CSN strul
Undrar om det är någon annan här som haft strul med CSN (lån&bidrag) angående jul-uppehållet??
Jag pluggar komvux gymnasialakurser (går färdigt gymnasiet 🤠) och min komvux (Södertälje) har lagt upp kurserna på sådant vis att det blev en "påtvingad" jul-uppehåll mellan 19dec-05 jan, dvs 2 veckor.
Nu har CSN kontaktat mig angående detta och då tror dom att jag FRIVILLIGT tagit "semester " som dom själva sa, vid detta jul-uppehållet. Även nämnt att mina skolor ej rapporterat min studieaktivering (inkl Hermods södertälje). Så jag "pluggar inte" just nu i deras system heller 😐
På grund av detta sa CSN att jag KAN bli återbetalningsskyldig på hälften (50%) av min utbetalning för december, dvs hela 7,000kr som dom drar av min utbetalning i januari 😭 samt pausat mina utbetalningar tillfälligt fram tills skolorna skrickar in studieaktivering ❤️
Nu till min fråga:
Hur fixar man detta?
CSN nämnde att jag ska skicka in en studieplan och då tänkte jag om min komvux (dvs södertälje komvux) kan intyga på något sätt att jul-uppehållet är en del av deras upplägg för kurserna. Och inte frivilligt av mig liksom, så jag slipper betala tillbaka för ett "uppehåll " som jag egentligen inte tog!?
Har ni varit med om detta någon gång??
mvh