Flytta?
Jag har en fundering som jag känner att jag behöver få hjälp med.
För några år sedan flyttade jag och min familj till hus efter att ha bott i bostadsrätter tidigare. Ganska tidigt kände jag att det här blev för mycket ansvar och för mycket mentala bryderier för att jag skulle kunna slappna av fullt ut i mitt eget hem.
Jag har försökt ge det här en rejäl chans, eftersom läget är bra och familjen trivs bra. Men personligen kommer jag inte ifrån att jag faktiskt vantrivs och tanken på att fortsätta bo här dränerar mig mentalt. Jag har noll intresse av att fixa och dona, oroar mig ständigt för att något ska vara fel med huset och blir nedstämd av tankar på att behöva måla om huset eller renovera ett badrum.
Att jag jobbar hemifrån flera dagar i veckan gör inte saken bättre, gissar jag, eftersom jag ständigt blir påmind om min egen oro.
Kanske borde jag bara ta upp det här med min sambo och be hen om att flytta, men jag är samtidigt så otroligt rädd för att det här ska leda till något större bråk och sluta i en katastrof. Vi skiljer oss på den punkten att boende inte är så viktigt för mig, eftersom jag vill lägga energi på annat. För min sambo är det väldigt viktigt med en trädgård och friheten som ett hus erbjuder.
Och jag är också rädd att jag ska bidra till att resten av familjen börjar vantrivas, och då är det kanske bättre att endast jag vantrivs. Men jag känner att jag påverkas så pass otroligt mycket av det här och har i stunder till och med tappat framtidstron och en viss livsglädje.
Vad gör jag?