• Anonym (Autism)

Autism

Nån som har en partner med autism ( låg grad) eller själv har autism och har en partner utan? Jag söker allmäna råd/ tips Jag är kär i en kille som jag nyss fått veta har låg autism.O då fatta jag lite iallafall  varför han är så "introvert " svårt o hitta rätt ord men han har svårt o uttrycka känslor o rädd för o känna o svårt att ändra beteende o mönster / rutiner. Jag skrämde honom när jag uttryckte mina känslor. Då va jag så intensiv sa han. Jag tyckte inte de, jag bara förklarade vad jag känner o fråga vill du lära känna mig o se vart de leder kan bli vän eller mer.  Han nej inte redo för dejta. Ok. Men vi kan kalla de lära känna o efter en tid bestämma om vi ska dejta eller ej.  De blev inte nu ,efter utbildningen.  Så jag ska tydligen vänta typ ett år på att han ska besluta om vi ska lära känna varandra som vän för att se om vi sedan vill dejta eller ej. Vill ej nu för hans skolgång tar all energi just nu . Han är klar om ett år............
    ....

....

• Svar på tråden Autism
  • Anonym (s)

Jaha. Han vill inte dejta så dejta inte honom.

• Anonym (Autism)
    Anonym (s) skrev 2026-01-13 14:32:39 följande:

Jaha. Han vill inte dejta så dejta inte honom.

Jag är då den trögare som finns. Iallafall så har visat liiiite intresse.. men om han inte vill varför säger han då inte de bara nej jag vill inte istället för efter utbildningen kan vi göra de. 
  • Anonym (s)
    Anonym (Autism) skrev 2026-01-13 14:38:07 följande:
     Jag är då den trögare som finns. Iallafall så har visat liiiite intresse.. men om han inte vill varför säger han då inte de bara nej jag vill inte istället för efter utbildningen kan vi göra de. 
    Ja. Han säger nej. Han kan tänka sig vara vänner men han vill inte dejta dig. Tvinga dig inte på någon som inte vill.
  • Anonym (Autism)
    Anonym (s) skrev 2026-01-13 14:42:21 följande:
    Ja. Han säger nej. Han kan tänka sig vara vänner men han vill inte dejta dig. Tvinga dig inte på någon som inte vill.
    Han sa nej inte nu . Allså att han vill efter utbildningen.  
  • Anonym (Volvo)

Han har sagt nej. Han vill inte dejta. Vad i ordet nej förstår du inte?

• Anonym (s)

Detta har vi ju pratat om förut.

Han säger så mycket nej som han vågar för att slippa mängder av frågor från dig. Så. Lägg ner.

• Anonym (s)

Han måste förövrigt få säga nej utan att du vill allmänt diskutera autism. En man får säga nej, en man får ha autism. Det sitter inte ihop.

• Anonym (Autism)
    Anonym (Volvo) skrev 2026-01-13 14:49:19 följande:

Han har sagt nej. Han vill inte dejta. Vad i ordet nej förstår du inte?

Vad är de du inte fattar ?? Han sa nej inte nu men så småningom efter min utbildning för den tar all min energi nu. Tom pratat om o resa ihop när han är klar 
  • Anonym (Volvo)
    Anonym (Autism) skrev 2026-01-13 15:02:34 följande:
    Vad är de du inte fattar ?? Han sa nej inte nu men så småningom efter min utbildning för den tar all min energi nu. Tom pratat om o resa ihop när han är klar 
    Ja och det betyder nej. 

Det betyder inte automatiskt att han säger ja sen. 

Nej är nej tills motsatsen bevisas. 

Vad är det i ordet nej du fortfarande inte förstår? 
  • EpicF
    Anonym (Autism) skrev 2026-01-13 14:38:07 följande:
    Han har ju sagt nej, att han inte är redo och dejta nu. Varför accepterar du inte det? 
  • Anonym (Hmmm..,,)

Så bra att han var tydlig, men inte tillräckligt tydlig för dig eller?
    Du får helt enkelt lämna honom ifred ett år och antingen har du glömt honom då eller så kan du försiktigt ta kontakt igen då, inte innan dess.
    Var beredd på att han inte vill dejta dig då heller eller att han har träffat nån annan.

Hans autism diagnos har nog inte mycket med hans ointresse att göra. 

• Anonym (Autism)
    Anonym (Volvo) skrev 2026-01-13 15:45:36 följande:
    Ja och det betyder nej. 

Det betyder inte automatiskt att han säger ja sen. 

Nej är nej tills motsatsen bevisas. 

Vad är det i ordet nej du fortfarande inte förstår? 
    Jag fattar hans nej inte just nu men så småningom kan vi det, allså han vill dejta men inte just nu utan senare tillfälle. De var hans ord. Han sa inte jag vill aldrig dejta dig han sa ; inte just nu. 
  • Anonym (Autism)
    Anonym (Hmmm..,,) skrev 2026-01-13 17:18:13 följande:

Så bra att han var tydlig, men inte tillräckligt tydlig för dig eller?
    Du får helt enkelt lämna honom ifred ett år och antingen har du glömt honom då eller så kan du försiktigt ta kontakt igen då, inte innan dess.
    Var beredd på att han inte vill dejta dig då heller eller att han har träffat nån annan.

Hans autism diagnos har nog inte mycket med hans ointresse att göra. 

Jo de de tydligt. Jag vill inte dejta just nu men så småningom kan vi det. 
  • Anonym (Autist javisst)

Och är du beredd att vänta ett år på ett ev ja? Det kan ju lika gärna bli nej igen el vänta ett år till.

Hitta en annan som vet redan nu att han är intresserad. Även om du och den autistiske mannen skulle bli ihop kommer du att tvingas anpassa sig helt efter honom. Är det ett liv du vill ha?

Fattar inte neurotypiska kvinnor som alltid lägger sig platt för männen och utplånar sina egna intressen och önskemål. Bättre att ge upp nu än efter 10 år och två barn. 

• Anonym (Autism)
    Anonym (Autist javisst) skrev 2026-01-13 17:42:10 följande:

Och är du beredd att vänta ett år på ett ev ja? Det kan ju lika gärna bli nej igen el vänta ett år till.

Hitta en annan som vet redan nu att han är intresserad. Även om du och den autistiske mannen skulle bli ihop kommer du att tvingas anpassa sig helt efter honom. Är det ett liv du vill ha?

Fattar inte neurotypiska kvinnor som alltid lägger sig platt för männen och utplånar sina egna intressen och önskemål. Bättre att ge upp nu än efter 10 år och två barn. 

Ja jag kan vänta ett år. Just nu finns ingen annan på g . Jag har inga dejtigappar mm utan föredrar o träffa nån slumpmässigt via jobb/hobby/vänner . Så om de inte kommer nån annan under detta året ja då kommer jag fråga honom igen men om de dyker upp nån så kommer jag ju inte säga nej till den personen för ett ev ja/nej om ett år från den andra. 
Svar på tråden Autism