• milessj

CSN strul

Undrar om det är någon annan här som haft strul med CSN (lån&bidrag) angående jul-uppehållet??
    Jag pluggar komvux gymnasialakurser (går färdigt gymnasiet 🤠) och min komvux (Södertälje) har lagt upp kurserna på sådant vis att det blev en "påtvingad" jul-uppehåll mellan 19dec-05 jan, dvs 2 veckor. 
    Nu har CSN kontaktat mig angående detta och då tror dom att jag FRIVILLIGT tagit "semester " som dom själva sa, vid detta jul-uppehållet. Även nämnt att mina skolor ej rapporterat min studieaktivering (inkl Hermods södertälje). Så jag "pluggar inte" just nu i deras system heller 😐
    På grund av detta sa CSN att jag KAN bli återbetalningsskyldig på hälften (50%) av min utbetalning för december, dvs hela 7,000kr som dom drar av min utbetalning i januari 😭 samt pausat mina utbetalningar tillfälligt fram tills skolorna skrickar in studieaktivering ❤️
    Nu till min fråga:
    Hur fixar man detta?
    CSN nämnde att jag ska skicka in en studieplan och då tänkte jag om min komvux (dvs södertälje komvux) kan intyga på något sätt att jul-uppehållet är en del av deras upplägg för kurserna. Och inte frivilligt av mig liksom, så jag slipper betala tillbaka för ett "uppehåll " som jag egentligen inte tog!?
    Har ni varit med om detta någon gång??
    mvh
  • Svar på tråden CSN strul
  • Anonym (Hm)

Hej! Det stämmer att du inte får pengar under juluppehåll. Jag studerar på samma sätt som du men blir lite fundersam, för vid ansökan ska du ju uppge alla kursers start och slutdatum. Hade ni jul-uppehåll precis mitt i en kurs? För mig slutade en kurs den 19 december och nästa startade 5 januari. Det är snarlikt på de flesta och naturligtvis behöver uppehåll då registreras, även om det inte är ditt eget val att gå sysslolös under denna period. 

• Anonym (Hm)