• Anonym (Camilla)

Överklagad dom/Stämning

Hej! Skriver för att ev få ett svar av någon som kan det här då jag inte kan något om sånt här.Min 19 åriga dotter var med och gjorde ett penningtvättsbrott 2024 där hon hämtat ut ett paket i sitt namn åt en kille som blåst en dam på 24.500:-. Hon har inte sagt hans namn då hon är rädd för sin egen skull och sin familj,så det bara hon som blivit dömd. Hon blev först dömd av tingsrätten i juni 2024 och sedan överklagat och fick sin dom av hovrätten nu november 2025, skadestånd på 18.500:- + ränta, dagsböter på 2000:- och villkorlig dom. Nu har damen överklagat och stämt min dotter och yrkar på hela summan 24.500 inget fel i det, jag skulle också vilja ha alla pengar tillbaka)hon är kallad till rättegång nu i februari ) min fråga är vad det kan bli istället? Hovrätten har ju redan dömt? Är inte det, det högsta? 
    Hon har inget fast jobb utan jobbar bara extra på Ica ibland.

• Svar på tråden Överklagad dom/Stämning
  • Anonym (P)

Ifall det är ett Tvistemål:

Bra att hon är skriven hos dig. Då kanske ni kan få advokathjälp betalad genom din hemförsäkring. Det ingår ett rättsskydd. Man kan få det vid civilrättsliga tvister. 

Men man måste själv betala en viss procent av kostnaden i självrisk och advokater är väldigt dyra i timmen.  

Kolla upp hur stor procent av rättegångskostnaden som du kan få genom hemförsäkringen.

Det kan vara så att det inte lönar sig för att advokaten tar så höga avgifter. 

• Anonym (P)
    Anonym (M) skrev 2026-01-21 18:17:20 följande:
    HD är förövrigt en av de två högsta instanserna i Sverige för allmäna brottmål och tvistemål. Den andra är Högsta förvaltningsdomstol. 
    Högsta domstolen tar bara upp fall som är intressanta av principiella skäl. Alltså om frågeställningen inte har behandlats av dem tidigare och domstolsväsendet behöver ett prejudikat att gå efter i senare liknande fall. 

Ganska osannolikt att de skulle ta upp detta, men jag är ingen jurist. 
  • Anonym (P)

En sak som TS med stor sannolikhet kan få genom sin hemförsäkring, utan att det kostar henne något, är juridisk rådgivning! Så kontakta ditt försäkringsbolag snarast!

• Anonym (M)
    Anonym (P) skrev 2026-01-21 19:16:57 följande:

En sak som TS med stor sannolikhet kan få genom sin hemförsäkring, utan att det kostar henne något, är juridisk rådgivning! Så kontakta ditt försäkringsbolag snarast!

Ts? Är väl hennes dotter som ska göra det. 
  • Anonym (qwerty)

Om din dotter bor hos en kriminell människa så kan du ju tipsa polisen anonymt om adressen.
    Din dotter kommer ju inte få ordning på sitt liv där direkt... Gissningsvis är det kanske också denna charmante man som blåste den gamla damen.

• Anonym (Damen är arg!)

Den blåsta damen måste vara riktigt förbannad om hon kan tänka sig att betala en massa rättegångskostnader istället för att bara acceptera de 18.500. 
    Någon anledning finns det ju till att hon inte tilldömdes hela summan.
    Men, men hennes huvudvärk. Hon har säkert blivit avrådd av juridiskt kunniga men vill nu göra allt för att få 6000 till. Kosta vad det kosta vill!

Sen, vad är det för idiotpojkvän dottern hade vid tiden för brottet. En kriminell kille som verkligen bryr sig om sin tjej tar såklart ansvar för sin egen del i brottet! Annars är han bara en ful utnyttjare med usel moral.
    Kanske har de gemensamt kommit fram till att hon genom sitt rena namn tar på sig brottet mot en summa pengar eller annat?

• Tom Araya
    Anonym (Camilla) skrev 2026-01-21 16:48:31 följande:

Hon bor inte hemma utan är bara skrive hos mig, hon bor  hos någon somalier som är kriminell och tar droger så jag vet inget mer tyvärr än det jag skrev då det kom hem papper på posten :(

Att vara skriven på en annan adress än den man bor på är ett brott som du nu medverkar till, så jag skulle se till att ändra på den detaljen om jag vore du.
    Det bästa sättet är väl om hon flyttar ifrån sitt kriminella umgänge.

• Tom Araya
    Anonym (Damen är arg!) skrev 2026-01-22 03:19:39 följande:

Den blåsta damen måste vara riktigt förbannad om hon kan tänka sig att betala en massa rättegångskostnader istället för att bara acceptera de 18.500. 
    Men, men hennes huvudvärk. Hon har säkert blivit avrådd av juridiskt kunniga men vill nu göra allt för att få 6000 till. Kosta vad det kosta vill!

Sen, vad är det för idiotpojkvän dottern hade vid tiden för brottet. En kriminell kille som verkligen bryr sig om sin tjej tar såklart ansvar för sin egen del i brottet! Annars är han bara en ful utnyttjare med usel moral.
    Kanske har de gemensamt kommit fram till att hon genom sitt rena namn tar på sig brottet mot en summa pengar eller annat?

Huvuddraget hos kriminella brukar väl vara att man inte tar ansvar?!
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Damen är arg!) skrev 2026-01-22 03:19:39 följande:

Fast hon riskerar inte att betala en massa rättegångskostnader. Det som avses när man talar om "rättegångskostnader" är kostnaden för ombud. 

Om summan man tvistar om rör ett halvt prisbasbelopp eller lägre räknas det som ett förenklat tvistemål. Gränsen är 29 600 år 2026. Se under "vad kostar det" på Sveriges domstolars hemsida.

www.domstol.se/amnen/tvist-om-pengar/sa-hanteras-ett-tvistemal-i-tingsratten/ 

I förenklade tvistemål har man inte rätt till ersättning för ombudskostnader, men man behöver inte betala motpartens heller om man förlorar. Det man kan få betala är ersättning för en timmes rådgivning. Ett FT-.mål kostar 900 kronor för käranden att initiera i tingsrätten. Man har rätt att få tillbaka avgiften om man vinner.

Så länge kvinnan driver målet själv, utan ombud, är förenklade FT-mål ganska riskfria, så hon kanske tycker det är värt det även om hon kan ha blivit avrådd.

Men nu vet vi ju inte säkert om det är ett FT-mål som är startat, så vore bra om TS kunde förtydliga vad det är för brev dottern har fått.
  • Anonym (P)
    Tom Araya skrev 2026-01-22 05:31:56 följande:

Att vara skriven på en annan adress än den man bor på är ett brott som du nu medverkar till, så jag skulle se till att ändra på den detaljen om jag vore du.
    Det bästa sättet är väl om hon flyttar ifrån sitt kriminella umgänge.

Kanske minsta problemet just nu?
Svar på tråden Överklagad dom/Stämning