• milessj

CSN strul

Undrar om det är någon annan här som haft strul med CSN (lån&bidrag) angående jul-uppehållet??
    Jag pluggar komvux gymnasialakurser (går färdigt gymnasiet 🤠) och min komvux (Södertälje) har lagt upp kurserna på sådant vis att det blev en "påtvingad" jul-uppehåll mellan 19dec-05 jan, dvs 2 veckor. 
    Nu har CSN kontaktat mig angående detta och då tror dom att jag FRIVILLIGT tagit "semester " som dom själva sa, vid detta jul-uppehållet. Även nämnt att mina skolor ej rapporterat min studieaktivering (inkl Hermods södertälje). Så jag "pluggar inte" just nu i deras system heller 😐
    På grund av detta sa CSN att jag KAN bli återbetalningsskyldig på hälften (50%) av min utbetalning för december, dvs hela 7,000kr som dom drar av min utbetalning i januari 😭 samt pausat mina utbetalningar tillfälligt fram tills skolorna skrickar in studieaktivering ❤️
    Nu till min fråga:
    Hur fixar man detta?
    CSN nämnde att jag ska skicka in en studieplan och då tänkte jag om min komvux (dvs södertälje komvux) kan intyga på något sätt att jul-uppehållet är en del av deras upplägg för kurserna. Och inte frivilligt av mig liksom, så jag slipper betala tillbaka för ett "uppehåll " som jag egentligen inte tog!?
    Har ni varit med om detta någon gång??
    mvh
  • Svar på tråden CSN strul
  • Anonym (Hm)

Hej! Det stämmer att du inte får pengar under juluppehåll. Jag studerar på samma sätt som du men blir lite fundersam, för vid ansökan ska du ju uppge alla kursers start och slutdatum. Hade ni jul-uppehåll precis mitt i en kurs? För mig slutade en kurs den 19 december och nästa startade 5 januari. Det är snarlikt på de flesta och naturligtvis behöver uppehåll då registreras, även om det inte är ditt eget val att gå sysslolös under denna period. 

• Anonym (Hm)

Såg nu att du skrev att dina kurser startade samtidigt. Självklart skulle du inte ansökt om CSN mellan 19/12-5/1. Du får nog räkna med att betala tillbaka här. Förstår dock ändå inte hur du kunde ansöka utan att skriva in datumen korrekt. Alla studenter måste tampas med dessa jul- och sommaruppehåll. Det är inget ovanligt eller unikt. 

• milessj
    Anonym (Hm) skrev 2026-01-11 22:58:43 följande:

Såg nu att du skrev att dina kurser startade samtidigt. Självklart skulle du inte ansökt om CSN mellan 19/12-5/1. Du får nog räkna med att betala tillbaka här. Förstår dock ändå inte hur du kunde ansöka utan att skriva in datumen korrekt. Alla studenter måste tampas med dessa jul- och sommaruppehåll. Det är inget ovanligt eller unikt. 

Studieperiod 5 avslutades 19 dec, och studieperiod 1 började 05 jan (varje studieperiod inkluderar 200poäng utav gymnasiala kurser). 
    Jag ansökte i augusti 2025 om mitt lön, 48 veckor framåt dvs nästan ett helt år. Så jag ansökte för hela året att jag skulle klara 1000 poäng, har alltid tagit lån på längre perioder. Har aldrig behövt ange startdatum/slutdatum för mina kurser enbart datum för början av lånet, datum för slutet av lånet samt hur många poäng jag ska avklara i respektive tidsperiod (samt omfång såklart). 
    Har heller ALDRIG hört om att man måste meddela CSN om juluppehållet?? särskilt när det är en planerad "paus" mellan kurserna utav själva komvuxet, deras schema liksom. 

Ska kontakta min komvux imorgon och be om studieplan samt någon slags intyg som styrker att jul-uppehållet var en obligatorisk moment i deras kursschema, förhoppningsvis så ordnar det sig. 

Sen har jag även en kompis som pluggar precis likt mig som inte fått något jäkla besked om "jul-uppehållet" där de vart återbetalningsskyldiga, varför skulle jag vara unik här isåfall????. Sen är det en annan grej att mina skolor inte meddela CSN studieaktivering som troligen fuckad upp detta med uppehållet, så nu tror CSN att jag vart ledig i 2 veckor FRIVILLIGT och nu inte pluggar alls, medan jag i verkligheten fullföljer min stydieplan med korrekt antal poäng och studietakt. 

Hoppas få lite info imorgon från SYV i komvux Södertälje
Svar på tråden CSN strul