• Anonym (Akut?)

Hut akut farligt är detta?

Person med väldigt låg vikt (alltså riktigt allvarlig undervikt) och låg vilopuls (runt 44-45 slag per minut) upplever nu att benen svullnar. Hur akut fara skulle ni säga att det är? Kan den här personen vänta några veckor med att söka vård om det inte blivit bättre?

• Svar på tråden Hut akut farligt är detta?
  • Anonym (nope)

NEJ! Vård omgående! In till akuten! 

• Anonym (Nu)

Det är akut farligt. Kan tex vara hjärtsvikt som man kan dö av obehandlad.

• Anonym (Linda)

ÅK IN OMGÅENDE!  

• Anonym (Akut?)
    Anonym (nope) skrev 2026-01-14 17:05:54 följande:

NEJ! Vård omgående! In till akuten! 

Anonym (Nu) skrev 2026-01-14 17:08:07 följande:

Anonym (Linda) skrev 2026-01-14 17:14:13 följande:

ÅK IN OMGÅENDE!  

Men det var ju fan också ... går det inte att vänta till imorgon iaf? Och borde det inte vara fler och andra symtom om det var nåt med hjärtat?

• Anonym (Lia)

Sök vård på en gång. 

• Krocko
    Anonym (Akut?) skrev 2026-01-14 17:20:59 följande:

Men det var ju fan också ... går det inte att vänta till imorgon iaf? Och borde det inte vara fler och andra symtom om det var nåt med hjärtat?

Är du rädd om livhanken så åker du in nu. Vill du gambla med ditt liv så väntar du.
  • Anonym (Linda)

Nej det måste det inte vara.  Hjärtinfarkt tex kan komma från ingenstans och smälla till.

Undervikt (anorexi?) är i sig ett allvarligt tillstånd och är mycket påfrestande på hjärtat. 

Jiddra inte, ÅK! 
  • Anonym (L)

Skulle söka vård. Personer som redan är så nedsatta har inte så stora marginaler och extra kraft som vi andra. 

• Fjäril kär

Låg puls , undervikt och svällda ben ÄR klara symptom på att något är väldigt akut fel. 

Åk in NU 
  • Anonym (Akut?)

Tack alla för era svar! Jag fattar att ni tycker att det är onödigt att riskera nåt, men jag vill verkligen inte ge mig iväg nu o jag har ändå svårt att tro att risken är så jättestor. Jag har sovit en stund o det känns mkt mindre svullet i benen + att jag ju inte mår dåligt på nåt sätt i övrigt så jag känner mig rätt lugn nu Glad Så jag tänker att jag väntar till imorgon iaf och ser hur det är då. 

Svar på tråden Hut akut farligt är detta?