absolut enbart nödvändigaste, varken mer eller mindre. 

Ja verkligen. Illojalt mot er andra och arbetsgivaren. Vittnar om stor omognad. 
  • Anonym (P)

Kom på att de kanske målar sig på pendeln eller bussen. Jag ser det ibland. 

• Anonym (Kvinna ....)
    Anonym (P) skrev 2026-01-11 16:04:15 följande:

Ja, det ser jag dagligen. 
  • Anonym (Tess)
    Anonym (P) skrev 2026-01-11 16:04:15 följande:

Dom kör bil så lär bli väldigt svårt med eyeliner, ögonskugga och verkligen mycket smink. Det är inte typ mascara jag pratar om nu utan maxad sminkning 
  • Anonym (P)
    Anonym (Tess) skrev 2026-01-11 17:37:35 följande:
    Dom kör bil så lär bli väldigt svårt med eyeliner, ögonskugga och verkligen mycket smink. Det är inte typ mascara jag pratar om nu utan maxad sminkning 
    Ja eyeliner lär bli svårt! Men jag har sett folk med borste och puder som grejar en finnish på bussen.
  • Anonym (Sandra)

Förstår inte riktigt varför du bryr dig? Om någon regelbundet kommer 1,5 timma sent till jobbet kommer ju arbetsgivaren behöva hantera det. Det har ju faktiskt ingenting med dig att göra. 

Svar på tråden Försovning och toksminkning