Inlägg från: Anonym (Uteplats) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Uteplats)

Flytta?

Anonym (Orolig) skrev 2026-01-20 09:25:05 följande:
    Flytta?

Jag har en fundering som jag känner att jag behöver få hjälp med.

För några år sedan flyttade jag och min familj till hus efter att ha bott i bostadsrätter tidigare. Ganska tidigt kände jag att det här blev för mycket ansvar och för mycket mentala bryderier för att jag skulle kunna slappna av fullt ut i mitt eget hem.

Jag har försökt ge det här en rejäl chans, eftersom läget är bra och familjen trivs bra. Men personligen kommer jag inte ifrån att jag faktiskt vantrivs och tanken på att fortsätta bo här dränerar mig mentalt. Jag har noll intresse av att fixa och dona, oroar mig ständigt för att något ska vara fel med huset och blir nedstämd av tankar på att behöva måla om huset eller renovera ett badrum.

Att jag jobbar hemifrån flera dagar i veckan gör inte saken bättre, gissar jag, eftersom jag ständigt blir påmind om min egen oro.

Kanske borde jag bara ta upp det här med min sambo och be hen om att flytta, men jag är samtidigt så otroligt rädd för att det här ska leda till något större bråk och sluta i en katastrof. Vi skiljer oss på den punkten att boende inte är så viktigt för mig, eftersom jag vill lägga energi på annat. För min sambo är det väldigt viktigt med en trädgård och friheten som ett hus erbjuder.

Och jag är också rädd att jag ska bidra till att resten av familjen börjar vantrivas, och då är det kanske bättre att endast jag vantrivs. Men jag känner att jag påverkas så pass otroligt mycket av det här och har i stunder till och med tappat framtidstron och en viss livsglädje. 

Vad gör jag?

Bostadsrättsradhus kanske? Då ansvarar man själv bara för inre underhåll, förutom stammar och värme förstås, som föreningen sköter. 

Då kan din partner också få en liten trädgård. 

Problemet är väl att ni måste flytta från området ifall barnen har rotat sig. Men i gymnasiet väljer de ju skola på ett annat sätt, och många ungdomar väljer redan i högstadiet en annan skola än den närmaste.
  • Anonym (Uteplats)
    Anonym (Granbarr) skrev 2026-01-20 09:45:58 följande:

Jag tror inte alls  att flytta är lösningen utan du behöver ta itu med dom hjärnspöken du har via tex en samtalskontakt av något slag. 
    Att bo i hus skiljer sig inte från en bostadsrätt som du tror. Utan det känns som att många saker du övertänker och bara finns hos dig själv.  
    Du har satt en hög press på dig själv av någon anledning.  

Man måste inte alls fixa hela tiden i ett hus. Ingen tvingar dig att renovera badrummet om du inte måste åtgärdas något akut.  

Många tjänster kan köpas den dagen behovet uppstår. Som att tapetsera om något rum. 

Hur gjorde du med såna ssker i en bostadsrätt?  Lät det vara slitet eller hur tänkte du kring renovering där? Varför skulle det vara annorlunda nu? 

Snälla, TS har erfarenhet av både bostadsrätter och nu av villa. Det är mer ansvar med allt det yttre + värme + stammar av olika slag i en villa än i en bostadsrätt

Nu verkar TS vara ung, men när man blir äldre är det en fördel med en bostadsrättsförening som kan ta lån vid större reparationer och renoveringar. Som pensionär är det inte ens säkert att man får lån till det om man bor i  en egenägd villa. Trots att villan är värd mycket. 
  • Anonym (Uteplats)

Om man ska köpa in sig i en bostadsrättsförening kan det vara bra om det är fler än kanske 12 bostadsrätter i föreningen.

Om det är en väldigt liten förening så kan banken vägra att ge lån till föreningen för reparationer och renoveringar. Istället får då var och en av bostadsrättsinnehavarna ta ett personligt lån, som tillsammans sedan ska bekosta reparationen/renoveringen.  

Svar på tråden Flytta?